Kees, een hardwerkende man van 54 jaar, heeft het zwaar te verduren. Onlangs kreeg hij de nieuwe rekening van zijn energiecontract binnen, en wat hij zag, sloeg hem compleet uit het veld. “De rekening is verdubbeld,” zegt hij boos. “Maar ik verdien nog steeds hetzelfde. Hoe moet ik dat doen dan? Dit is niet eerlijk.”
Kees werkt fulltime in de logistiek. Zijn dagen beginnen vroeg en eindigen laat, en hij klaagt nooit over het werk zelf. “Ik ben altijd een aanpakker geweest,” zegt hij trots. Maar de afgelopen maanden voelt het alsof alles tegenzit.
“Je werkt je een slag in de rondte, en toch lijk je niet vooruit te komen. Eerst die torenhoge boodschappenprijzen, en nu dit. Ik weet gewoon niet meer hoe ik rond moet komen.”
De nieuwe energierekening heeft een flinke impact op zijn dagelijkse leven. “Ik betaalde altijd rond de 120 euro per maand, wat al best veel was. Maar nu moet ik ineens bijna 250 euro neerleggen. Dat is gewoon krankzinnig. Hoe kan dat nou? Mijn salaris is niet verdubbeld, en dat gaat ook niet gebeuren.”
Kees heeft geprobeerd om zijn energieverbruik terug te dringen. Hij heeft ledlampen aangeschaft, de thermostaat een paar graden lager gezet en doucht nu korter. Maar het lijkt allemaal niet genoeg.
“Ik heb geen zwembad in de achtertuin of zo. Waar gaat al dat geld dan naartoe? Het voelt alsof je nooit genoeg kunt doen om het verschil te maken.”
Het meest frustrerende voor Kees is het gebrek aan transparantie. “Ik begrijp echt niet waarom de prijzen zo enorm stijgen. Het is toch niet mijn schuld dat er energiecrises zijn of dat bedrijven meer kosten maken?
Waarom moeten wij, de gewone mensen, daar de prijs voor betalen? Het voelt alsof we gestraft worden voor iets waar we niets aan kunnen doen.”
Kees vertelt dat hij het gesprek hierover vaak aangaat met vrienden en collega’s. “Iedereen heeft het erover. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje, en niemand weet wat we eraan kunnen doen. Je voelt je machteloos.
Het enige wat je kunt doen, is betalen en hopen dat het straks beter wordt. Maar ja, wanneer wordt het beter?”
Naast de financiële zorgen heeft de situatie ook invloed op zijn gemoedstoestand. “Ik slaap slechter sinds ik die nieuwe rekening kreeg. Je ligt wakker en denkt: hoe ga ik dit allemaal betalen? Waar kan ik nog op besparen?
Maar er is bijna niets meer over om op te bezuinigen. Ik kan toch niet stoppen met eten of mijn huis verwarmen? Het moet ergens ophouden.”
Wat Kees misschien nog het meeste dwarszit, is het gevoel van oneerlijkheid. “Ik werk al mijn hele leven hard. Ik heb altijd mijn rekeningen betaald en nooit schulden gemaakt. En nu, op mijn 54e, moet ik ineens zorgen maken of ik de energierekening wel kan betalen.
Dat klopt toch niet? Je hoort in Nederland goed te kunnen leven als je werkt. Maar dat lijkt steeds minder zo te zijn.”
Zijn frustraties zijn niet ongegrond. In veel huishoudens groeit de financiële druk door de stijgende energiekosten. Voor Kees voelt het alsof er weinig steun is vanuit de overheid of bedrijven.
“Ze zeggen dat er compensatie komt, maar dat voelt als een druppel op een gloeiende plaat. Je kunt geen gat van honderden euro’s vullen met een paar tientjes.”
Toch blijft Kees vechten. “Ik geef niet op. Dat zit niet in me. Maar eerlijk gezegd weet ik niet hoelang ik dit nog volhoud. Je kunt niet blijven draaien aan knoppen die al tot het uiterste zijn gedraaid.”
Hij zucht diep en kijkt even naar buiten. “Ik hoop gewoon dat er een oplossing komt. Dat ze zien dat dit niet meer werkt. Want zo doorgaan, dat kan echt niet.”
Kees’ verhaal is er één van velen. Het laat zien hoe de stijgende energiekosten niet alleen financiële, maar ook emotionele gevolgen hebben.
Terwijl beleidsmakers discussiëren over lange termijnoplossingen, zitten mensen zoals Kees in het hier en nu met een steeds groter wordend probleem. En voor hen voelt de oplossing vaak nog mijlenver weg.