De Rotterdamse haven werd gisteren urenlang ontregeld door een grootschalige actie van de groep Geef Tegengas.

Tientallen klimaatactivisten blokkeerden met houten constructies, tonnen en spandoeken de toegangswegen naar de terminals van onder meer Rotterdam World Gateway (RWG) en APM Terminals.
De actie, bedoeld als protest tegen wapenhandel en klimaatvervuiling, liep volledig uit de hand toen boze vrachtwagenchauffeurs en boeren zelf ingrepen.
Rotterdamse haven plat door blokkade
De blokkade begon rond half elf in de ochtend op de Tweede Maasvlakte. Ongeveer honderd activisten verzamelden zich op de toegangswegen richting de containerterminals.
Ze droegen Palestijnse vlaggen, ketenden zich aan elkaar vast en riepen leuzen tegen bedrijven die volgens hen bijdragen aan oorlog en vervuiling.
Hun doelwit: de havenbedrijven die goederen en grondstoffen zouden doorvoeren naar Israël.
Binnen korte tijd stond het verkeer compleet stil. Lange rijen vrachtwagens en personenauto’s konden geen kant meer op.
Chauffeurs waarschuwden dat ladingen bedierven, schema’s in de war raakten en transportbedrijven flinke schade leden.
De politie was al snel aanwezig, maar besloot in eerste instantie niet hard in te grijpen zolang de situatie niet verder escaleerde.
Boze chauffeurs grijpen in
De sfeer sloeg echter om toen enkele chauffeurs hun geduld verloren. Beelden die op sociale media circuleerden, laten zien hoe vrachtwagenchauffeurs verhaal gingen halen bij de actievoerders.
Een aantal van hen probeerde spandoeken weg te trekken, terwijl anderen demonstranten van de weg duwden. Ook zou een vrachtwagen langzaam richting de blokkade zijn gereden om door te breken.
Volgens getuigen waren er ook boeren aanwezig die zich aansloten bij de chauffeurs. Zij waren toevallig in de buurt vanwege een andere protestactie en besloten in te grijpen.
“Wij moeten werken, niet wachten op mensen die de boel platleggen,” riep een boze boer volgens een aanwezige journalist.
Hoewel er geen zware verwondingen zijn gemeld, spraken meerdere activisten van “agressief gedrag” door chauffeurs.
Auto’s van actievoerders zouden zijn beschadigd en er zouden klappen zijn gevallen. De politie bevestigde later dat er sprake was van “een gespannen situatie” maar wilde niet spreken van een gewelddadig incident.
Actie tegen ‘oorlogshandel’
Volgens Geef Tegengas was de actie onderdeel van een internationale protestdag tegen wapenleveranties aan Israël.
De groep beschuldigt bedrijven als Maersk, RWG en APM Terminals ervan winst te maken met doorvoer van militair materieel en grondstoffen die worden gebruikt in het Midden-Oosten.
“De haven van Rotterdam speelt een rol in internationale handel die bijdraagt aan oorlog, onderdrukking en klimaatvervuiling,” stelt een woordvoerder van de groep.
“Zolang Nederland geld verdient aan vernietiging, zullen wij ons blijven verzetten.”
De activisten eisten onder meer een volledig handelsembargo met Israël, een verbod op militaire exporten en een plan om de haven te “vergroenen”.
Volgens hen moeten bedrijven stoppen met handel in landen waar mensenrechten worden geschonden.
Vastgeketend aan de weg
De politie had moeite om de blokkade op te heffen. Veel activisten hadden zich met kettingen aan elkaar en aan de grond bevestigd.
Daarnaast hadden ze houten constructies gebouwd die de doorgang volledig blokkeerden. Zelfs een aantal havenkranen werd beklommen door actievoerders, wat tot extra veiligheidsmaatregelen leidde.
Havenmedewerkers hebben later geholpen om de activisten van de kranen te halen. Daarbij bleef de situatie relatief rustig, al bleef de spanning voelbaar.
Rond het middaguur duurden de files nog altijd voort, met tientallen vrachtwagens die al uren stil stonden.
Urenlange file en frustratie
De economische schade van de blokkade is nog niet bekend, maar transportbedrijven spreken van forse vertragingen. Veel chauffeurs zaten meer dan drie uur vast en konden hun geplande ritten niet afronden.
“Ze hebben geen idee wat dit betekent voor ons,” zei een chauffeur tegenover een lokale verslaggever. “Onze planning ligt plat, klanten worden boos en wij draaien voor de kosten op.”
Toch was niet iedereen negatief over de actie. Een andere chauffeur zei: “Ik ben het niet eens met hun methode, maar ik begrijp hun punt. Er gebeurt daar veel ellende. Alleen… dit is niet de manier om mensen mee te krijgen.”
Nieuwe golf van blokkades
De actie in Rotterdam maakte deel uit van een grotere internationale actiedag. Over heel Europa werden havens, spoorlijnen en distributiecentra geblokkeerd door klimaatactivisten.
In Nederland vonden tegelijkertijd ook blokkades plaats in Schiedam en bij spoorlijnen richting de haven.
De politie trad op sommige locaties harder op dan in Rotterdam. Op het spoor werden demonstranten van de rails gehaald en in bussen afgevoerd.
De groep Geef Tegengas kondigde echter aan dat dit “pas het begin” is en dat de acties de komende dagen doorgaan.
Discussie op sociale media
Op sociale media ontstond een felle discussie over het protest. Onder de hashtag #GeefTegengas deelden voor- en tegenstanders hun mening.
Sommigen prezen de activisten voor hun lef en idealisme, terwijl anderen vonden dat hun acties averechts werken.
“Je legt gewone werkenden lam en denkt dat dat iets oplost,” schreef iemand op X. Anderen vonden juist dat de felle reactie van chauffeurs bewijst hoe weinig begrip er is voor burgerlijk verzet.
De beelden van de boze boer en de duwende vrachtwagenchauffeurs werden tienduizenden keren bekeken.
Reacties vanuit de politiek
Ook in Den Haag bleven de reacties niet uit. VVD en PVV veroordeelden de actie scherp en noemden de blokkades “gevaarlijk en respectloos tegenover werkenden”.
Volgens Geert Wilders “moeten dit soort acties direct worden beëindigd voordat iemand ernstig gewond raakt”.
Aan de andere kant riepen GroenLinks en BIJ1 juist op tot meer begrip. “Het recht op demonstratie is fundamenteel,” zei GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger.
“Zolang de overheid niets doet aan wapenexporten, zal de straat zich blijven roeren.”
De Rotterdamse havenautoriteit sprak van “forse hinder en aanzienlijke economische schade”. Het Havenbedrijf benadrukte dat demonstreren mag, maar dat blokkades cruciale logistieke ketens verstoren.
“We onderzoeken hoe dit soort situaties in de toekomst sneller kan worden beëindigd.”
Waar ligt de grens?
Het incident op de Maasvlakte roept opnieuw de vraag op hoe ver activisten mogen gaan om hun punt te maken.
Voorstanders zien burgerlijke ongehoorzaamheid als een krachtig middel om aandacht te vragen voor mondiale problemen.
Tegenstanders wijzen erop dat dergelijke acties gevaarlijk zijn en het dagelijks leven van werkende Nederlanders ontwrichten.
De confrontatie tussen chauffeurs, boeren en activisten laat zien hoe hoog de spanningen inmiddels zijn opgelopen. Terwijl de één strijdt tegen klimaatverandering en oorlog, vecht de ander simpelweg om zijn werk te kunnen doen.
Conclusie
De blokkade in de Rotterdamse haven laat zien hoe groot de kloof is tussen idealisme en realiteit.
Waar activisten verandering willen afdwingen, botsen ze op de grenzen van het geduld van werkenden die de gevolgen direct voelen.
De politie hield toezicht en wist de rust uiteindelijk te herstellen, maar de spanning blijft. Geef Tegengas heeft al aangekondigd dat dit niet de laatste actie was.
Of het tot nieuwe confrontaties komt, zal de komende dagen blijken – maar dat de onrust in de Rotterdamse haven nog niet voorbij is, lijkt wel zeker.





