Fatbikes zijn al een tijdje een veelbesproken onderwerp in Nederland. Ooit begonnen als stoere e-bikes voor ruiger terrein, maar inmiddels een populair vervoermiddel in de stad.
Vooral jongeren hebben de fatbike massaal omarmd, mede door de coole uitstraling en de mogelijkheid om zonder al te veel inspanning snel vooruit te komen. Maar met die populariteit komen ook problemen.
Opgevoerde fatbikes razen met snelheden van 45 km/u over fietspaden, terwijl de maximale snelheid officieel 25 km/u is.
Dit zorgt voor gevaarlijke situaties, niet alleen voor de bestuurders zelf, maar ook voor andere fietsers en voetgangers. In steden als Rotterdam leidt het tot een groeiend aantal ongelukken en steeds meer klachten van bewoners.
Bewoners klagen over kinderen die rakelings langs oudere fietsers schieten, fatbike-bestuurders die door rood rijden en over het lawaai dat sommige opgevoerde exemplaren produceren.
Politieke discussie over handhaving
In Rotterdam werd er recent in de gemeenteraad gediscussieerd over wat er moet gebeuren met de overlast van fatbikes. De meningen lagen flink uiteen. Waar sommige partijen, zoals de VVD, pleitten voor strengere handhaving en een informatiecampagne voor ouders, waren anderen juist tegen extra bemoeienis van de politie.
Een opvallende ontwikkeling in dit debat was de samenwerking tussen BIJ1 en de afgescheiden Groep De Jong.
Zij vonden dat de politie zich niet moest gaan richten op het beboeten van jongeren die te hard rijden op fatbikes. Ook zagen ze niets in een campagne om ouders bewust te maken van de gevaren van opgevoerde fatbikes.
Volgens deze partijen zou extra handhaving de jeugd onnodig criminaliseren en zouden andere verkeersproblemen, zoals gevaarlijke kruispunten of slecht verlichte fietspaden, veel belangrijker zijn om aan te pakken.
De oproep voor strengere regels
VVD-raadslid Simon Becker ziet het anders. Volgens hem is het probleem inmiddels zo groot dat de gemeente maatregelen moet nemen.
“Het gevolg is dat kinderen en asociale bestuurders met 45 km/u over het fietspad rijden, waardoor het aantal ongelukken snel toeneemt,” stelt hij. Veel Rotterdammers ergeren zich aan de snelheid waarmee fatbikes voorbij razen.
Becker diende een voorstel in om:
- Een informatiecampagne te starten om ouders te waarschuwen.
- Een waarschuwingsbrief te versturen naar scholen.
- In gesprek te gaan met het Rijk over strengere regels en handhaving.
Volgens hem moet er een discussie komen over een minimumleeftijd voor het gebruik van fatbikes en strengere controles door de politie.
Het feit dat kinderen van 10 jaar al op een fatbike mogen rijden, vindt hij onbegrijpelijk. “Je hebt een rijbewijs nodig voor een scooter, maar een opgevoerde fatbike waarmee je even hard gaat, kan je gewoon in de winkel kopen,” aldus Becker.
Hoe gevaarlijk zijn fatbikes echt?
De discussie over fatbikes laait niet zomaar op. In meerdere steden zijn er ongelukken gemeld waarbij fatbikes betrokken waren.
Ambulancepersoneel bevestigt dat ze steeds vaker kinderen en jongeren moeten behandelen na een valpartij of botsing. De snelheid, in combinatie met het gewicht van de fatbike, maakt ongelukken vaak ernstiger dan bij een normale fiets.
Daarnaast is er een ander probleem: de populariteit van het opvoeren. Op YouTube en TikTok circuleren talloze video’s waarin wordt uitgelegd hoe je een fatbike sneller kunt maken.
Vaak is dit zo simpel als een software-aanpassing of het verwijderen van een snelheidsbegrenzer. Binnen een paar minuten kan een fatbike van 25 km/u naar 45 km/u of meer gaan.
Fatbike-gebruikers opgepast: boetes en strengere handhaving in aantocht?
De roep om handhaving groeit, en als het aan Becker ligt, komen er meer controles op het opvoeren van fatbikes. Dit zou betekenen dat jongeren die te hard rijden, sneller beboet kunnen worden en dat verkopers die illegale aanpassingen doen, harder worden aangepakt.
In andere landen, zoals Duitsland en België, worden opgevoerde e-bikes al vaker in beslag genomen en kunnen bestuurders flinke boetes krijgen. Nederland zou die kant ook op kunnen gaan.
Wat gaat er nu veranderen?
Hoewel een totaalverbod op fatbikes nog niet aan de orde is, worden de regels in Rotterdam en mogelijk andere steden wel strenger. Er wordt gekeken naar:
- Een minimumleeftijd voor het besturen van een fatbike.
- Intensievere controles op opgevoerde fatbikes.
- Een waarschuwingscampagne voor ouders en scholen.
Dit betekent dat wie een opgevoerde fatbike heeft, in de toekomst sneller in de problemen kan komen. De vraag blijft echter: gaan jongeren zich hier iets van aantrekken? Of blijft de fatbike, opgevoerd of niet, voorlopig het populairste vervoermiddel onder de jeugd?