Het is 6 januari en voor veel mensen is de kerstperiode officieel voorbij. Maar bij Wim, een 72-jarige uit Den Bosch, lijkt Kerst dit jaar een stuk langer te duren. Vanochtend vond hij nog drie kerstkaarten in zijn brievenbus, terwijl de kerstboom allang is afgetuigd en de oliebollen al weken op zijn. “Ik snap niet dat PostNL hier zomaar mee wegkomt,” zegt Wim boos. “Dit is gewoon belachelijk. Ze moeten zich echt schamen.”
De magie van kerst, maar dan te laat
Wim houdt van tradities en Kerstmis is voor hem het hoogtepunt van het jaar. “Het is een tijd van gezelligheid, familie en warmte. En natuurlijk de kerstkaarten. Het is zo’n mooie gewoonte om je vrienden en familie op die manier een gelukkig nieuwjaar te wensen.”
Maar dit jaar ging dat anders. “Normaal ontvang ik mijn kaarten in de week voor Kerst. Nu komen ze op Driekoningen nog binnen. Wat is het nut dan nog?”
Met een stapel kaarten in zijn hand wijst Wim naar de poststempels. “Kijk, deze is op 15 december verstuurd, en deze op de 19e. Hoe kan het dan dat ik ze pas vandaag krijg? Zijn ze in een slaapstand geraakt of zo?”
Hij schudt zijn hoofd. “Als het nou één kaart was, maar het zijn er meerdere. Dit is echt een systeemfout.”
Een breder probleem
Wim is niet de enige die klaagt. Dit jaar lijkt PostNL flink wat kerstkaarten te laat te hebben bezorgd. Op sociale media stroomden de klachten binnen van mensen die dezelfde ervaring hadden.
Sommigen ontvingen hun kaarten zelfs pas in de tweede week van januari. “Ik snap dat het druk is rond de feestdagen,” zegt Wim. “Maar dit gaat toch echt te ver. Je kunt niet een service aanbieden en die vervolgens niet leveren.”
Het probleem lijkt te liggen bij de enorme hoeveelheid post die rond de feestdagen wordt verstuurd. Volgens PostNL waren het er dit jaar miljoenen. En hoewel het bedrijf extra mensen heeft ingezet, was dat blijkbaar niet genoeg.
“Dat ze krap zitten, begrijp ik wel,” zegt Wim. “Maar dat betekent niet dat wij als klanten daar de dupe van moeten worden. Het is niet alsof die kerstdrukte een verrassing is. Het is elk jaar hetzelfde liedje.”
Hé @PostNL dat kan toch beter! #Kerstkaart is 17 december afgestempeld en vandaag, 3 januari, ontvangen. Dit is de tweede keer in deze periode! U zou zich moeten schamen!. Zo verdient u niet meer het #predikaat #koninklijk ! pic.twitter.com/CnP7JOtOyg
— ECLG Hermans (@ECLGH) January 3, 2025
“Je verwacht iets anders voor die prijs”
Wim is ook kritisch over de kosten van postzegels. “Ze worden elk jaar duurder,” zegt hij. “En voor wat? Voor post die weken te laat aankomt? Het lijkt alsof ze alles proberen te automatiseren en personeel weg te bezuinigen, maar dat werkt blijkbaar niet.”
Hij houdt een van de kerstkaarten omhoog. “Deze kaart heeft iemand met veel liefde en aandacht geschreven. En dan wordt die gewoon een maand onderweg gehouden. Dat is zonde van de moeite.”
Het persoonlijke verlies
Wat Wim het meeste dwarszit, is dat de vertraging ervoor zorgt dat het persoonlijke karakter van kerstkaarten verloren gaat. “Het mooie van kerstkaarten is dat ze onderdeel zijn van de feestdagen.
Ze horen bij de lichtjes, de gezelligheid, de cadeautjes onder de boom. Als je die pas na Nieuwjaar ontvangt, voelt het toch anders. Alsof de warmte van het gebaar is afgekoeld.”
Een van de kaarten die Wim vandaag kreeg, was van een oude vriend die hij al jaren niet had gezien. “Die kaart had me echt geraakt als ik hem op tijd had gekregen,” zegt hij.
“Maar nu voelt het alsof het moment is weggenomen. Alsof PostNL een stukje van die kerstmagie heeft gestolen.”
Een oproep tot verandering
Wim wil dat er iets verandert. “Dit is gewoon niet houdbaar,” zegt hij.
“Als PostNL weet dat ze het niet aankunnen, moeten ze eerlijk zijn. Of meer mensen aannemen, of zorgen dat ze hun processen verbeteren. Dit is geen service meer, dit is een aanfluiting.”
Hij heeft inmiddels een klacht ingediend bij PostNL, maar verwacht daar niet veel van.
“Ze sturen waarschijnlijk een standaard mailtje terug waarin ze excuses aanbieden en het probleem uitleggen. Maar ik wil geen excuses, ik wil dat ze het oplossen.”
Ondanks zijn frustratie blijft Wim wel trouw aan de kerstkaarten. “Ik ben van plan om volgend jaar weer kaarten te sturen,” zegt hij. “Maar misschien begin ik er wel eerder mee. Al vraag ik me af of dat iets uitmaakt als PostNL er uiteindelijk toch een potje van maakt.”
Kerstgevoel, maar dan anders
Hoewel de kerstkaarten Wim dit jaar meer frustratie dan vreugde hebben gebracht, probeert hij er toch met een beetje humor naar te kijken.
“Misschien moet ik mijn boom volgend jaar maar wat langer laten staan,” grapt hij. “Dan passen die kaarten tenminste nog in het plaatje.”
Maar het lachen blijft hem niet lang bij. “Het is gewoon jammer,” zegt hij. “Kerst draait om verbinden, en dit haalt die verbinding een beetje weg.
Ik hoop echt dat PostNL hiervan leert. Want als dit volgend jaar weer gebeurt, weet ik niet of ik nog vertrouwen in ze heb.”
Het is een oproep die misschien wel namens heel Nederland klinkt. Want kerst is een tijd van samenkomen, en daar horen kerstkaarten bij – op tijd.