Theo Eaton, een zevenjarig jongetje uit Engeland, heeft onlangs veel aandacht gekregen vanwege zijn keuze om meisjeskleding naar school te dragen. Theo, die zichzelf identificeert als een jongen, voelt zich het meest op zijn gemak in jurken en andere kleding die traditioneel als meisjeskleding wordt beschouwd.
Deze keuze heeft niet alleen zijn eigen leven beïnvloed, maar heeft ook invloed gehad op de manier waarop zijn leeftijdsgenoten en de bredere gemeenschap op hem reageren.
Theo begon vorig jaar thuis met het dragen van meisjeskleding. Zijn moeder, Marion (39), ondersteunt hem volledig in zijn keuze. “Theo vertelde me dat hij graag in een jurk naar school wilde gaan,” zegt Marion. In reactie op zijn verzoek kocht Marion een schortjurk, een kledingstuk dat meisjes in Engeland vaak dragen op school.
Ze voegde daar ook een set kniekousen en een meisjespoloshirt aan toe. Marion legt uit: “Theo draagt al meer dan een jaar meisjeskleding buiten school. Het hangt echt af van hoe hij zich op een dag voelt, en dan bepaalt hij of hij als jongetje of als meisje naar school gaat.”
Theo is een energieke en avontuurlijke jongen die van Lego en leger-spelletjes houdt. Marion beschrijft hem als een jongen die zichzelf gelukkig voelt in wat hij draagt, ook al wijkt het af van de traditionele jongenskleding.
“Hij identificeert zichzelf als een jongen, maar is niet blij met jongenskleding. Ik weet niet of dit een permanente zaak gaat worden of niet. Hij is pas zeven, dus we experimenteren flink,” zegt Marion. Haar hoop is dat Theo’s moedige keuze andere kinderen en ouders zal inspireren om open te staan voor zelfexpressie en diversiteit.
Op de eerste dag dat Theo naar school ging in zijn meisjeskleding, kreeg hij positieve reacties van zijn klasgenoten. Marion herinnert zich: “Theo had het van tevoren al aangekondigd, en een van zijn vriendjes zei dat hij nog steeds van hem zou houden, ongeacht wat hij droeg.”
Theo zelf voelde zich gelukkig en op zijn gemak in zijn schortjurk. “Hij zei dat hij zich geweldig voelde tijdens de pauzes en lunch, en hij voelde zich helemaal niet anders,” vertelt Marion.
De school heeft Theo’s keuze met veel steun ontvangen. Zijn lerares gaf zelfs complimenten over zijn kleding en maakte duidelijk dat ze het prachtig vond. Dit soort positieve steun van onderwijzers en klasgenoten speelt een cruciale rol in Theo’s gevoel van acceptatie en zelfvertrouwen.
Helaas is niet iedereen zo begripvol. Marion heeft te maken gehad met negatieve reacties, vooral op sociale media. “Op TikTok krijg ik nare verwensingen. Sommige mensen zeggen dat ik naar de hel moet gaan voor wat ik mijn kind laat dragen,” deelt Marion mee.
Deze aanvallen zijn moeilijk voor haar, vooral omdat ze altijd een liberale houding heeft gehad en alleen het beste voor haar zoon wil. “Het is echt moeilijk voor mij. Ik weet dat Theo pas zeven is, maar hij wil vrijheid om te zijn wie hij wil zijn. Voor mij is dat heel eenvoudig,” voegt ze toe.
Ondanks de negatieve reacties blijft Marion vastberaden om haar zoon te steunen. “Ik probeer de negatieve commentaren gewoon naast me neer te leggen. Ik wil dat mijn zoon gelukkig is in zijn eigen huid. Ik zou het mezelf nooit vergeven als hij later psychologische problemen ontwikkelt omdat hij zichzelf niet kon zijn,” zegt ze.
Marion gelooft sterk dat Theo’s keuze en de manier waarop hij zichzelf uitdrukt, een krachtig voorbeeld kunnen zijn voor anderen. “Mijn zoon kan op deze manier les geven aan volwassenen, kinderen en de rest van de school door te zeggen: ‘Dit is wie ik ben, dit is wat ik ga zijn, en ik ben gelukkig zo.’”
Marion hoopt dat haar verhaal als inspiratie kan dienen voor andere ouders en kinderen die worstelen met hun eigen identiteit en zelfexpressie. Ze gelooft dat Theo’s moed om zichzelf te zijn, een belangrijke boodschap van acceptatie en zelfliefde kan verspreiden.
Voor Marion en Theo is het belangrijkste dat hij gelukkig is met wie hij is en de vrijheid heeft om zichzelf te uiten zonder angst voor oordeel. Dit verhaal benadrukt de waarde van acceptatie en de positieve impact die het kan hebben op een jong kind dat zijn eigen weg zoekt in de wereld.