Estelle, een 43-jarige moeder, worstelt met de zorgen om haar dochter Pien, die op 11-jarige leeftijd niet goed kan leren. Het is een emotionele tijd voor haar, en het idee dat haar dochter naar het vmbo moet, doet haar pijn.
“Ik vind het zo sneu voor haar,” zegt Estelle met een zucht, haar gezicht vertrokken van bezorgdheid. “Pien is slim en heeft veel potentieel, maar ze worstelt gewoon met leren. Het is moeilijk om te zien hoe ze zich verhoudt tot haar leeftijdsgenoten. Ik had zo graag gezien dat ze ook vwo aankon.”
Estelle woont in een buurt waar academische prestaties de norm zijn. Veel kinderen in de omgeving zitten op het vwo en hebben grote ambities. Haar eigen broers zijn op het gymnasium, en deze vergelijking maakt het des te moeilijker voor haar en haar dochter.
“Ik kan het niet helpen, maar ik maak me zorgen,” zegt ze. “Iedereen om ons heen doet het zo goed, en dan heb je mijn dochter die het moeilijk heeft.” De druk om te presteren lijkt overal om hen heen te hangen, en dat doet pijn.
De schoolprestaties van haar dochter zijn een onderwerp dat constant in Estelle’s gedachten ronddwaalt. Ze kan haar dochter niet alleen zien als een leerling, maar ook als een jonge vrouw die zich in een wereld beweegt waarin verwachtingen hoog zijn.
“Ze voelt de druk, dat is duidelijk,” zegt Estelle. “Als ze naar school gaat en ziet dat al haar vrienden goede cijfers halen, kan ik niet helpen maar me afvragen hoe ze zich daarover voelt.” Het is een strijd die Estelle dagelijks observeert, en het doet haar pijn dat haar dochter zich in een omgeving bevindt waar ze het gevoel heeft dat ze tekortschiet.
Estelle is zelf altijd academisch succesvol geweest. Met een carrière als advocaat en haar partner als ambtenaar hebben ze beiden hoge verwachtingen van hun kinderen. “We willen dat ze het goed doen en dat ze gelukkig zijn,” legt ze uit.
“Maar dat betekent niet dat we hen moeten dwingen in een mal waar ze niet in passen.” Toch is het lastig om die balans te vinden. De zorgen over de toekomst van haar dochter zijn zwaar. “Wat betekent het voor haar als ze naar het vmbo moet? Hoe zal dat haar kansen beïnvloeden?” vraagt ze zich af.
De gesprekken met de leraren op school zijn niet altijd geruststellend. “Ze zeggen dat het vmbo de beste optie is, gezien haar huidige situatie,” vertelt Estelle. “Maar wat als ze het daar niet goed doet? Wat als ze zich daar niet thuis voelt?”
Deze onzekerheid zorgt ervoor dat Estelle zich steeds meer terugtrekt in haar gedachten. Het lijkt alsof ze in een vicieuze cirkel van zorgen zit. “Ik wil het beste voor haar, maar wat is dat eigenlijk?” vraagt ze zich af.
Haar dochter zelf lijkt de situatie niet helemaal te begrijpen. “Mama, ik wil gewoon leren zoals de anderen,” heeft ze eens gezegd, met tranen in haar ogen. Die woorden raken Estelle diep. “Het is hartverscheurend om te horen dat je kind zich zo voelt,” zegt ze, terwijl ze haar hoofd schudt. De onschuld van haar dochter, die zich in een wereld bevindt waar het niet altijd eenvoudig is om te voldoen aan de verwachtingen, maakt de situatie nog moeilijker.
Het idee dat haar dochter in een klas zal zitten met kinderen die misschien niet dezelfde doelen of dromen hebben, is een gedachte die Estelle met zich meedraagt. “Wat als ze niet de juiste begeleiding krijgt? Wat als ze in een omgeving belandt waar ze niet uitgedaagd wordt?” vraagt ze zich af. Het gevoel dat haar dochter achterblijft, maakt haar verdrietig. “Ik wil niet dat ze zich ooit minderwaardig voelt,” zegt ze.
Estelle probeert ook positief te blijven. “Misschien kan het vmbo ook kansen bieden,” denkt ze hardop. “Het is niet het einde van de wereld. Misschien ontdekt ze wel iets waar ze echt van houdt, iets waar ze goed in is.”
Het is een kleine sprank van hoop in een verder sombere situatie. Maar de gedachten aan de sterke academische achtergrond van haar familie maken het moeilijk om volledig gerustgesteld te zijn. “Het is een strijd die we samen moeten aangaan,” zegt ze. “Ik wil dat ze zich gesteund voelt, ongeacht haar pad.”
De weken verstrijken en de beslissing over haar dochter’s toekomst lijkt steeds dichterbij te komen. De gesprekken met de school worden serieuzer, en Estelle kan de spanning in de lucht voelen hangen.
“Ik hoop gewoon dat ze gelukkig zal zijn, wat er ook gebeurt,” zegt ze, terwijl ze naar de toekomst kijkt met een mengeling van hoop en vrees. De liefde die ze voor haar dochter voelt, overstijgt alles, maar de druk van de verwachtingen maakt het moeilijk om een helder pad te zien.
Estelle’s verhaal is er een van liefde en zorgen, van dromen en teleurstellingen. Het is een verhaal dat velen kunnen herkennen, vooral in een wereld waar succes zo vaak wordt gemeten aan de hand van cijfers en prestaties.
“Ik hoop dat ze op een dag terugkijkt en ziet dat het allemaal goed is gekomen, dat ze zichzelf heeft gevonden op haar eigen manier,” zegt Estelle met een zucht. Terwijl ze haar dochter in de gaten houdt, blijft de vraag hangen: hoe kan zij haar dochter de liefde en steun geven die ze nodig heeft om haar eigen weg te vinden in deze uitdagende wereld?