• Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Auto
  • Tech
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
Trendy Vandaag
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Auto
  • Tech
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Auto
  • Tech
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
No Result
View All Result
Trendy Vandaag
No Result
View All Result
Home Auto

Let goed op! Wegenbelasting gaat veranderen: “Niet op gewicht, maar oppervlakte”

Sophie de Jong door Sophie de Jong
2 weken geleden
in Auto

Er komt een grote verandering aan in de manier waarop de motorrijtuigenbelasting wordt berekend. Tot nu toe hing de hoogte van deze belasting vooral af van het gewicht van de auto.

Maar als het aan de overheid ligt, gaat dat binnenkort veranderen. In plaats van het gewicht wordt straks de oppervlakte van de auto de belangrijkste factor. Een opmerkelijke stap die veel gevolgen kan hebben voor autobezitters in Nederland.

Waarom deze verandering?

De overheid wil met deze nieuwe maatregel beter inspelen op de uitdagingen van deze tijd. Steeds meer auto’s worden zwaarder door elektrificatie, dikkere batterijen en verbeterde veiligheidssystemen.

Elektrische auto’s bijvoorbeeld zijn vaak aanzienlijk zwaarder dan traditionele benzine- of dieselauto’s. Toch stoten ze geen CO2 uit tijdens het rijden.

Het huidige systeem, waarbij belasting wordt geheven op basis van gewicht, zorgt ervoor dat elektrische rijders relatief veel belasting betalen, terwijl ze juist milieuvriendelijker bezig zijn. Om die scheefgroei tegen te gaan, wordt nu gekeken naar de ruimte die een voertuig inneemt in het straatbeeld in plaats van het gewicht dat het met zich meebrengt.

Met andere woorden: hoe groter de auto, hoe meer belasting je straks betaalt.

Wat betekent oppervlaktebelasting concreet?

Onder de nieuwe plannen wordt niet langer gekeken naar het aantal kilo’s, maar naar de totale lengte x breedte van een auto. De uitkomst daarvan, de oppervlakte in vierkante meters, bepaalt vervolgens het belastingtarief.

Een compacte stadsauto zoals een Fiat 500 of een Toyota Aygo zal daardoor veel goedkoper uit zijn dan een grote SUV of een bestelwagen. Wie dus kiest voor een kleinere wagen, gaat minder motorrijtuigenbelasting betalen dan iemand met een flinke terreinwagen.

Er wordt ook gedacht aan een staffelsysteem, waarbij kleine auto’s flink worden beloond en grote auto’s juist meer gaan bijdragen.

Gevolgen voor verschillende soorten voertuigen

De invoering van belasting op basis van oppervlakte kan grote gevolgen hebben voor autobezitters.

  • Eigenaren van kleine auto’s
    Zij gaan waarschijnlijk minder belasting betalen dan nu. Goed nieuws dus voor mensen die rijden in een compacte stadsauto of een kleine hatchback.

  • Eigenaren van grote SUV’s en bestelwagens
    Zij moeten zich voorbereiden op een hogere belastingaanslag. Grote voertuigen nemen immers meer ruimte in beslag en passen minder efficiënt op parkeerplaatsen en wegen.

  • Elektrische auto’s
    De impact voor elektrische voertuigen wordt nog bekeken. Omdat veel elektrische auto’s groter zijn dan traditionele stadsauto’s, maar wel schoner zijn, wordt mogelijk een aparte regeling opgesteld. Denk aan kortingen of vrijstellingen om duurzaam rijden aantrekkelijk te houden.

  • Oldtimers en campers
    Ook voor oldtimers en campers kan deze nieuwe regel gevolgen hebben. Vooral campers, die vaak groot van formaat zijn, kunnen aanzienlijk duurder uitvallen onder het nieuwe belastingstelsel.

Wat betekent dit voor autobezitters?

Veel mensen zullen opnieuw moeten nadenken over de auto die ze rijden. Grote auto’s worden straks mogelijk een stuk duurder om te bezitten. Wie overweegt een nieuwe auto te kopen, zal misschien sneller kiezen voor een kleiner model om de kosten te drukken.

Autodealers zullen ook inspelen op deze verandering. Kleinere modellen kunnen populairder worden, terwijl de vraag naar grote SUV’s kan afnemen. Fabrikanten die vooral grote auto’s aanbieden, kunnen het hierdoor lastiger krijgen op de Nederlandse markt.

Daarnaast kan het parkeerbeleid in steden nog verder veranderen. Gemeentes zouden deze nieuwe belasting kunnen combineren met strengere regels voor parkeergroottes en tarieven, om zo het gebruik van compacte voertuigen extra te stimuleren.

Wanneer gaat deze maatregel in?

De plannen zijn inmiddels gepresenteerd, maar het duurt nog even voordat alles officieel rond is. De overheid wil het nieuwe systeem rond 2026 invoeren. Tot die tijd moet nog veel uitgewerkt worden: denk aan nieuwe belastingtabellen, uitzonderingen voor bepaalde voertuigen en overgangsregelingen voor bestaande auto’s.

Er komt een uitgebreide informatiecampagne zodat autobezitters ruim op tijd weten wat de veranderingen voor hen betekenen.

Reacties uit de autobranche

De eerste reacties vanuit de autobranche zijn gemengd.

  • Consumentenorganisaties zijn overwegend positief. Zij vinden het eerlijker dat kleine, minder ruimte-innemende auto’s goedkoper uit zijn.

  • Autofabrikanten zijn kritischer. Vooral producenten van grote SUV’s en pick-up trucks vrezen dat hun verkopen kunnen kelderen als de belasting omhoog schiet.

  • Milieuorganisaties juichen de maatregel toe, omdat kleinere auto’s meestal ook zuiniger zijn en minder uitstoot veroorzaken tijdens productie en gebruik.

Gaat dit het straatbeeld veranderen?

De verwachting is dat deze verandering daadwerkelijk invloed zal hebben op het straatbeeld. Kleinere, compactere auto’s zullen waarschijnlijk steeds populairder worden.

Grote terreinwagens, die nu nog in veel steden het straatbeeld domineren, kunnen langzaamaan uit beeld verdwijnen, zeker in binnensteden waar parkeerplaatsen schaars zijn en mobiliteit anders wordt ingericht.

Daarmee kan de invoering van oppervlaktebelasting niet alleen invloed hebben op de portemonnee van autobezitters, maar ook bijdragen aan minder drukte op de wegen, een betere doorstroming en mogelijk zelfs een veiliger verkeer in stedelijke gebieden.

Sophie de Jong

Sophie de Jong

Sophie is een enthousiaste blogger die zich richt op het delen van verhalen en nieuwsartikelen die de moeite waard zijn om gelezen te worden. Met een talent voor het ontdekken van intrigerende verhalen en actuele gebeurtenissen, brengt ze haar lezers informatieve en boeiende content.

Alexia onder vuur na Koningsdag Doetinchem: “Dit kan gewoon écht niet”

Alexia onder vuur na Koningsdag Doetinchem: “Dit kan gewoon écht niet”

Deze foto gaat viraal.. Op het eerste gezicht lijkt het een onschuldige vrouw op het strand, maar zie jij het detail dat ervoor zorgt dat deze foto viraal ging?

Deze foto gaat viraal.. Op het eerste gezicht lijkt het een onschuldige vrouw op het strand, maar zie jij het detail dat ervoor zorgt dat deze foto viraal ging?

“Wij worden uit ons huis gezet met onze 3 kinderen omdat we de huur niet kunnen betalen en niemand helpt ons”

“Wij worden uit ons huis gezet met onze 3 kinderen omdat we de huur niet kunnen betalen en niemand helpt ons”

Let goed op! Wegenbelasting gaat veranderen: “Niet op gewicht, maar oppervlakte”

Let goed op! Wegenbelasting gaat veranderen: “Niet op gewicht, maar oppervlakte”

Gerard Joling haalt uit na felle kritiek op zijn nieuwe uiterlijk

Gerard Joling haalt uit na felle kritiek op zijn nieuwe uiterlijk

Goed nieuws: Zóveel extra geld ontvangen AOW’ers extra dit jaar nog

Goed nieuws: Zóveel extra geld ontvangen AOW’ers extra dit jaar nog

  • Over ons
  • Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Privacy & Cookies Beleid

Copyright © TrendyVandaag.nl

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Auto
  • Tech
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen

Copyright © TrendyVandaag.nl