Het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) heeft vandaag in Utrecht een belangrijke stap gezet richting een inclusiever onderwijsklimaat met de introductie van hun nieuwe taalgids. Deze gids is specifiek ontwikkeld voor docenten en stelt voor om het taalgebruik in de klas aan te passen om genderverschillen te vermijden en meer gelijkheid te bevorderen.
Een van de kernpunten van de taalgids is het vermijden van taal die traditionele gendernormen versterkt. Zo wordt voorgesteld om niet langer te spreken van ‘jongens en meisjes’, maar simpelweg van ‘leerlingen’.
Op dezelfde manier wordt het woord ‘brandweerman’ vervangen door het meer inclusieve ‘brandweerkracht’. Dit initiatief komt voort uit de overtuiging dat dergelijke aanpassingen bijdragen aan een respectvolle omgeving waarin iedereen zich geaccepteerd voelt, ongeacht geslacht of genderidentiteit.
Janouke van Meerveld, voorzitter van het LAKS, benadrukt dat bepaalde woorden en uitdrukkingen onbedoeld negatieve connotaties kunnen hebben. Zo wordt voorgesteld om het begrip ‘blijven zitten’ te vervangen door ‘doubleren’, omdat dit laatste neutraler klinkt en minder stigmatiserend kan zijn.
Van Meerveld wijst erop dat het achterwege laten van termen als ‘achterstandsleerling’ ook helpt om een schoolcultuur te bevorderen waarin iedere leerling gelijke kansen krijgt en er minder sprake is van segregatie.
Naast het vermijden van genderverschillen in taal, richt de taalgids zich ook op praktische maatregelen, zoals genderneutrale begroetingen in de klas en de mogelijkheid voor scholen om genderneutrale aanduidingen te gebruiken op schoolpassen en in de administratie. Dit alles met als doel om een inclusieve omgeving te creëren waarin elke leerling zich gewaardeerd en gerespecteerd voelt.
Het LAKS benadrukt dat hun initiatief niet bedoeld is als een dwingende lijst met verboden woorden, maar eerder als een stimulans voor een brede discussie binnen scholen over hoe taalgebruik kan bijdragen aan een positief en gelijkwaardig leerklimaat.
Door deze veranderingen hoopt het LAKS bij te dragen aan een onderwijsomgeving waarin diversiteit wordt omarmd en waarin iedereen de ruimte krijgt om zichzelf te zijn.