In de eerste jaren van de basisschool draait veel om het leren van basisvaardigheden zoals klokkijken, lezen en schrijven. Veel mensen herinneren zich nog wel hoe ze met enthousiasme het lezen van de analoge klok onder de knie probeerden te krijgen.
Maar in de huidige digitale tijd lijkt die vaardigheid steeds minder belangrijk te worden. Smartphones, tablets en andere apparaten hebben de manier waarop kinderen de tijd aflezen drastisch veranderd. Hierdoor hebben steeds minder kinderen de behoefte om nog op een analoge klok te kijken.
Kinderen groeien nu op in een tijd waarin bijna alles digitaal is. De tijd wordt op hun telefoons, laptops en zelfs keukenapparaten in digitale cijfers weergegeven.
Dit heeft ervoor gezorgd dat het aflezen van een analoge klok een vaardigheid is die steeds minder wordt geoefend, vooral thuis. Wanneer gezinnen alleen maar digitale klokken in huis hebben, verdwijnt het contact met analoge klokken vrijwel volledig.
Scholen merken ook dat veel kinderen moeite hebben met het lezen van een analoge klok. Waar dit vroeger een basisvaardigheid was die al vroeg werd aangeleerd en geoefend, wordt het nu steeds vaker gezien als een overbodige skill.
Dit heeft ervoor gezorgd dat scholen in onder andere het Verenigd Koninkrijk nu overwegen om de analoge klokken volledig te verwijderen uit klaslokalen. In plaats daarvan zouden digitale klokken de standaard worden.
Een van de voornaamste redenen voor deze verandering is dat leerlingen tijdens examens kostbare tijd verliezen omdat ze niet goed kunnen aflezen hoe lang ze nog hebben om hun toets af te maken. Dit zorgt voor onnodige stress en afleiding, iets wat scholen willen voorkomen.
Door digitale klokken te installeren, willen ze ervoor zorgen dat leerlingen zich volledig kunnen concentreren op hun examen en niet gefrustreerd raken door de tijd die langzaam wegtikt op een klok die ze niet goed kunnen lezen.
Malcolm Trobe, plaatsvervangend algemeen secretaris van de Association of School and College Leaders (ASCL), benadrukte in een interview dat deze verandering vooral is ingevoerd om de leeromgeving voor kinderen zo optimaal mogelijk te maken.
Hij vertelde dat leerlingen tegenwoordig niet meer dezelfde ervaring hebben met analoge klokken zoals vorige generaties dat hadden. En het laatste wat leraren willen is dat leerlingen zich onnodig zorgen maken over de tijd tijdens examens.
Het verdwijnen van de analoge klok uit scholen roept echter ook veel vragen op. Sommigen vinden dat het klokkijken een belangrijke vaardigheid is die kinderen nog steeds zouden moeten leren. Het is een onderdeel van algemene ontwikkeling en het helpt kinderen om abstracte concepten zoals tijd beter te begrijpen.
Daarnaast zijn analoge klokken op veel plaatsen, zoals treinstations en openbare gebouwen, nog steeds aanwezig. Het kunnen lezen van een analoge klok is dus niet volledig achterhaald.
Toch blijft de vraag: is het nog relevant om kinderen deze vaardigheid aan te leren? Aanhangers van digitale klokken wijzen erop dat we in een wereld leven waarin technologie steeds meer de boventoon voert.
Kinderen groeien op met smartphones en digitale hulpmiddelen die hen alle informatie geven die ze nodig hebben, waaronder de tijd. Waarom zou je dan tijd besteden aan het leren van een analoge klok als deze in veel gevallen niet meer noodzakelijk is?
Deze verandering laat zien hoe snel de wereld om ons heen evolueert. Wat vroeger als een essentiële vaardigheid werd gezien, kan in een paar decennia veranderen in iets dat wordt gezien als overbodig of achterhaald. Dit betekent ook dat het onderwijs steeds meer mee moet evolueren met de technologie en de behoeften van de leerlingen.
De discussie over de relevantie van analoge klokken in het klaslokaal is nog niet voorbij. Voorstanders van het behouden van analoge klokken benadrukken dat het niet alleen gaat om het aflezen van de tijd, maar ook om het leren begrijpen van tijdsintervallen en het oefenen van wiskundige vaardigheden.
Tegenstanders stellen daarentegen dat we met de technologie van vandaag kinderen juist moeten voorbereiden op de toekomst en dat de focus op digitale hulpmiddelen hierbij past.
Wat de toekomst ook brengt, één ding is duidelijk: de manier waarop we leren en basisvaardigheden aanleren, verandert voortdurend. Scholen moeten constant inspelen op deze veranderingen om ervoor te zorgen dat leerlingen optimaal voorbereid zijn op de moderne wereld. En of de analoge klok daar nog een rol in speelt, zal de tijd leren.