• Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Over ons
  • Privacy & Cookies Beleid
  • Trending Vandaag
  • Trendy Vandaag
Trendy Vandaag
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech
No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech
No Result
View All Result
Trendy Vandaag
No Result
View All Result
Home Werk & Geld

Dit is waarom jij steeds meer moet betalen voor je mandje boodschappen

Sophie de Jong door Sophie de Jong
3 dagen geleden
in Werk & Geld

Wie de laatste tijd in de supermarkt rondloopt, merkt het ongetwijfeld: de prijzen van dagelijkse boodschappen blijven maar stijgen. Waar je vorig jaar misschien nog met een volle tas de deur uitliep voor vijftig euro, krijg je daar nu ineens een stuk minder voor terug.

En het gaat niet om een paar centen. Volgens recente cijfers van het CBS betaalde je in juni gemiddeld 3,7 procent meer voor je boodschappen dan in dezelfde maand een jaar eerder.

En dat is al de zesde maand op rij met zulke stijgingen. Hoe kan het dat de prijzen in de supermarkt blijven stijgen, terwijl de inflatie in het algemeen juist daalt?

Stijgende prijzen ondanks dalende inflatie

Opvallend is dat de algemene inflatie in Nederland de afgelopen maanden juist is gedaald naar het laagste punt in ruim een jaar. Maar daar merk je weinig van als je aan het winkelen bent voor je ontbijt, avondeten of weekboodschappen.

De prijzen van voedingsmiddelen (exclusief alcohol en tabak) blijven namelijk hardnekkig omhoog gaan. Voor veel consumenten voelt dat tegenstrijdig, en dat is het ook – tot je kijkt naar de oorzaken achter de schermen.

Van energie tot loon: de kostenspiraal

Een belangrijke oorzaak van de prijsstijgingen ligt bij eerdere kostenverhogingen op andere gebieden. Toen de energieprijzen en de kosten van grondstoffen afgelopen jaren flink stegen, leidde dat tot een algemene inflatie.

Maar die inflatie had ook effect op het salaris van medewerkers. Supermarkten moesten hun personeel immers meer betalen om gelijke tred te houden met de gestegen kosten van levensonderhoud.

Loonkosten maken een groot deel uit van de bedrijfskosten van supermarkten. Waar die kosten eerst zo’n 8 procent van de omzet waren, is dat inmiddels opgelopen tot 9 procent.

Dat lijkt misschien weinig, maar op het totaal is dat al snel goed voor een procent prijsstijging in de winkel. Dit noemen economen een ‘loon-prijsspiraal’: hogere lonen zorgen voor hogere prijzen, die op hun beurt weer druk zetten op de lonen.

Het verdwijnen van tabak uit de schappen

Een andere, minder bekende factor is het verdwijnen van tabaksproducten uit de supermarkt. Sinds juli vorig jaar mogen supermarkten geen sigaretten of shag meer verkopen. Die producten waren goed voor ongeveer 5 procent van de omzet, met een stevige winstmarge.

Die inkomsten vallen nu weg. En hoewel supermarkten natuurlijk niet letterlijk die verloren marge doorberekenen op één product, is het niet ondenkbaar dat ze prijsverhogingen op andere artikelen gebruiken om het verlies deels te compenseren.

Lagere winstmarges voor supermarkten

Veel mensen denken dat supermarkten enorme winsten maken, maar volgens experts is dat beeld niet helemaal correct. De gemiddelde nettowinstmarge van supermarkten is de afgelopen jaren namelijk gedaald: van zo’n 4 procent naar ongeveer 2,5 procent.

Een deel van de hogere inkoopprijzen van fabrikanten is tot nu toe niet of slechts deels doorberekend aan de consument. Hierdoor daalde de winstgevendheid van veel winkels.

Nu de ergste inflatiegolf achter ons ligt, proberen supermarkten de schade in te halen. Door alsnog prijsverhogingen door te voeren, kunnen ze de marges weer wat opkrikken. Het zou dus kunnen dat we nu een soort ‘inhaaleffect’ zien: een periode waarin de prijzen alsnog stijgen, niet vanwege nieuwe kosten, maar om eerdere verliezen goed te maken.

Biologisch eten en duurzaamheid kosten geld

Ook de verduurzaming van de supermarkt speelt een rol. Er ligt een steeds grotere nadruk op biologische en duurzame producten. Dat is goed nieuws voor de planeet, maar minder prettig voor de portemonnee.

Biologische producten zijn over het algemeen duurder om te produceren en in te kopen. En hoewel ze nog steeds een relatief klein deel van het assortiment vormen, beïnvloeden ze wel het gemiddelde prijsniveau in de winkel.

Daarnaast investeren supermarkten in energiebesparing, betere logistiek en milieuvriendelijke verpakkingen – allemaal stappen die geld kosten en op termijn worden doorberekend aan de klant.

Grondstoffen blijven duur

Tot slot spelen grondstoffen nog steeds een rol. Prijzen van producten zoals koffie, cacao, zuivel en tarwe zijn wereldwijd gestegen. Deze stijgingen werken langzaam maar zeker door in de schappen van de supermarkt.

Fabrikanten willen hun eigen stijgende kosten natuurlijk doorberekenen aan de supermarkt, die op hun beurt weer de consument aan de kassa confronteren met hogere prijzen.

Supermarkten hebben geprobeerd die stijgingen zo lang mogelijk tegen te houden, om klanten niet te verliezen. Maar nu lijken veel van die prijsverhogingen alsnog door te sijpelen. En dat voel je bij elke boodschap die je afrekent.

Energiekosten dalen, maar het verschil is klein

Eén lichtpuntje: de energiekosten zijn gedaald ten opzichte van vorig jaar. Koeling, verlichting en transport kosten daardoor iets minder.

Maar volgens experts wordt dit voordeel grotendeels tenietgedaan door de stijgende loonkosten en duurdere grondstoffen. De prijsverlaging die je zou hopen te zien aan de kassa, blijft dus uit.

Wat kun je als consument doen?

Helaas heb je als consument weinig invloed op deze ontwikkelingen. Toch zijn er manieren om slim boodschappen te doen en de schade te beperken:

  • Vergelijk prijzen tussen supermarkten of gebruik prijsvergelijkingsapps

  • Kijk naar aanbiedingen en hamstervoordeel

  • Koop huismerken in plaats van A-merken

  • Vermijd voorverpakte porties en snij zelf je groenten

  • Overweeg online boodschappen om bewuster te kopen

Kortom: een optelsom van factoren

Dat de boodschappen steeds duurder worden, is dus geen simpel verhaal. Het is het resultaat van een ingewikkelde keten van hogere loonkosten, weggevallen inkomsten, stijgende grondstofprijzen en duurzaamheidseisen.

En zolang deze factoren aanhouden, is de kans klein dat je bij de kassa binnenkort minder betaalt. Het beste wat je kunt doen, is voorbereid zijn en slim je keuzes maken. Want boodschappen worden niet alleen duurder – ze worden ook steeds meer een kwestie van strategie.

Bron: RTL Nieuws

Sophie de Jong

Sophie de Jong

Sophie is een enthousiaste blogger die zich richt op het delen van verhalen en nieuwsartikelen die de moeite waard zijn om gelezen te worden. Met een talent voor het ontdekken van intrigerende verhalen en actuele gebeurtenissen, brengt ze haar lezers informatieve en boeiende content.

Waarschuwing! Steeds meer mensen maken deze fout met hun airfryer

Waarschuwing! Steeds meer mensen maken deze fout met hun airfryer

Nieuwe COVID-variant ‘Nimbus’ veroorzaakt opvallend pijnlijk symptoom

Nieuwe COVID-variant ‘Nimbus’ veroorzaakt opvallend pijnlijk symptoom

Word jij ook vaak wakker rond 3 of 4 uur ’s nachts? Je lichaam probeert je iets belangrijks te vertellen

Word jij ook vaak wakker rond 3 of 4 uur ’s nachts? Je lichaam probeert je iets belangrijks te vertellen

Zo herken je vals geld: tips van experts voor snelle controle

Zo herken je vals geld: tips van experts voor snelle controle

Deze magnetische haken van de Action gaan viraal en dit is waarom!

Deze magnetische haken van de Action gaan viraal en dit is waarom!

Miranda (33) is woest: “Mijn kleine meid wilde uit het raam kijken, maar de vrouw aan het raam wilde haar plek niet afstaan”

Miranda (33) is woest: “Mijn kleine meid wilde uit het raam kijken, maar de vrouw aan het raam wilde haar plek niet afstaan”

  • Over ons
  • Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Privacy & Cookies Beleid

Copyright © TrendyVandaag.nl

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech

Copyright © TrendyVandaag.nl