Jantine is de moeder van een veertienjarige zoon die, zoals zoveel tieners tegenwoordig, vrijwel vergroeid lijkt te zijn met zijn smartphone. De telefoon is een bron van constante strijd in huis. Ze ziet hoe zijn cijfers op school achteruitgaan en dat hij zelfs al twee keer de klas is uitgestuurd vanwege het gebruik van zijn telefoon tijdens de les. Dit heeft haar doen afvragen of ze zijn telefoongebruik niet drastisch moet beperken door hem te verbieden de smartphone mee naar school te nemen.
De zorgen van Jantine zijn niet ongewoon. Veel ouders maken zich zorgen over de invloed van smartphones op de schoolprestaties en sociale ontwikkeling van hun kinderen. De constante aanwezigheid van een telefoon kan afleidend werken en ervoor zorgen dat kinderen minder goed opletten in de klas. Jantine vraagt zich daarom af of het verbieden van de telefoon een effectieve oplossing zou zijn.
Aan de ene kant is het begrijpelijk dat Jantine ingrijpt. Het is frustrerend om te zien dat je kind niet het beste uit zichzelf haalt door een apparaat dat eigenlijk bedoeld is om het leven gemakkelijker te maken. Door de telefoon thuis te laten, hoopt ze dat haar zoon zich meer op zijn schoolwerk kan concentreren en minder snel in de verleiding komt om zich te laten afleiden.
Maar Jantine realiseert zich ook dat het volledig verbieden van de telefoon nieuwe problemen met zich mee kan brengen. Haar zoon zal zich wellicht buitengesloten voelen omdat hij niet met zijn vrienden kan communiceren zoals hij gewend is. Daarnaast kan het zorgen voor weerstand en rebellie, wat de relatie tussen ouder en kind onder druk kan zetten.
Jantine overweegt daarom een middenweg. Misschien kan ze met haar zoon afspreken dat hij zijn telefoon tijdens schooluren in zijn tas laat, of alleen tijdens pauzes gebruikt. Het zou ook kunnen helpen om duidelijke regels en consequenties op te stellen voor wanneer de telefoon toch tijdens de les wordt gebruikt. Door samen met haar zoon tot een oplossing te komen, hoopt Jantine dat ze zijn schoolprestaties kan verbeteren zonder zijn sociale leven of hun relatie te schaden.
Het is een dilemma dat veel ouders herkennen: de balans vinden tussen controle en vrijheid, tussen bescherming en het stimuleren van eigen verantwoordelijkheid. Jantine weet dat er geen pasklaar antwoord is, maar ze is vastberaden om een oplossing te vinden die werkt voor haar gezin.
(Bron: METRO)