De Belgische regering zet nieuwe stappen in de strijd tegen illegale migratie. Minister van Asiel en Migratie Anneleen Van Bossuyt (N-VA) kondigde aan dat er deze zomer extra grenscontroles zullen komen.
Daarbij wordt vooral gefocust op bussen, treinen en vluchten binnen het Schengengebied. Deze maatregel moet migratiestromen naar België beperken en het misbruik van het Europese asielbeleid tegengaan.
Waarom voert België grenscontroles in?
Volgens de minister is België steeds vaker een aantrekkingspool voor mensen zonder geldige verblijfsdocumenten en voor zogenoemde secundaire migranten: personen die al bescherming kregen in een ander Europees land maar alsnog naar België doorreizen.
“We willen gericht controles invoeren om illegale migratie en secundaire migratie te stoppen. Denk aan bussen als Flixbus, treinen die in Brussel-Zuid aankomen, maar ook intra-Schengen vluchten vanuit landen als Duitsland en Griekenland”, aldus Van Bossuyt.
De maatregel komt niet uit de lucht vallen. De afgelopen maanden klonken steeds luidere oproepen om werk te maken van strenger grensbeleid. Niet alleen vanuit de politiek, maar ook vanuit delen van de samenleving die zich zorgen maken over draagkracht en veiligheid.
Wat houden de nieuwe controles in?
De controles richten zich op mensen zonder papieren en asielzoekers die al elders in Europa onderdak vonden. In die gevallen wordt gekeken of er sprake is van Dublin-overdrachten, waarbij iemand wordt teruggestuurd naar het eerste Europese land waar asiel werd aangevraagd.
Concreet zullen federale en lokale politie samenwerken met de Dienst Vreemdelingenzaken om deze controles uit te voeren. Reizigers die illegaal in België verblijven, krijgen een bevel om het land te verlaten. Wie daar geen gehoor aan geeft, loopt het risico om in een gesloten centrum terecht te komen voor gedwongen terugkeer.
Van Bossuyt benadrukt dat de maatregelen binnen het Europese kader blijven. “We willen dit correct aanpakken, zonder mensenrechten te schenden, maar wel met duidelijke grenzen.”
Kritiek vanuit de oppositie: symboolpolitiek of chaos?
Toch is er niet alleen steun voor het initiatief. Kamerlid Matti Vandemaele van Groen noemt de plannen “stoere praat” en “compleet onzinnig”. Volgens hem zijn grenscontroles tussen Europese landen onrealistisch en inefficiënt. “De Belgische grenzen zijn meer dan 1.400 kilometer lang. Wil de minister elke tien meter een grenspost installeren?”
Vandemaele waarschuwt voor chaos en economische schade, vergelijkbaar met de situatie in Duitsland toen die grenscontroles invoerde. Hij vreest dat het beleid meer problemen oplevert dan oplost, en vooral veel belastinggeld kost.
Vlaams Belang: jaren te laat en onvoldoende
Aan de andere kant van het politieke spectrum vindt Vlaams Belang dat de maatregelen juist te laat komen en lang niet ver genoeg gaan. Voorzitter Tom Van Grieken stelt dat België al tien jaar eerder had moeten ingrijpen.
“Wat nu als groot nieuws wordt gebracht, is in feite te weinig en te laat. Echte grenscontroles zijn nodig, niet alleen binnen het land, maar aan de grens zelf. We moeten zelf kunnen bepalen wie ons land binnenkomt.”
Volgens Van Grieken moet België zich minder afhankelijk maken van Europese afspraken en meer inzetten op nationale controle over migratie. Hij noemt het huidige beleid slap en inefficiënt.
Europese context en juridische beperkingen
Het Schengengebied, waarbinnen vrij verkeer van personen geldt, laat onder strikte voorwaarden tijdelijke grenscontroles toe. Landen als Duitsland, Frankrijk en Zweden maakten hier de afgelopen jaren gebruik van, meestal in reactie op crisissituaties zoals verhoogde migratiedruk of veiligheidsdreiging.
België lijkt die weg nu ook op te gaan, zij het op kleinere schaal. De focus ligt voorlopig niet op permanente grensovergangen, maar op gerichte controles van vervoersmiddelen. Toch kan dit een eerste stap zijn naar structurelere veranderingen in het Schengenbeleid, afhankelijk van de Europese ontwikkelingen.
Wat betekent dit voor reizigers en pendelaars?
Voor veel reizigers kan deze maatregel extra wachttijden of controleposten betekenen. Mensen die regelmatig met Flixbus, internationale treinen of vluchten reizen, zullen mogelijk meer identiteitscontroles tegenkomen. Al benadrukt de overheid dat het doel is om gericht en proportioneel te werk te gaan, zonder het vrije verkeer onnodig te hinderen.
Wie legaal reist, hoeft zich volgens de minister geen zorgen te maken. Maar voor mensen zonder geldige papieren of voor asielzoekers die al erkend zijn in een ander land, zal de bewegingsvrijheid in België een stuk kleiner worden.
Wat zijn de gevolgen op langere termijn?
Deze nieuwe aanpak markeert mogelijk een bredere koerswijziging in het Belgische migratiebeleid. Waar er eerder vooral werd gepraat over Europese samenwerking, klinkt nu de roep om eigen controle en nationale maatregelen steeds luider.
De zomer van 2025 zou wel eens het begin kunnen zijn van een langdurige aanpassing van hoe België omgaat met migratiestromen. Of dit leidt tot effectief beleid of juist tot verwarring aan de grenzen, zal afhangen van de uitvoering, samenwerking met buurlanden en de juridische houdbaarheid binnen Europese regels.
Nederland: volgt er nu ook actie?
De ontwikkelingen in België zullen ongetwijfeld worden gevolgd door buurlanden, waaronder Nederland. Ook daar klinkt geregeld kritiek op het asielbeleid en de impact van secundaire migratie. De vraag is of Den Haag het Belgische voorbeeld zal volgen of juist kiest voor een andere aanpak.
Mochten de grenscontroles in België effectief blijken, dan zou dit weleens de druk op Nederland kunnen verhogen om ook strengere maatregelen te overwegen. Zeker als blijkt dat migratiestromen zich gaan verplaatsen naar buurlanden met minder controle.
Wat vaststaat: het migratiedebat is nog lang niet voorbij. En de manier waarop landen als België daarop reageren, zal ook in de rest van Europa niet onopgemerkt blijven.
Bron: HLN.be