Elektrisch rijden roept vaak de vraag op: hoeveel bespaar je nu echt? Andy Slye, een bekende Tesla-eigenaar en social media ster, heeft het allemaal uitgezocht. Met zes jaar ervaring in zijn Tesla presenteerde hij een gedetailleerde analyse van zijn kosten en besparingen.
Zijn bevindingen schetsen een interessant beeld van de financiële voordelen van elektrisch rijden, vooral in vergelijking met een traditionele benzineauto.
In 2019 maakte Andy een keuze die hij omschrijft als ongebruikelijk: hij kocht een Tesla Model 3 voor iets meer dan €50.000. Dat bedrag lag flink boven wat hij ooit had gedacht uit te geven aan een auto.
Toch wilde hij ontdekken of elektrisch rijden echt zoveel voordeliger was als vaak wordt beweerd. Zijn analyse biedt een eerlijk overzicht van zowel de kosten als de besparingen.
Tijdens de zes jaar dat hij zijn Tesla heeft, heeft Andy enkele reparaties laten uitvoeren die in totaal ongeveer €1.900 hebben gekost. Daarnaast gaf hij €2.540 uit aan nieuwe banden.
Voor een auto die inmiddels meer dan 230.000 kilometer heeft gereden, klinkt dat redelijk. Toch zijn het niet de onderhoudskosten waar de grootste besparingen zitten, maar in de dagelijkse operationele kosten, zoals laden in plaats van tanken.
Andy schat dat hij ongeveer €4.200 kwijt is geweest aan elektriciteit om zijn Tesla op te laden. Hij laadt zijn auto voornamelijk ’s avonds, wanneer de elektriciteit goedkoper is in zijn regio.
Dat is iets wat ook in Nederland steeds vaker wordt gedaan, omdat veel energieleveranciers voordelige nachttarieven aanbieden. Naast thuisladen heeft hij ook gebruikgemaakt van Tesla Superchargers tijdens reizen, wat hem €575 heeft gekost. Daarbovenop betaalde hij €885 voor de installatie van een thuislaadstation.
De echte besparing wordt duidelijk als je dit vergelijkt met de kosten van benzine. Andy berekende dat hij bijna €18.800 heeft bespaard door elektrisch te rijden.
Als je dat afzet tegen een gemiddelde benzineauto met jaarlijkse brandstofkosten van €3.110 in de VS, wordt meteen duidelijk waar het verschil zit. Voor Nederland is dat verschil zelfs nog groter.
Met benzineprijzen die gemiddeld rond de €2 per liter liggen, komen de jaarlijkse brandstofkosten al gauw richting de €8.800. Over zes jaar tijd loopt dat op tot meer dan €50.000.
Elektrisch rijden is in Nederland dus nog voordeliger dan in de VS. Hoewel de elektriciteitskosten hier hoger liggen, gemiddeld €0,23 per kilowattuur, blijft de besparing substantieel.
Voor een Tesla, zoals Andy’s Model 3, zouden de laadkosten in Nederland ongeveer €8.400 bedragen voor zes jaar. Dat is nog steeds een enorm verschil vergeleken met wat je zou uitgeven aan benzine.
Toch zijn er meer factoren die bijdragen aan de keuze voor elektrisch rijden. Naast de lagere operationele kosten, biedt een Tesla bijvoorbeeld ook de mogelijkheid om software-updates te ontvangen, waardoor de auto over tijd zelfs beter kan worden.
Dit in tegenstelling tot een benzineauto, die vaak juist duurder wordt in onderhoud naarmate de jaren verstrijken.
Andy gaf aan dat hij van plan is om in zijn Tesla te blijven rijden tot deze volledig is versleten. Hij heeft inmiddels €73.995 in totaal geïnvesteerd in zijn auto, inclusief de aanschafprijs, onderhoud, banden en laadkosten.
De financiële voordelen blijven zich opstapelen, omdat de laadkosten ver achterblijven bij wat je zou uitgeven aan brandstof.
Het verhaal van Andy benadrukt een belangrijke boodschap: elektrisch rijden is niet alleen beter voor het milieu, maar kan ook je portemonnee een flinke boost geven. Vooral in een land als Nederland, waar benzineprijzen hoog zijn en de laadinfrastructuur steeds beter wordt, wordt de keuze voor elektrisch rijden steeds logischer.
Natuurlijk brengt de overstap naar elektrisch rijden ook uitdagingen met zich mee, zoals de hogere aanschafprijs van de auto en de noodzaak om toegang te hebben tot laadmogelijkheden.
Toch is de trend duidelijk: elektrisch rijden bespaart je op de lange termijn niet alleen geld, maar biedt ook een moderne en efficiënte rijervaring.
Dus de volgende keer dat iemand zich afvraagt of elektrisch rijden de moeite waard is, kun je met zekerheid zeggen dat het antwoord ja is. Zoals Andy’s verhaal laat zien, kunnen de besparingen aanzienlijk zijn.
Voor wie de overstap nog niet heeft gemaakt, is het misschien tijd om te overwegen hoe een elektrische auto niet alleen je rijervaring kan verbeteren, maar ook je financiële situatie.
150,000 miles in my Tesla Model 3!
What's crazy is I've never replaced my wipers or added wiper fluid.
But that's not even the craziest part.
Watch my long-term review of the Model 3 below!
Full video on YouTube: https://t.co/TeTZNXKJvI pic.twitter.com/V6AxN7NbDZ
— Andy Slye (@slye) August 13, 2024