Lowlands, ooit bekend als het alternatieve festival waar je nieuwe bands kon ontdekken en jezelf kon onderdompelen in een mix van cultuur, theater en film, is inmiddels uitgegroeid tot een commercieel spektakel.
Waar vroeger vooral liefhebbers van alternatieve muziek en kunst zich verzamelden, lijkt het festival nu een magneet te zijn geworden voor het grote publiek.
De focus lijkt meer en meer te liggen op het aantrekken van hippe millennials en het maximaliseren van winst, zelfs als dat betekent dat de line-ups minder spannend zijn dan voorheen.
Een opvallend voorbeeld van deze commerciële trend is de introductie van veganistische snacks, zoals de zogenaamde “vegan haring” en “vegan oesters”.
Deze luxe hapjes blijken echter niets meer te zijn dan twee plakken gegrilde aubergine met wat uitjes en een schijfje augurk, of in het geval van de oester, een opengesneden passievrucht. De prijs? Maar liefst twee festivalmunten, wat neerkomt op €7,50.
Toch lijken festivalgangers zonder aarzeling deze stevige prijs te betalen. Of ligt dat misschien aan het schattige regenboogvlaggetje dat de gerechten siert? Het roept de vraag op of mensen echt bereid zijn om zulke exorbitante prijzen te betalen voor wat neerkomt op simpele groenten, of dat ze simpelweg meegaan in de festivalhype.
Hoe dan ook, dit voorbeeld illustreert hoe een ooit authentiek en creatief festival steeds meer wordt opgeslokt door commerciële belangen.
Is dit de toekomst van Lowlands, waar cultuur en muziek worden overschaduwd door dure, hippe snacks en oppervlakkige trends? Het lijkt er in ieder geval op dat de tijden zijn veranderd – en niet iedereen is daar blij mee.
Bron: Skoften