Joost stond met een onbehagen naast zijn elektrische auto op een snikhete dag in Frankrijk. Wat een ontspannen roadtrip door pittoreske dorpjes had moeten zijn, veranderde in een frustrerende ervaring bij een snellaadstation.
De rekening? Maar liefst 65 euro om slechts 60 kilometer verder te kunnen rijden. “Zo wordt elektrisch rijden wel héél duur,” verzuchtte hij, terwijl hij het betalingsbewijs nogmaals controleerde om te zien of er geen fout was gemaakt.
Het was niet de eerste keer dat Joost zijn auto in Frankrijk opladen. Hij had eerder onderweg gebruikgemaakt van laadstations, maar nooit was het prijskaartje zo schokkend geweest. “Ik wist dat snel laden duurder kon zijn, maar deze prijs sloeg alles,” vertelt hij met een mengeling van ongeloof en ergernis.
Wat het nog frustrerender maakte, was dat hij geen keuze had. “Mijn batterij was bijna leeg, en het dichtstbijzijnde goedkope laadpunt was meer dan 30 kilometer verderop. Dat risico kon ik niet nemen.”
Het probleem van dure laadstations langs de snelweg is niet nieuw, maar het raakt Joost nu meer dan ooit. “In Nederland laad ik mijn auto thuis op voor minder dan een tientje. Hier leek het alsof ik benzine in mijn auto aan het gooien was,” grapt hij cynisch.
Maar zijn lach verdwijnt snel. “Elektrisch rijden wordt gepromoot als de betaalbare en duurzame keuze, maar op momenten zoals deze voelt het als een luxeproduct.”
Joost legde uit dat het probleem volgens hem vooral zit in de transparantie van laadkosten. “Bij een benzinepomp zie je direct wat een liter kost voordat je begint te tanken. Bij laadstations staat de prijs vaak niet duidelijk aangegeven.
Ik had geen idee dat het me zoveel zou kosten totdat ik de factuur in mijn mail kreeg.” Hij voegt eraan toe dat de prijzen in Frankrijk, vooral langs de snelwegen, soms kunnen oplopen tot 80 cent per kilowattuur. “Het voelt alsof je wordt gestraft omdat je duurzaam probeert te zijn.”
De frustratie van Joost is herkenbaar voor veel elektrische rijders die regelmatig naar het buitenland reizen.
Hoewel elektrisch rijden in Nederland nog steeds voordelig is, kunnen de kosten in andere landen snel oplopen, zeker als je afhankelijk bent van snellaadstations.
In Frankrijk, waar de infrastructuur voor elektrische auto’s snel groeit, is er een groot verschil in laadprijzen tussen openbare laadstations en commerciële snelwegladers. “Als je onderweg bent, lijkt het soms alsof je geen keuze hebt. Het is nemen of laten.”
Joost vraagt zich af hoe dit rijgedrag beïnvloedt. “Ik denk dat veel mensen hierdoor gaan twijfelen of elektrisch rijden echt zo voordelig is als wordt beweerd. Zeker als je vaak lange afstanden rijdt, kun je onverwachte kosten tegenkomen.”
Hij gelooft dat de overheid en bedrijven meer zouden moeten doen om laadpunten betaalbaar en toegankelijk te maken. “Als we willen dat meer mensen overstappen op elektrisch rijden, moet je dit soort problemen aanpakken.”
Toch blijft Joost een voorstander van elektrisch rijden. “Het blijft nog steeds goedkoper dan benzine als je goed plant en slim laadt. Maar dit soort ervaringen zorgen ervoor dat je extra alert moet zijn.”
Hij zegt dat hij voortaan beter zijn ritten gaat plannen en zal proberen om goedkopere laadopties te vinden. “In Frankrijk moet je echt weten waar je moet zijn. Anders betaal je de hoofdprijs.”
Zijn ervaring heeft Joost wel aan het denken gezet over de toekomst van elektrisch rijden. “Het kan niet zo zijn dat mensen die bewust kiezen voor duurzaamheid, uiteindelijk meer betalen dan iemand die benzine of diesel gebruikt. Dat ondermijnt het hele idee achter elektrisch rijden.”
Hij hoopt dat er snel meer betaalbare laadpunten worden toegevoegd, niet alleen in Nederland maar ook in andere Europese landen. “De technologie is geweldig, maar de infrastructuur en de prijzen moeten ook meegroeien.”
Joost heeft zijn roadtrip door Frankrijk inmiddels afgesloten met gemengde gevoelens. “Het was een prachtige reis, maar dat laadstation blijft toch een smetje.
Hopelijk leren anderen van mijn ervaring en bereiden ze zich beter voor. Elektrisch rijden is de toekomst, maar dan moeten we wel zorgen dat het betaalbaar blijft voor iedereen. Anders rijden we met z’n allen de verkeerde kant op.”