De aantrekkingskracht van elektrische voertuigen (EV’s) wordt vanaf 2025 aanzienlijk beïnvloed door nieuwe belastingmaatregelen. Wat ooit een aantrekkelijk belastingvoordeel was, begint langzaam af te brokkelen, wat gevolgen heeft voor zowel huidige als toekomstige eigenaren van elektrische auto’s. Hier volgt een gedetailleerde uitleg van de veranderingen en hun impact op de markt voor elektrische voertuigen.
Tot eind 2024 genieten eigenaren van elektrische voertuigen van een belastingvoordeel: ze betalen geen wegenbelasting. Deze belastingvrijstelling wordt vanaf 2025 echter geleidelijk afgebouwd. De overheid heeft aangekondigd dat vanaf 2025 elektrische autobezitters een kwarttarief van de reguliere wegenbelasting gaan betalen. Dit betekent dat ze in plaats van niets te betalen, 25% van het normale tarief verschuldigd zullen zijn.
Deze verandering markeert het begin van het einde van het belastingvoordeel voor elektrische voertuigen. De korting op de wegenbelasting zal stapsgewijs verminderen: in 2026 wordt de korting verlaagd naar 40% van het reguliere tarief, en in 2028 krijgen eigenaren nog 30% korting. Uiteindelijk, vanaf 2031, zullen ze het volledige bedrag moeten betalen, zonder enige belastingkorting.
Voor plug-in hybrides (PHEV’s) gelden ook significante wijzigingen. Momenteel betalen eigenaren van PHEV’s nog de helft van het normale wegenbelastingtarief. Dit tarief zal vanaf 2025 stijgen naar 75% van het reguliere tarief. Vanaf 2026 zullen de belastingvoordelen volledig vervallen, waardoor PHEV-rijders dezelfde wegenbelasting gaan betalen als eigenaren van voertuigen met een verbrandingsmotor.
Deze veranderingen kunnen de aantrekkelijkheid van PHEV’s verminderen, vooral gezien de relatief hogere belastingtarieven die zij zullen moeten betalen. De overheid heeft aangekondigd dat deze belastingmaatregelen in 2027 geëvalueerd zullen worden, wat betekent dat er ruimte is voor mogelijke aanpassingen in beleid indien nodig.
De afbouw van belastingvoordelen kan de totale kosten van het bezit van een elektrische auto verhogen. Ondanks de verwachting dat de prijzen van elektrische voertuigen door technologische vooruitgang en verbeteringen in de productie zullen blijven dalen, kunnen de stijgende kosten van wegenbelasting het financiële voordeel van het bezitten van een elektrische auto verkleinen.
Een ander aspect om te overwegen is het gewicht van elektrische voertuigen. De accu’s in elektrische auto’s kunnen vaak honderden kilo’s extra gewicht met zich meebrengen, wat kan leiden tot hogere kosten op de lange termijn, zoals hogere wegenbelasting en verhoogde onderhoudskosten. Dit is vooral relevant als we kijken naar de nieuwe belastingtarieven die vanaf 2025 van kracht worden.
De verhoging van de wegenbelasting voor elektrische voertuigen is een controversieel onderwerp. Veel mensen hebben gekozen voor elektrische voertuigen vanwege de milieuvriendelijkheid en de belastingvoordelen die daarmee gepaard gingen. De afbouw van deze voordelen kan leiden tot frustratie onder eigenaren en potentiële kopers.
Bovendien kan de hogere wegenbelasting een grotere impact hebben op elektrische voertuigen dan op traditionele benzine- of dieselauto’s vanwege hun vaak hogere gewicht.
Dit roept de vraag op of de overheid wel voldoende doet om de overgang naar elektrisch rijden te stimuleren.
De belastingverhoging wordt namelijk niet beschouwd als een stimulerende maatregel, en er is nog geen informatie over alternatieve stimulansen die de overheid zou kunnen introduceren om elektrische voertuigen aantrekkelijk te houden.
De veranderingen in de wegenbelasting voor elektrische voertuigen vanaf 2025 zullen de aantrekkelijkheid van elektrisch rijden beïnvloeden.
Terwijl elektrische voertuigen en plug-in hybrides steeds duurder worden door de afbouw van belastingvoordelen, kunnen de technologische vooruitgangen in de industrie de kosten op andere manieren verlagen.
Het is belangrijk voor potentiële kopers en huidige eigenaren om zich bewust te zijn van deze veranderingen en de impact die ze kunnen hebben op hun kosten en voordelen. Het debat over de nieuwe belastingmaatregelen blijft relevant, en het is cruciaal om te blijven volgen hoe beleidswijzigingen de toekomst van elektrisch rijden zullen vormgeven.
Deze aanpassingen in belastingbeleid kunnen zowel uitdagingen als kansen bieden, en het is aan de overheid en de autobezitters om samen te werken aan een evenwichtige en duurzame toekomst voor elektrisch rijden.