Marjan kon haar ogen niet geloven toen ze een Tikkie ontving van haar buurvrouw. Een paar dagen eerder had ze haar hond even bij de buurvrouw gelaten, die vriendelijk had aangeboden om op hem te passen. Het leek een klein, simpel gebaar onder buren.
Marjan dacht dat het iets was wat je voor elkaar deed, zonder er verder over na te denken. Maar nu zat ze met een openstaande rekening voor iets waarvan ze dacht dat het een wederdienst was. Zonder iets af te spreken of te overleggen, kreeg ze ineens een verzoek om te betalen voor de oppas van haar hond.
Dit hele incident liet Marjan verbaasd en zelfs een beetje boos achter. Ze had haar buurvrouw altijd als behulpzaam en vriendelijk beschouwd, iemand met wie je een kop koffie drinkt en praat over dagelijkse dingen.
De gedachte dat ze plotseling geld moest betalen voor iets wat in haar ogen een vriendendienst was, voelde als een klap in haar gezicht. Het voelde onterecht en zelfs een beetje onbeschoft.
Marjan had haar buurvrouw nooit gevraagd om te betalen toen ze haar vorig jaar hielp met het ophangen van een kast. Dat is wat buren voor elkaar doen, dacht ze. De buurt waarin ze woonde, was altijd een plek geweest waar iedereen elkaar hielp zonder daar iets voor terug te verwachten. Dus waarom was dit nu anders?
Het voelt ongemakkelijk om over geld te praten, vooral als je het niet verwacht. Marjan was in de war. Had ze het verkeerd begrepen? Was er een onuitgesproken regel dat als iemand op je huisdier past, je daarvoor moet betalen?
Het voelde vreemd, omdat er helemaal geen discussie over geld was geweest toen de buurvrouw spontaan had aangeboden om op de hond te passen. Ze had zelfs gezegd dat ze het leuk vond om even op de hond te letten, zonder dat er iets werd genoemd over een vergoeding.
De hele situatie zette Marjan aan het denken over sociale afspraken en verwachtingen. Waar trek je de lijn tussen een vriendendienst en een betaalde dienst? Voor Marjan voelde het alsof die lijn bij haar buurvrouw ineens was vervaagd. Het voelde niet correct dat er achteraf een financiële verplichting werd opgelegd, zonder dat daar vooraf over gesproken was.
Het gaat niet eens om het bedrag, maar meer om het principe. Als haar buurvrouw meteen had gezegd dat ze betaald wilde worden voor het oppassen, dan had Marjan dat of geaccepteerd of ervoor gekozen een andere oplossing te vinden.
De Tikkie bracht ongemak met zich mee, niet alleen vanwege het onverwachte geldverzoek, maar ook vanwege de veranderde dynamiek tussen haar en de buurvrouw. Ze had altijd gedacht dat ze een goede verstandhouding hadden, maar nu voelde alles opeens ongemakkelijk en zakelijk. Het voelde alsof er een scheur was ontstaan in een relatie die gebaseerd zou moeten zijn op wederzijdse hulp en vertrouwen.
Marjan vroeg zich af of ze had moeten anticiperen op zo’n situatie. Misschien had ze zelf het gesprek over geld moeten openen, al voelde dat op dat moment totaal ongepast. Maar hoe vaak denk je er nu over na om een vriend of buurman te betalen voor een vriendendienst? Het komt meestal niet in je op totdat zoiets gebeurt.
Wat Marjan het meest stoorde, was het feit dat er geen communicatie over was geweest. Ze had graag willen weten of de buurvrouw verwachtte betaald te worden voordat ze haar hond daar achterliet. Dat zou de situatie heel anders hebben gemaakt. Ze had dan een bewuste keuze kunnen maken, in plaats van nu met een ongemakkelijke nasleep te zitten.
Marjan denkt erover na om het gesprek met haar buurvrouw aan te gaan, maar ze vreest dat dit de situatie nog ongemakkelijker zou maken. Misschien is het wel een cultuurverschil, of misschien zijn de verwachtingen gewoon niet goed gecommuniceerd. Hoe dan ook, het vertrouwen tussen hen heeft een deuk opgelopen.
De volgende keer zal Marjan zeker beter nadenken over wie ze vraagt om op haar hond te passen en zal ze vooraf duidelijke afspraken maken. Dit soort misverstanden wil ze in de toekomst voorkomen.
Want hoewel het een kleine Tikkie was, heeft het haar toch aan het denken gezet over wat we van elkaar mogen verwachten in onze persoonlijke relaties en hoe belangrijk goede communicatie is.
Het incident heeft haar geleerd dat het niet vanzelfsprekend is dat iedereen dezelfde verwachtingen heeft als het gaat om vriendendiensten. Het zal haar in de toekomst voorzichtiger maken, vooral als het gaat om het bespreken van mogelijke kosten voordat iemand aanbiedt om te helpen.