Anneke weet nog goed hoe ze zelf als kind moest sparen voor het nieuwste speelgoed. “Mijn ouders waren daar heel duidelijk in,” vertelt ze. “Als je iets wilt, moet je ervoor werken. Dat heb ik altijd een goede les gevonden, en die probeer ik nu ook aan mijn eigen kinderen mee te geven. Maar soms vraag ik me af: hoe doen andere ouders dat eigenlijk?”
In haar gezin is het heel simpel. Wil je zakgeld? Dan moet je er wat voor doen. Anneke heeft een systeem bedacht waarbij haar kinderen wekelijks kleine klusjes in huis doen, zoals het legen van de vaatwasser, hun eigen kamer opruimen, en soms helpen met de was.
“Het gaat niet om de moeilijkheid van de klusjes,” legt ze uit. “Ik wil ze leren dat geld niet zomaar uit de lucht komt vallen. Ze moeten begrijpen dat er inspanning nodig is om iets te verdienen.”
Toch merkt ze dat niet iedereen het daarmee eens is. “Laatst zei een andere moeder tegen me: ‘Waarom laat je ze niet gewoon kind zijn? Ze hebben het al zo druk met school.’ Dat zette me wel aan het denken.
Ik wil natuurlijk niet dat ze zich overbelast voelen, maar ik geloof ook dat het goed is om ze verantwoordelijkheid te geven. Het gaat tenslotte om kleine dingen, geen zware taken.”
Ze lacht als ze vertelt over de discussie met haar oudste zoon. “Hij zei: ‘Mam, in de klas hoeven anderen hier echt geen klusjes voor te doen.’ En dan sta je daar. Want hoe weet je nou wat andere gezinnen doen? Soms voelt het alsof ik de strenge ouder ben, terwijl ik gewoon probeer mijn kinderen iets waardevols mee te geven.”
Anneke probeert altijd een balans te vinden. “Ik wil dat ze begrijpen dat geld iets is waar je zuinig mee moet omgaan. Maar ik wil ook niet dat ze het gevoel hebben dat alles alleen maar om werk draait.
Daarom probeer ik ze te betrekken bij waar hun zakgeld naartoe gaat. Als mijn dochter bijvoorbeeld een boek wil kopen, vraag ik haar of ze echt zeker weet dat ze dat geld eraan wil uitgeven. Het gaat erom dat ze nadenken over hun keuzes.”
Ze vertelt hoe trots ze was toen haar jongste zoon besloot om een deel van zijn zakgeld te sparen. “Hij wilde een nieuwe game kopen, maar hij wist dat het even zou duren voordat hij genoeg had.
In plaats van te klagen, begon hij uit zichzelf extra klusjes te doen om sneller bij zijn doel te komen. Dat vond ik zo knap. Het liet me zien dat hij begreep waar het om gaat.”
Anneke weet dat niet iedereen dezelfde aanpak heeft. “Sommige ouders geven gewoon elke week een vast bedrag, zonder voorwaarden. En dat is natuurlijk ook prima.
Maar ik vraag me soms af: wat leren kinderen daar dan van? Ik bedoel, de echte wereld werkt toch ook niet zo? Je moet iets doen om iets te krijgen. Of dat nou een baan is, of een ander soort beloning.”
Ze haalt een verhaal aan van een vriendin die haar kinderen helemaal geen zakgeld geeft. “Ze zegt dat ze alles betalen wat nodig is, en dat zakgeld overbodig is. Dat vond ik interessant.
Maar ik merkte ook dat haar kinderen geen idee hadden wat iets kost. Ze gingen ervan uit dat hun ouders gewoon altijd alles zouden regelen. Dat wil ik voorkomen.”
Anneke besluit dat er geen perfecte manier is om hiermee om te gaan. “Iedereen doet het op zijn eigen manier. Maar ik ben blij met hoe het bij ons werkt.
Mijn kinderen leren verantwoordelijkheid, sparen, en dat niets vanzelf gaat. En eerlijk gezegd denk ik dat dat later alleen maar voordelen zal hebben.”
Ze hoopt dat meer ouders hun ervaringen delen. “Het is fijn om te horen hoe anderen het aanpakken. Misschien kan ik daar ook weer iets van leren.
Maar voor nu blijf ik bij mijn systeem. Want als ik zie hoe mijn kinderen groeien in zelfstandigheid, weet ik dat ik iets goed doe.”