De afgelopen jaren heeft elektrisch rijden een enorme vlucht genomen in Nederland. Niet gek, want de overheid maakte het overstappen naar een elektrische auto wel heel aantrekkelijk. Vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) en andere voordelen zorgden ervoor dat steeds meer mensen kozen voor een duurzamer alternatief.
Maar nu staat er een flinke verandering voor de deur: die voordelen verdwijnen langzaam maar zeker. Wat betekent dat voor de portemonnee van EV-eigenaren?
Het was altijd een van de grote pluspunten van elektrisch rijden: geen wegenbelasting betalen. Dat gaf veel mensen het laatste duwtje om over te stappen. Maar vanaf 2025 wordt dit voordeel langzaam afgebouwd.
Eigenaren van elektrische auto’s gaan dan eerst 25% van de reguliere wegenbelasting betalen. Het klinkt misschien nog te overzien, maar dit is pas het begin.
Tegen 2031 is de volledige vrijstelling verleden tijd, en betaal je hetzelfde bedrag als iemand met een benzine- of dieselauto.
Deze verandering heeft flinke financiële gevolgen. De huidige wegenbelasting voor een gemiddelde auto ligt tussen de €800 en €1200 per jaar, afhankelijk van gewicht en provincie.
Elektrische auto’s zijn vaak zwaarder door de batterijen, wat betekent dat de belasting voor sommige modellen zelfs hoger kan uitvallen. Voor wie gewend is aan nul euro belasting, voelt dit straks als een flinke klap.
Waarom doet de overheid dit? Aanvankelijk waren de belastingvoordelen bedoeld om elektrisch rijden te stimuleren. En eerlijk is eerlijk, dat is gelukt. Steeds meer mensen rijden elektrisch, en EV’s worden steeds populairder.
Maar nu die groei is ingezet, vindt de overheid het tijd om het speelveld gelijk te trekken. Ze willen belastinginkomsten stabiliseren en werken aan een eerlijker systeem waarin alle voertuigen hun steentje bijdragen.
Een ander aspect dat meespeelt, is de discussie rond rekeningrijden. Dit systeem zou ervoor zorgen dat iedereen betaalt op basis van het gebruik van de wegen, in plaats van een vast bedrag.
Als rekeningrijden wordt ingevoerd, kan dat de kosten voor zowel elektrische als traditionele auto’s verder beïnvloeden. Maar hoe dat er precies uit gaat zien, is nog niet duidelijk.
De financiële voordelen van elektrisch rijden nemen dus af. Dat roept vragen op. Is elektrisch rijden straks nog wel aantrekkelijk?
Zeker nu laadkosten stijgen en ook de aanschaf van een EV nog steeds hoger ligt dan die van een benzineauto, kan het voor veel mensen voelen alsof de voordelen steeds kleiner worden.
Toch blijft elektrisch rijden op lange termijn een belangrijk onderdeel van de verduurzaming van mobiliteit. De technologie achter EV’s ontwikkelt zich razendsnel, batterijen worden efficiënter en lichtere modellen komen op de markt.
Daarnaast hebben elektrische auto’s nog steeds lagere onderhoudskosten en zijn ze beter voor het milieu. Voor wie bewust kiest voor duurzaamheid, blijft het een waardevolle investering.
Maar de vraag is hoe de markt zich gaat ontwikkelen. Gaan mensen minder snel overstappen naar een elektrische auto door de stijgende kosten? Of wordt elektrisch rijden tegen die tijd zo normaal, dat niemand meer om de nieuwe realiteit heen kan?
Eén ding is zeker: de komende jaren zullen bepalend zijn voor de toekomst van elektrisch rijden in Nederland.
Voor nu is het belangrijk om als (toekomstige) EV-eigenaar voorbereid te zijn. Houd rekening met stijgende kosten, wees bewust van de ontwikkelingen en denk na over hoe je het meeste uit je investering kunt halen.
Want hoewel elektrisch rijden zijn voordelen behoudt, wordt het niet langer vanzelfsprekend dat je goedkoop uit bent.
De overgang naar een nieuw belastingstelsel en mogelijk rekeningrijden zal ongetwijfeld de discussie over elektrisch rijden opnieuw aanwakkeren.
Maar wat vaststaat, is dat duurzaamheid steeds meer een integraal onderdeel wordt van ons dagelijks leven. De uitdaging ligt erin om die balans te vinden: betaalbaar en duurzaam rijden voor iedereen.