Vakantiegangers die naar Frankrijk rijden, moeten de komende jaren extra goed opletten. Een nieuwe generatie flitspalen zorgt nu al voor flink wat opschudding, zowel onder Franse automobilisten als onder buitenlandse bezoekers.
Deze zogenaamde superflitspalen zijn niet zomaar traditionele snelheidsmeters. Met behulp van kunstmatige intelligentie kunnen ze meerdere overtredingen tegelijkertijd detecteren en beboeten. En dat betekent dat één flits zomaar kan eindigen in een boete van honderden euro’s.
De introductie van deze vernieuwde flitspalen is onderdeel van een groter plan van de Franse overheid om het aantal snelheidscontroles in het land uit te breiden. Volgens een bijlage bij de begroting voor 2025 wordt het aantal vaste snelheidsmeters uitgebreid tot 4160, waarvan er minimaal 500 in staat zullen zijn om meer te doen dan alleen snelheidsovertredingen vaststellen.
Deze apparaten kunnen bijvoorbeeld controleren of bestuurders hun veiligheidsgordel dragen, voldoende afstand houden tot hun voorganger, of dat er een mobiele telefoon in de hand wordt gehouden tijdens het rijden.
Voor veel automobilisten is dit een zorgwekkende ontwikkeling. “Het voelt alsof ze alleen maar meer manieren zoeken om mensen te beboeten,” zegt een Franse bestuurder. De Franse automobielclub 40 Millions d’automobilistes uitte al haar zorgen over de nieuwe apparatuur. Volgens hen gaat het de overheid niet om verkeersveiligheid, maar om financiële belangen.
“Deze apparaten zijn een melkkoe,” zegt een woordvoerder. Hij wijst erop dat overtreders niet alleen een boete van 135 euro per overtreding riskeren, maar ook drie punten van hun rijbewijs kunnen kwijtraken. Bij meerdere overtredingen tegelijk kan dat oplopen tot een totaalbedrag van 540 euro – allemaal door één flits.
De actiegroep waarschuwt ook voor de mogelijkheid van onterechte boetes. “Stel dat een auto je inhaalt en vlak voor je invoegt zonder de veiligheidsafstand te respecteren,” legt een woordvoerder uit.
“De flitspaal registreert dan een te kleine volgafstand, en wie krijgt de boete? Niet de auto die invoegt, maar jij, de ingehaalde bestuurder.” Dit soort scenario’s roept veel vragen op over de betrouwbaarheid van de technologie en de manier waarop deze wordt ingezet.
Onder de Franse bevolking zorgt de komst van de superflitspalen al voor de nodige onrust. Snelheidscontroles en flitspalen zijn in Frankrijk vaker een punt van discussie, en het is niet ongebruikelijk dat ze het doelwit worden van vandalisme.
Tijdens landelijke protesten, zoals de gelehesjesbeweging in 2019, werden veel flitspalen onklaar gemaakt. Maar ook buiten deze protesten worden flitspalen regelmatig vernield door boze automobilisten.
De vraag is dan ook hoe lang deze nieuwe superflitspalen overeind blijven, vooral in een land dat bekendstaat om zijn weerstand tegen strengere overheidsmaatregelen.
Voor Nederlandse vakantiegangers betekent deze verandering dat het nóg belangrijker wordt om je aan de regels te houden tijdens een roadtrip door Frankrijk.
Een bestuurder die afgelopen zomer op de Franse wegen reed, vertelt: “Ik dacht dat ik alles goed deed, maar toch kreeg ik een boete omdat ik blijkbaar mijn richtingaanwijzer niet had gebruikt bij een afslag. Hoe ze dat hebben gezien, weet ik nog steeds niet.”
Het incident illustreert hoe nauwlettend de nieuwe technologie bestuurders in de gaten kan houden. Het voelt voor veel mensen alsof je geen enkele fout meer kunt maken.
Ondanks de kritiek blijft de Franse regering volhouden dat deze maatregelen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren. In de begrotingsplannen voor 2025 is maar liefst 46,3 miljoen euro gereserveerd voor het onderhoud van de bestaande flitspalen en de aanschaf van nieuwe apparatuur.
Voor veel automobilisten roept dat vragen op. Is dit echt een investering in veiligheid, of wordt het verkeer steeds meer een inkomstenbron voor de overheid? Eén ding is duidelijk: de komst van de superflitspalen verandert de manier waarop bestuurders naar de weg kijken.
Met de dreiging van boetes voor meerdere overtredingen tegelijk is het misschien tijd om die extra pauze te nemen, rustig te rijden en vooral niet aan je telefoon te zitten. Want in Frankrijk kan één kleine fout al snel een groot prijskaartje hebben.
(Bron: AD)