De discussie blijft gaande: zijn elektrische auto’s nou echt geschikt voor de winter, of zijn traditionele brandstofauto’s nog steeds de beste keuze? Voor veel mensen lijkt het antwoord logisch. Bij koude temperaturen zou de batterij van een elektrische auto sneller leeglopen, toch?
Toch beweren experts het tegenovergestelde. Ze stellen juist dat elektrische auto’s op meerdere punten beter scoren in de winter. Een uitspraak die bij velen de wenkbrauwen doet fronsen, maar voor wie het zelf ervaren heeft, klinkt het ineens een stuk logischer.
Een buurman vertelde eens over zijn eerste ervaring met zijn elektrische auto in de winter. Hij had jarenlang gereden in een oude dieselauto en was gewend aan de koude startproblemen. “Elke ochtend in de winter was het weer de vraag of mijn auto meteen wilde starten of dat ik moest wachten tot de motor warm was,” zei hij lachend.
Met zijn nieuwe elektrische auto bleek die hele routine ineens verdwenen. “Ik stap in, druk op een knop en hij is klaar om te gaan, ongeacht de temperatuur buiten.” Die soepele start is iets waar steeds meer elektrische rijders enthousiast over zijn, zeker in vergelijking met de vaak stroeve start van brandstofauto’s.
Het is geen geheim dat brandstofauto’s vooral in koude maanden meer moeite hebben. Een technicus wees erop dat brandstofmotoren veel energie verspillen aan het opwarmen van de motor, terwijl een elektrische auto meteen inzetbaar is.
Een expert in elektrische mobiliteit legt uit: “Een elektrische auto heeft geen verbrandingsmotor die eerst moet opwarmen. Dat scheelt niet alleen tijd, maar het is ook zuiniger in het stroomverbruik.” Voor mensen die op zoek zijn naar een betrouwbare auto in de winter, blijkt een elektrische auto vaak juist handiger.
Daarnaast komt het comfort van elektrisch rijden tijdens koude dagen vaak ter sprake. Een kennis die al een paar winters met een elektrische auto heeft gereden, vertelde enthousiast: “Ik zet de verwarming aan via mijn telefoon voordat ik instap. Als ik dan naar buiten ga, is de auto lekker warm.”
Voor velen een kleine luxe, maar een brandstofauto biedt die mogelijkheid niet zonder de motor stationair te laten draaien – iets wat niet alleen benzine verbruikt, maar ook slecht is voor het milieu. De directe, elektrische verwarming in een elektrische auto maakt het verschil voor bestuurders die geen tijd willen verliezen met kou lijden.
Een ander argument van experts is dat een elektrische auto beter grip heeft in de winter. Dit komt door het lagere zwaartepunt en de gewichtsverdeling, wat zorgt voor meer stabiliteit op gladde wegen. “Ik voel me echt veiliger op de weg,” vertelde een enthousiaste elektrische rijder.
Door de directe aandrijving van de elektromotor kan de auto sneller reageren op de ondergrond. Waar bij een brandstofauto soms het vermogen hapert of traag reageert, is dat bij een elektrische auto nauwelijks het geval.
“Je merkt gewoon dat de auto meteen grip heeft,” zei hij. Veel mensen voelen zich daardoor zekerder, vooral op gladde of besneeuwde wegen.
Toch blijven er nog steeds twijfels. Het opladen in de winter roept vragen op. “Is dat wel handig, als je moet wachten in de kou?” vragen mensen vaak. Maar elektrische bestuurders leggen uit dat het een kwestie is van goed plannen.
Met de huidige technologie is er steeds vaker een verwarmde laadpaal beschikbaar en kunnen veel auto’s hun batterij al voorverwarmen.
Dat betekent dat je op weg naar een laadpunt de batterij alvast kan opwarmen, zodat het laden efficiënter verloopt. Veel rijders merken dat het eigenlijk helemaal niet zoveel gedoe is, vooral als je een vaste laadpaal thuis hebt.
Met al deze voordelen wordt steeds duidelijker dat elektrische auto’s wel degelijk geschikt zijn voor de winter. Voor wie van comfort, betrouwbaarheid en veiligheid houdt, blijkt de elektrische auto vaak de betere keuze. Het idee dat ze minder presteren bij kou begint steeds meer te verdwijnen naarmate meer mensen deze voordelen zelf ervaren.