Duitse bezitters van elektrische auto’s zitten in een lastige situatie. Veel autodealers weigeren namelijk om gebruikte elektrische voertuigen in te ruilen. Dit probleem wordt beschreven door het Duitse tijdschrift Focus. De vraag naar elektrische modellen is sterk gedaald nadat de subsidie voor elektrische auto’s werd afgeschaft.
De gevolgen van deze daling zijn aanzienlijk. De meeste autodealers (65,7%) accepteren geen gebruikte elektrische auto’s meer als inruil. Dit komt doordat de verkoopmogelijkheden voor deze auto’s zeer laag zijn geworden. Voor de dealers betekent dit dat het bedrijfsmodel onrealistisch is.
Het blijkt dat 61% van de autodealers grote verliezen zou maken op tweedehands elektrische auto’s. Dit maakt het voor hen niet aantrekkelijk om deze auto’s aan te nemen. De financiële risico’s zijn simpelweg te groot.
Elektrische auto-eigenaren hebben hierdoor beperkte opties. Zij moeten op zoek naar alternatieve manieren om van hun auto af te komen. Dit kan betekenen dat zij hun auto particulier moeten verkopen, wat vaak langer duurt en meer inspanning vergt.
Het afschaffen van de subsidies heeft dus een grote impact op de markt voor elektrische auto’s. Niet alleen de verkoop van nieuwe modellen is gedaald, maar ook de handel in tweedehands elektrische voertuigen ligt bijna stil. Dit zorgt voor onzekerheid onder de eigenaren van deze auto’s.
Voor potentiële kopers van elektrische auto’s kan dit ook een afschrikmiddel zijn. De wetenschap dat het moeilijk is om de auto later in te ruilen, kan mensen ervan weerhouden om voor een elektrische auto te kiezen. Dit is een zorgwekkende trend voor de toekomst van duurzame mobiliteit in Duitsland.
Er moeten wellicht nieuwe oplossingen bedacht worden om deze markt weer in beweging te krijgen. Mogelijk kunnen nieuwe subsidies of andere stimuleringsmaatregelen helpen. Tot die tijd blijft het voor veel eigenaren van elektrische auto’s een groot probleem om hun voertuig in te ruilen.
(Bron: Quote)