Ahmet, 47 jaar oud en vader van een puberzoon die elke dag met de fiets naar school gaat, heeft een vraag die hem al een tijd bezighoudt: waarom zijn er geen speciale fietsenrekken voor fatbikes op scholen?
Zijn zoon heeft recent een fatbike gekregen, een fiets die vooral populair is onder jongeren vanwege het robuuste uiterlijk en de brede banden, ideaal voor diverse soorten terrein.
Hoewel Ahmet zijn zoon graag ziet fietsen en bewegen, merkt hij dat de schoolomgeving niet bepaald vriendelijk is voor deze populaire fietsen.
“Elke dag als mijn zoon thuiskomt, vertelt hij hoe lastig het is om zijn fiets netjes te parkeren,” vertelt Ahmet. Hij heeft meerdere keren te horen gekregen dat de standaard fietsenrekken op school simpelweg niet geschikt zijn voor fatbikes.
De brede banden passen vaak niet in de smalle openingen van traditionele rekken, waardoor fatbikes op vreemde plekken terechtkomen of tegen andere fietsen leunen.
“Ik snap dat de school rekken heeft neergezet voor de gangbare fietsen, maar met de opkomst van fatbikes is het toch logisch dat er meer diversiteit in die rekken komt? Het lijkt mij niet meer dan normaal dat scholen meegaan met de trends onder jongeren.”
Ahmet maakt zich zorgen over de veiligheid en het behoud van de fiets van zijn zoon. Hij merkt dat er steeds vaker kleine beschadigingen aan de fiets zijn, van krassen tot scheve spaken, veroorzaakt door het gebrek aan goede parkeerplekken.
“Die fiets was geen goedkope aankoop,” legt hij uit. “We hebben er bewust voor gekozen omdat het een robuuste, veilige fiets is die mijn zoon met plezier gebruikt. Maar als hij hem nergens fatsoenlijk kwijt kan op school, lijkt dat voordeel ineens minder waardevol.”
Ahmet is van mening dat scholen in de behoeften van de leerlingen zouden moeten voorzien, ook als het gaat om nieuwe trends in fietsen. “We vragen toch ook niet van automobilisten dat ze met hun SUV’s in een plek voor een kleine stadsauto moeten parkeren?
Dan weet je dat het niet gaat passen en dat er schade kan ontstaan. Waarom wordt er dan van deze jongeren verwacht dat ze hun fatbike in een standaard fietsenrek parkeren?” Hij voelt dat zijn zoon en andere jongeren met een fatbike nu benadeeld worden, terwijl een simpele aanpassing veel ongemakken zou kunnen voorkomen.
Naast de praktische problemen ziet Ahmet ook hoe zijn zoon en andere jongeren gefrustreerd raken door de situatie. “Mijn zoon wil gewoon zijn fiets netjes kwijt kunnen, net als de rest. Maar als hij iedere keer moet zoeken naar een manier om zijn fiets fatsoenlijk te parkeren, dan ondermijnt dat de motivatie om met de fiets naar school te gaan.”
Voor Ahmet is het duidelijk: zonder fatbike-vriendelijke rekken zullen jongeren minder geneigd zijn om deze fietsen, die veel voordelen bieden voor hun mobiliteit en gezondheid, met plezier te gebruiken.
Volgens Ahmet hoeft een aanpassing niet ingewikkeld of duur te zijn. “Scholen kunnen enkele rekken vervangen door modellen die geschikt zijn voor verschillende fietstypes, inclusief fatbikes,” stelt hij voor.
Hij merkt op dat dit in andere landen al gebeurt en ziet niet in waarom Nederlandse scholen daarin zouden achterblijven. “Het lijkt een kleine verandering, maar het maakt een groot verschil voor de veiligheid en het gemak van de jongeren. En als we willen dat ze gezond blijven en de fiets gebruiken in plaats van een scooter of bus, moeten we ze daar toch wel in faciliteren.”
De realiteit is dat fatbikes in Nederland steeds populairder worden, en Ahmet denkt dat dit in de toekomst alleen maar zal toenemen. “Fatbikes zijn niet zomaar een tijdelijke trend; ze zijn ideaal voor allerlei soorten terrein, wat hen extra aantrekkelijk maakt voor jongeren die graag overal komen. Of het nu gaat om zand, sneeuw, of modderige paden, die fietsen zijn er perfect voor.”
Volgens Ahmet zal de school vroeg of laat toch iets moeten doen om met deze vraag mee te gaan, zeker als de populariteit van fatbikes blijft stijgen.
Ahmet heeft meerdere keren contact gezocht met de schoolleiding om dit onderwerp te bespreken, maar merkt dat hij tegen muren aanloopt. “Ze zeggen dat het huidige fietsenrek ‘prima functioneert’, maar ze kijken niet naar de behoeftes van de gebruikers. Ik vind dat kortzichtig.”
Hij overweegt om met andere ouders samen te werken en een petitie op te zetten om meer aandacht voor dit probleem te vragen.
“Als ouder wil ik gewoon dat mijn kind met plezier naar school kan, zonder telkens die frustratie over de fietsrekken. Het lijkt misschien een klein probleem, maar voor mijn zoon en zijn vrienden is het elke dag weer een strijd.”
Ahmet hoopt dat scholen, en misschien ook gemeenten, snel zullen inzien dat fietsenrekken die passen bij de verschillende soorten fietsen geen luxe zijn, maar een noodzakelijke stap om het gebruik van de fiets onder jongeren te bevorderen.
“We willen dat jongeren fietsen, toch? Dan moeten we ook zorgen dat ze dat op een comfortabele manier kunnen doen, zonder de angst dat hun fiets beschadigd raakt omdat hij nergens goed geparkeerd kan worden.”
Met een blik op de toekomst blijft Ahmet positief: “Ik blijf hopen dat de school hier aandacht aan gaat besteden. Het zou een kleine verandering zijn die een wereld van verschil maakt voor alle jongeren met een fatbike.”
Voor nu blijft hij zich inzetten, in de hoop dat andere ouders en scholen ook het belang zullen inzien van betere voorzieningen voor deze populaire fietsen.