In een opmerkelijke beslissing heeft een restaurant in het Engelse Ventnor aangekondigd geen veganisten meer te bedienen.
Deze stap volgde op hevige kritiek die het restaurant kreeg nadat het zijn nieuwe avondmenu had gepresenteerd, waaruit duidelijk bleek dat er geen enkele veganistische optie beschikbaar was. De eigenaars van het restaurant, The Kitchen at London House, rechtvaardigen hun beslissing met het argument dat de houding van veganisten vaak als “arrogant en zelfvoldaan” wordt ervaren.
Het restaurant introduceerde onlangs een nieuw bistro-menu op sociale media, maar deze aankondiging viel helemaal niet in goede aarde bij veganisten en sympathisanten. De kritiek was zo overweldigend dat de eigenaren van het restaurant hun reactie op Facebook moesten verduidelijken. In deze verklaring noemden ze de opmerkingen van de critici “mobbing”, waarbij ze hun frustratie over de reacties niet onder stoelen of banken staken.
Veganisme is voor veel mensen nog steeds een uitdagende levensstijl, vooral als het gaat om uit eten gaan. Vroeger hadden veganisten vaak moeite om een geschikt gerecht te vinden in restaurants. Tegenwoordig zijn de meeste eetgelegenheden in Nederland echter begonnen met het aanbieden van veganistische opties, omdat de vraag naar plantaardige gerechten steeds groter wordt.
Dit heeft geleid tot een diverser aanbod in restaurants, maar er zijn nog steeds eetgelegenheden die om verschillende redenen ervoor kiezen om geen veganistische opties op hun menu op te nemen.
In hun verklaring maakten de eigenaren van The Kitchen at London House duidelijk dat ze in het verleden veganistische gerechten hebben aangeboden, maar dit uiteindelijk hebben stopgezet omdat ze zich “verveeld” voelden door de houding van sommige veganisten.
“We hebben de beslissing genomen om geen veganisten meer te bedienen, omdat we genoeg hebben van de arrogante en zelfvoldane manier waarop sommigen zich gedragen,” zeiden ze. Dit veroorzaakte natuurlijk veel discussie, vooral omdat veel restaurants hun menu’s juist uitbreiden met veganistische gerechten om aan de groeiende vraag te voldoen.
Het restaurant legt uit dat het niet vanzelfsprekend is dat elk restaurant veganistische opties aanbiedt. “In een veganistisch restaurant krijg je ook geen steak,” is een van de argumenten die naar voren werd gebracht.
Ze stellen ook dat er een wezenlijk verschil is tussen het kiezen voor een bepaalde levensstijl en het moeten aanpassen van je dieet vanwege medische redenen, zoals voedselallergieën. Volgens het restaurant is de beslissing om veganistische gerechten niet aan te bieden gebaseerd op hun eigen kookstijl en de manier waarop ze hun menu samenstellen.
Ondanks de negatieve feedback vanuit de veganistische gemeenschap, lijken de reacties onder de verklaring van het restaurant overwegend positief. Veel mensen juichen de beslissing toe en vinden de openhartige houding van de eigenaren dapper.
Reacties zoals “Jullie zijn zo moedig,” en “Leven en laten leven,” duiken op in de commentaarsecties. Dit suggereert dat er een deel van de bevolking is dat het eens is met de keuze van het restaurant om niet te voldoen aan de eisen van veganisten.
Het restaurant benadrukt dat hun keuze niet is bedoeld om alle veganisten over één kam te scheren. “We weten dat niet alle veganisten zich zo gedragen, maar onze beslissing om geen veganisten meer te bedienen is het gevolg van een militante minderheid die het voor anderen heeft verpest.”
Dit roept de vraag op hoe andere horecazaken omgaan met de toenemende vraag naar veganistische opties. Sommige ketens, zoals Burger King, hebben hun menu’s aangepast na juridische geschillen met veganisten, en zijn nu meer geneigd om plantaardige opties aan te bieden.
De beslissing van The Kitchen at London House om geen veganisten meer te bedienen, roept veel vragen en discussies op over de plaats van veganisme in de moderne horeca. Hoewel de eigenaars hun keuze baseren op persoonlijke ervaringen en frustraties, toont de discussie aan dat de vraag naar veganistische opties in restaurants alleen maar zal toenemen.
De respons van het publiek suggereert dat er een kloof is tussen de verwachtingen van verschillende groepen consumenten. Het is nu aan de horeca om te beslissen hoe zij hierop zullen reageren en of zij bereid zijn om het menu aan te passen aan de veranderende smaak van hun klanten.