Joshua, 47 jaar oud, had zich altijd als een voorloper gevoeld in de wereld van elektrisch rijden. Vol enthousiasme besloot hij een elektrische auto aan te schaffen, met het idee dat hij op die manier niet alleen zou bijdragen aan het milieu, maar ook nog eens flink zou besparen op brandstofkosten.
Maar wat begon als een nobele keuze, veranderde snel in een bron van frustratie toen hij afgelopen zomer zonder laadpaal strandde op vakantie.
“Toen ik mijn elektrische auto kocht, was ik zo blij met de keuze. Ik dacht: dit is de toekomst! Geen benzine meer, geen schadelijke uitstoot, gewoon lekker duurzaam rijden,” vertelt Joshua.
“Maar die toekomst begon al snel meer op een nachtmerrie te lijken toen ik erachter kwam hoe moeilijk het eigenlijk is om een goede laadplek te vinden, vooral als je op vakantie gaat.”
Joshua en zijn gezin vertrokken naar Zuid-Frankrijk, een bestemming waar hij elk jaar naartoe gaat met de auto. Dit keer was het echter anders, want hij reed met zijn nieuwe elektrische auto.
“We hadden van tevoren wat onderzoek gedaan en wisten dat er laadpalen in de buurt waren van onze vakantiebestemming. Dus ik dacht, dat komt wel goed. Maar niets bleek minder waar,” zegt hij.
Het probleem begon al toen hij onderweg wilde opladen. “We stopten bij een laadstation langs de snelweg, maar alle plekken waren bezet. En er waren er maar vier,” herinnert Joshua zich. “Dus daar stonden we dan, in de hitte, te wachten tot er een plekje vrijkwam. Het duurde een eeuwigheid.”
Dit was niet de ontspannen start van de vakantie waarop Joshua en zijn gezin hadden gehoopt. “We zaten vast in een wachtrij, terwijl andere auto’s gewoon hun benzinetank vulden en snel weer op weg gingen. Het voelde zo frustrerend.”
Na een lange rit en een aantal stops om te laden, bereikten ze eindelijk hun vakantiebestemming. Maar daar begon het echte probleem pas. “Er waren helemaal geen laadpalen in de buurt van het vakantiepark. We moesten naar een stad verderop om op te laden, wat bijna elke dag een uitje op zich werd,” vertelt hij.
“We planden onze uitstapjes niet meer op basis van wat we wilden doen, maar op basis van waar we konden laden. Het werd zo stressvol.”
Joshua vertelt hoe hij zich realiseerde dat de infrastructuur voor elektrische auto’s in veel gebieden nog lang niet op orde is. “Ik dacht echt dat we verder waren. Maar als je buiten de grote steden komt, zijn er gewoon nog te weinig laadpalen. En dan merk je pas echt hoe afhankelijk je bent van die oplaadpunten.”
Hij had het idee dat hij juist met een elektrische auto minder zorgen zou hebben over brandstof en meer vrijheid zou ervaren, maar het tegenovergestelde bleek waar. “Het voelde alsof we constant bezig waren met opladen in plaats van genieten van onze vakantie.”
Wat Joshua het meeste frustreerde, was dat hij geen kant op kon zonder eerst te controleren of er ergens een laadmogelijkheid was.
“Op een gegeven moment moesten we zelfs een uitstapje afzeggen omdat de auto bijna leeg was en er geen laadpalen in de buurt waren. Ik baalde enorm, en mijn gezin ook. Je wilt ontspannen op vakantie, niet continu bezig zijn met de vraag of je wel genoeg stroom hebt.”
Terugkijkend op de vakantie is Joshua teleurgesteld in zijn keuze voor een elektrische auto. “Ik had niet verwacht dat het zo’n gedoe zou zijn. Thuis werkt alles prima, daar zijn genoeg laadpalen. Maar zodra je naar het buitenland gaat, of in meer afgelegen gebieden komt, merk je pas hoe beperkt je bent.”
Hij voelt zich nu gedwongen om in de toekomst twee keer na te denken voordat hij met zijn elektrische auto op vakantie gaat. “Misschien was het beter geweest om een hybride te kiezen, of gewoon nog even te wachten tot de infrastructuur echt op orde is.”
Hoewel Joshua nog steeds het idee van elektrisch rijden steunt en de voordelen ervan inziet, is zijn enthousiasme flink bekoeld.
“Het is niet dat ik tegen elektrisch rijden ben. Het is gewoon dat de praktijk nog niet aansluit op wat ons wordt voorgespiegeld. Je kunt niet echt zorgeloos op vakantie als je afhankelijk bent van laadpalen die er gewoon niet zijn.”
Hij sluit af met een kritische noot: “Als de overheid en de auto-industrie willen dat we allemaal elektrisch gaan rijden, moeten ze ervoor zorgen dat de infrastructuur meegroeit. Want anders belanden er straks veel meer mensen, net als ik, zonder stroom in het midden van hun vakantie.”