De Nederlandse politiek werd recent opgeschud door de plotselinge val van het kabinet onder aanvoering van Geert Wilders. Het gebeurde sneller dan velen hadden gedacht: amper een jaar na de oprichting van de coalitie onder premier Dick Schoof is het al over.
Maar deze val beperkt zich niet tot nationale headlines – in Brussel en andere Europese hoofdsteden klinken eveneens alarmerende geluiden. Want als een van de meest invloedrijke landen van de EU wankelt, voelen ook anderen de naschokken.
Wat ging er mis in Den Haag?
De coalitie van PVV, VVD, NSC en BBB begon al fragiel. Vier partijen met verschillende achtergronden en prioriteiten, bijeengebracht in een gedoogconstructie met een premier die partijloos en ‘technocratisch’ zou blijven. Het leek een slimme zet: zo kon Wilders invloed uitoefenen zonder zelf premier te worden. Maar de barsten verschenen al snel.
De directe aanleiding voor de val: een keiharde breuk over het migratiebeleid. Wilders eiste een asielstop, een verscherpt terugkeerbeleid, het sluiten van opvanglocaties en grensbewaking door het leger. Coalition partners VVD en NSC konden of wilden niet zo ver meegaan. Toen werd duidelijk: de PVV voelde zich verraden, en trok zich terug.
Waarom boezemt dat angst in bij andere landen?
Nederland is een van de drijvende krachten achter Europese samenwerking. Het is een economische motor, diplomatieke speler en binnen de NAVO een stabiele partner. Wanneer een regering hier struikelt over migratie – hét splijtende thema van deze tijd – vrezen andere landen dat zij de volgende zijn.
In Frankrijk bijvoorbeeld zijn extreemrechtse partijen zoals Rassemblement National van Marine Le Pen aan een gestage opmars bezig.
In België haalt Vlaams Belang hoge peilingen. De boodschap die vanuit Den Haag komt is duidelijk: zelfs als je extreemrechts binnenhaalt in een regering, is stabiliteit allerminst gegarandeerd. Dat biedt munitie aan critici, maar ook motivatie aan populistische partijen elders in Europa.
Wat betekent dit voor Europese samenwerking?
Nederland stond in Brussel bekend als betrouwbaar, vasthoudend en invloedrijk. Vooral op dossiers als migratie, veiligheid, defensie en klimaat. Maar nu valt een regering uit elkaar juist op één van die kernpunten: het asielbeleid. En dat op het moment dat de Europese Unie wanhopig zoekt naar consensus over een gezamenlijk migratiepact.
Brussel zal de Nederlandse stem een tijdje moeten missen – of in elk geval minder gewicht toekennen, zolang er een demissionair kabinet zit.
En dat is problematisch: Nederland zat in het kernteam dat moest zorgen voor compromissen tussen zuidelijke grenslanden zoals Italië en Griekenland, en noordelijke landen zoals Duitsland en Zweden die al jaren discussiëren over herverdeling van vluchtelingen.
NAVO-top in gevaar?
Alsof de timing nog ongelukkiger kon: over enkele weken vindt in Den Haag een NAVO-top plaats. Nederland is gastland.
En ineens zit het zonder een volwaardig kabinet. Het is op z’n minst pijnlijk, zo niet gezichtsverlies. Bondgenoten zoals de Verenigde Staten, Duitsland en Frankrijk zullen zich afvragen of Nederland politiek stabiel genoeg is om grootschalige defensie-afspraken te maken. En dat terwijl er oorlog woedt aan de oostgrens van Europa.
De rol van Nederland als betrouwbare NAVO-partner komt hiermee onder druk te staan. Vooral omdat Wilders in het verleden kritisch was over NAVO-uitgaven en steun aan Oekraïne. Die twijfels sijpelen nu onvermijdelijk door.
Gevolgen voor handel en economie
Ook op economisch vlak zijn de zorgen voelbaar. Nederland is een handelsland bij uitstek. Rotterdam is de grootste haven van Europa, Schiphol een belangrijk knooppunt, en de landbouw- en technologiesector draaien op volle toeren. Internationale investeerders houden echter niet van onzekerheid.
Na de val van het kabinet reageerde de beurs licht negatief. Geen crash, maar wel zenuwachtige signalen.
Bedrijven die in Nederland willen investeren – van techreuzen tot buitenlandse logistiek – zullen de komende maanden pas op de plaats maken, afwachtend op de verkiezingsuitslag. En in het buitenland wordt scherp in de gaten gehouden of Nederland kiest voor meer radicalisering, of juist terugkeert naar de politieke middenweg.
Wat als Wilders terugkomt, maar sterker?
Een interessante kanttekening: de val van deze coalitie kan Wilders óók in de kaart spelen. Zijn boodschap zal simpel zijn: “Wij wilden doorpakken, maar werden tegengewerkt.” Voor een deel van zijn achterban is dat overtuigend genoeg.
Als nieuwe verkiezingen plaatsvinden – waarschijnlijk na de zomer – is het niet ondenkbaar dat de PVV opnieuw de grootste wordt, misschien zelfs met meer zetels.
En dat is iets waar ook Europese leiders op zullen anticiperen. Want een Nederland met een nóg rechtsere koers zou het fragiele evenwicht binnen de EU verder op scherp zetten.
Conclusie: dit is meer dan Haagse soap
De val van het kabinet-Wilders is geen lokale kwestie die toevallig trending is in de politieke bubble. Het is een signaal dat de worsteling met migratie, samenwerking en democratische stabiliteit niet uniek is voor Nederland. Het is een echo van bredere trends in Europa, waar oude politieke structuren onder druk staan en populisme terrein wint.
Europa kijkt nu gespannen naar Den Haag. Niet alleen om te zien wie er aan de macht komt, maar vooral om te leren of het nog mogelijk is om radicaal en democratisch tegelijk te regeren – of dat die twee in de praktijk niet samengaan.