Op zoek naar de beste manier om je bedrijfsbeleid te verbeteren? Het is wellicht tijd om na te denken over elektrische leaseauto’s voor je werknemers. Uit recent onderzoek van EVBox, uitgevoerd in samenwerking met Ipsos, blijkt dat een groeiend aantal Nederlanders vindt dat bedrijven hun werknemers de mogelijkheid moeten bieden om een elektrische auto van de zaak te leasen.
Volgens het marktonderzoek vindt 57% van de Nederlanders dat elektrische leaseauto’s een vast onderdeel zouden moeten zijn van het wagenpark van bedrijven. Dit percentage stijgt zelfs tot 71% onder potentiële elektrische voertuig (EV) rijders. De voorkeur voor elektrische voertuigen neemt toe, en dit heeft invloed op hoe aantrekkelijk werkgevers worden gevonden.
In Europa zegt bijna 60% van de potentiële EV-rijders dat een werkgever die elektrische auto’s aanbiedt, aantrekkelijker is. Dit cijfer is een significante stijging ten opzichte van 46% in 2020. Echter, in Nederland lijkt de situatie enigszins anders te zijn. Het percentage potentiële EV-rijders dat een werkgever aantrekkelijker vindt vanwege het aanbieden van elektrische voertuigen is gedaald van 52% in 2020 naar 42% in 2022.
Een opvallende bevinding uit het onderzoek is dat steeds minder Nederlandse EV-rijders hun auto opladen op het werk. Waar in 2020 nog 56% van de EV-rijders op het werk opladen, is dit percentage in 2022 gedaald naar 38%. Deze afname kan te maken hebben met de beschikbaarheid van laadpalen en de verandering in opladen-gewoonten van EV-rijders.
Opvallend is dat slechts 30% van de Nederlandse EV-rijders aangeeft dat er altijd voldoende laadpunten beschikbaar zijn op hun werkplek. Dit duidt op een mogelijk tekort aan laadfaciliteiten op veel werkplekken, wat EV-rijders zou kunnen ontmoedigen om hun voertuigen op kantoor op te laden.
Hoewel het aanbieden van elektrische leaseauto’s de aantrekkelijkheid van een werkgever niet altijd direct vergroot, stijgt de verwachting van werknemers dat bedrijven de kosten van opladen dekken. Dit geldt zowel voor opladen op het werk als thuis.
Uit het onderzoek blijkt dat 72% van de Nederlandse EV-rijders verwacht dat hun werkgever de kosten voor opladen op het werk dekt, terwijl 55% van de EV-rijders vindt dat de kosten voor thuis opladen ook door de werkgever moeten worden vergoed.
Het is niet meer dan logisch dat EV-rijders vergelijkbare voordelen verwachten als die voor voertuigen op benzine of diesel. Als bedrijven de brandstofkosten voor traditionele voertuigen dekken, zou het rechtvaardig zijn om ook de kosten van elektrisch opladen in overweging te nemen.
Een ander punt van zorg is de beschikbaarheid van laadpalen. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) is van mening dat de overheid meer belastingvoordelen zou moeten bieden aan bedrijven die elektrische voertuigen aanbieden of hun wagenpark elektrificeren. Dit zou kunnen helpen om meer laadfaciliteiten beschikbaar te maken en bedrijven te stimuleren om elektrisch vervoer te omarmen.
Voor veel EV-rijders is opladen thuis een populaire optie. Momenteel laadt 67% van de Nederlandse EV-rijders voornamelijk thuis op. Opladen op openbare en commerciële parkeerplaatsen is ook een gangbare praktijk, met 38% van de EV-rijders die hier gebruik van maken.
Dit is een verandering ten opzichte van 2020, toen ook tankstations langs snelwegen en winkelcentra veel werden gebruikt. Tegenwoordig is het aantal EV-rijders dat op tankstations oplaadt gedaald naar 20%, en opladen bij winkelcentra is nog minder populair met slechts 7%.
Het is duidelijk dat er een verschuiving plaatsvindt in de verwachtingen van werknemers en het beleid van bedrijven als het gaat om elektrische voertuigen.
Het aanbieden van elektrische leaseauto’s en het dekken van laadkosten zijn belangrijke factoren voor zowel potentiële als huidige EV-rijders. Als bedrijven en overheden deze trends volgen en hun beleid aanpassen, kan dit niet alleen de aantrekkelijkheid van werkgevers vergroten, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst.
Gezien de toenemende vraag naar elektrische voertuigen en de verwachtingen van werknemers, is het voor bedrijven cruciaal om hun beleid aan te passen aan deze trend. Het aanbieden van elektrische leaseauto’s en het dekken van laadkosten kan niet alleen bijdragen aan een groenere bedrijfsvoering, maar ook de tevredenheid en loyaliteit van werknemers vergroten.
Door te investeren in elektrische voertuigen en laadinfrastructuur, kunnen bedrijven zich onderscheiden in een competitieve arbeidsmarkt en tegelijkertijd een positieve impact maken op het milieu. Het is nu de tijd voor bedrijven om vooruit te kijken en hun strategieën te herzien om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar duurzame mobiliteitsoplossingen.