Pieter, 42 jaar oud, is het zat. Hij ziet dagelijks de gevolgen van mensen die meerdere auto’s bezitten, en hij vindt dat hier iets aan gedaan moet worden. “Het is echt niet meer van deze tijd dat mensen zomaar twee, drie of soms zelfs meer auto’s voor de deur hebben staan,” zegt hij geïrriteerd.
“Dit zorgt voor allerlei problemen, en het ergste is dat het vaak nog niet eens noodzakelijk is.”
Voor Pieter zijn de gevolgen van het bezit van meerdere auto’s duidelijk zichtbaar. “In mijn buurt zie ik hoe mensen met meerdere auto’s letterlijk de hele straat blokkeren. Ze hebben vaak niet eens een plek om die auto’s kwijt te kunnen, dus parkeren ze ze maar op de stoep of langs de weg. Dat leidt tot een wildgroei aan geparkeerde auto’s en echte parkeerproblemen voor de rest van ons die gewoon één auto hebben.”
Hij zucht even en voegt toe: “Ik moet soms drie straten verderop parkeren omdat de hele buurt vol staat met auto’s van één huishouden. Dat is toch niet normaal?”
Pieter benadrukt dat het hier niet gaat om mensen die hun auto nodig hebben voor hun werk of omdat ze een groot gezin hebben.
“Natuurlijk snap ik dat sommige mensen een tweede auto nodig hebben, bijvoorbeeld omdat beide partners werken en op verschillende tijden weg moeten. Maar het gaat mij om de mensen die gewoon meerdere auto’s hebben omdat het kan, zonder echt te kijken naar de gevolgen voor hun omgeving.”
Voor hem is het duidelijk: het bezit van meerdere auto’s zou extra belast moeten worden. “Het is simpel,” legt hij uit.
“Als je besluit om meerdere auto’s voor je deur te hebben, moet je daar de consequenties van dragen. En ik denk dat een extra belasting de juiste manier is om mensen bewuster te maken van de impact die hun bezit heeft op de maatschappij.”
Pieter ziet niet alleen parkeerproblemen als gevolg van deze situatie. Hij wijst ook op de toename van files in en rond steden.
“Elke ochtend en avond staan we met z’n allen vast in de file, en een groot deel van die opstoppingen wordt veroorzaakt door het feit dat veel mensen gewoonweg te veel auto’s bezitten. We hebben het allemaal over duurzaamheid en klimaatverandering, maar ondertussen blijven we maar meer auto’s aanschaffen en overal parkeren alsof het niets is.”
De frustratie is bij Pieter duidelijk voelbaar wanneer hij spreekt over de dagelijkse gevolgen van het grote aantal auto’s.
“We hebben straten en buurten die gewoon niet zijn ingericht voor zoveel voertuigen. Parkeerplaatsen raken overvol, mensen parkeren illegaal of op plekken waar het gevaarlijk is, en ondertussen betalen we allemaal de prijs door meer verkeersdrukte en vervuiling.”
Hij denkt dat een extra belasting voor het bezit van meerdere auto’s mensen zou aansporen om beter na te denken over hun keuzes.
“Op het moment dat je moet betalen voor elke extra auto, ga je jezelf misschien afvragen of je die tweede of derde auto wel echt nodig hebt. Het dwingt mensen om bewuster te worden van hun impact op hun buurt, de wegen en het milieu.”
Hoewel Pieter zich realiseert dat zijn voorstel voor veel discussie zou kunnen zorgen, blijft hij erbij dat dit de beste oplossing is. “Ik weet dat sommige mensen boos zullen zijn of vinden dat het oneerlijk is,” zegt hij.
“Maar het is oneerlijker dat mensen zoals ik, die gewoon één auto hebben, elke dag moeten worstelen om een parkeerplek te vinden omdat anderen vinden dat ze meerdere auto’s moeten kunnen hebben zonder daarover na te denken.”
Hij wijst ook op de bredere maatschappelijke kosten.
“Al die extra auto’s dragen ook bij aan meer onderhoudskosten voor de wegen en meer uitstoot. We willen allemaal dat onze kinderen opgroeien in een schone en veilige omgeving, maar zolang mensen onbegrensd auto’s kunnen blijven aanschaffen, komt die droom steeds verder uit het zicht.”
Pieter hoopt dat de politiek het probleem van autobezit serieuzer gaat nemen. “Er wordt zoveel gepraat over duurzaamheid en het terugdringen van CO2-uitstoot, maar als je tegelijkertijd toestaat dat mensen gewoon steeds meer auto’s bezitten zonder enige beperking, bereik je niets,” zegt hij verontwaardigd.
“We moeten gaan nadenken over maatregelen die echt verschil maken, en dat begint met het aanpakken van het autobezit.”
Ondanks zijn frustraties ziet Pieter ook een positieve kant. “Ik geloof dat als we dit probleem aanpakken, we allemaal kunnen profiteren. Minder auto’s betekent meer ruimte in de straten, minder files, minder vervuiling en een betere kwaliteit van leven voor iedereen. Het is tijd dat we deze stap zetten.”
Pieter blijft optimistisch dat er in de toekomst iets gaat veranderen. “Het is niet te laat om het roer om te gooien,” zegt hij vastberaden. “Maar we moeten nu beginnen. De tijd van ongebreideld autobezit moet echt voorbij zijn. Mensen met meerdere auto’s zorgen voor problemen, en het wordt tijd dat ze de prijs betalen voor die keuze.”