Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven heeft een opvallende stap gezet door Arabisch toe te voegen aan het lessenpakket voor het zesde middelbaar in de richting moderne talen. Dit nieuws, dat onlangs in de kranten van Mediahuis werd gemeld, past binnen de bredere modernisering van het secundair onderwijs.
Scholen krijgen nu meer vrijheid om bepaalde uren in te vullen, en het college heeft ervoor gekozen om Arabisch aan te bieden als onderdeel van deze hervormingen.
Deze keuze komt voort uit de mogelijkheid om de richting moderne talen anders in te vullen. Waar er vroeger een strikt vakkenpakket was, zoals Latijn, economie, wetenschappen of wiskunde, is er nu ruimte voor andere, minder traditionele vakken.
Dit geeft scholen de kans om een breder aanbod te creëren dat leerlingen intellectueel uitdaagt en hen voorbereidt op de veranderende wereld.
De directeur van het Heilige-Drievuldigheidscollege, Frank Baeyens, benadrukt dat deze keuze niet zozeer is gemaakt om leerlingen vloeiend Arabisch te leren spreken, maar om hen kennis te laten maken met een taal die anders is dan wat ze gewend zijn.
Arabisch behoort namelijk niet tot de Indo-Europese taalfamilie, en dat maakt het volgens Baeyens juist zo interessant. “We willen hun horizon verbreden,” zegt hij. “Het gaat om het aanbieden van een taal die qua structuur, schrift en tekens compleet anders is, en die daarmee ook filosofisch en cultureel uitdagend is.”
De introductie van Arabisch in het curriculum is volgens Baeyens niet alleen een intellectuele uitdaging, maar ook maatschappelijk relevant. In een samenleving die steeds meer divers wordt, is het leren van een taal als Arabisch een manier om culturele bruggen te slaan.
Bovendien kan het een waardevolle toevoeging zijn voor leerlingen die Arabisch als moedertaal hebben. Hoewel zij thuis misschien al met de taal in aanraking komen, biedt het onderwijs hen een mogelijkheid om deze vaardigheid verder te ontwikkelen en op academisch niveau te gebruiken.
Daarnaast ziet Baeyens ook een potentieel rolmodel in een Arabisch sprekende leraar. “Het zou fantastisch zijn als we een leraar met een Arabische achtergrond kunnen aanstellen,” legt hij uit. “Niet alleen zou dit een meerwaarde zijn voor het taalonderwijs, maar het zou ook een voorbeeld kunnen zijn voor andere leerlingen.
Zo kunnen zij zich identificeren met iemand die een bepaalde maatschappelijke positie heeft bereikt en doorstuderen heeft nagestreefd. Helaas zijn er momenteel te weinig leraren met een migratieachtergrond, en dat is iets waar we echt verandering in willen brengen.”
Het Heilige-Drievuldigheidscollege is voor zover bekend een van de weinige scholen in Vlaanderen die Arabisch aanbiedt. De onderwijskoepels zijn zich niet bewust van andere instellingen die deze stap hebben gezet. Toch is het niet de eerste keer dat katholieke scholen een niet-traditionele taal introduceren.
In het verleden hebben enkele scholen in Vlaanderen bijvoorbeeld Koreaans of Zweeds aangeboden. Deze talen werden ook gekozen om hun unieke karakter en het bieden van een breder perspectief op de wereld.
De keuze voor Arabisch sluit aan bij een bredere trend in het onderwijs, waarin scholen de ruimte krijgen om hun lessen op maat aan te bieden. Het doel is niet langer om alleen traditionele vakken te onderwijzen, maar om leerlingen voor te bereiden op een wereld die steeds diverser en internationaler wordt.
Arabisch is niet alleen een taal die door miljoenen mensen wereldwijd wordt gesproken, maar het biedt ook inzicht in een rijke cultuur en geschiedenis die vaak buiten het westerse perspectief ligt.
Voor leerlingen kan het leren van Arabisch een unieke ervaring zijn. Ze leren niet alleen een nieuwe taal, maar krijgen ook inzicht in een andere manier van denken en communiceren. Dit kan hen niet alleen helpen in hun persoonlijke ontwikkeling, maar ook in hun toekomst, waar kennis van verschillende culturen en talen steeds belangrijker wordt.
De modernisering van het secundair onderwijs biedt scholen zoals het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven de kans om innovatief te zijn in hun lesaanbod. Door Arabisch toe te voegen aan het curriculum, speelt de school in op zowel de intellectuele als maatschappelijke behoeften van haar leerlingen.
Het is een stap die niet alleen de horizon van de leerlingen verbreedt, maar hen ook voorbereidt op een wereld waarin culturele en taalvaardigheden steeds belangrijker worden.
Arabisch leren is misschien niet de norm, maar het biedt zeker nieuwe mogelijkheden. In een wereld die steeds meer verbonden raakt, kan de kennis van verschillende talen, met name een taal als Arabisch, een belangrijke troef zijn.
Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven loopt hierin voorop en laat zien dat modernisering in het onderwijs niet alleen draait om technologie, maar ook om het aanbieden van een breed scala aan culturele en intellectuele ervaringen.
(Bron: ManchoXL)