Het verkeer zit vol verrassingen, en soms helaas ook vol frustraties. Iedereen kent het wel: je rijdt rustig op de snelweg, doet niets verkeerd, en ineens trapt de auto voor je op de rem – expres. Dit fenomeen staat bekend als ‘brake checken’ en wordt steeds vaker vastgelegd door dashcams of mobiele telefoons.
Een gevaarlijke vorm van verkeersagressie, waarbij de rem wordt gebruikt als wapen. En dat kan grote gevolgen hebben, zoals in het geval van een recent incident waarbij een dure Alfa Romeo het moest ontgelden.
Aso-actie loopt totaal uit de hand
De bestuurder van de Alfa Romeo dacht stoer te zijn door een vrachtwagen te ‘straffen’ voor het – naar eigen zeggen – negeren van een rood licht. In plaats van de situatie over te laten aan de verkeerspolitie, besloot hij eigen rechter te spelen.
Hij reed voor de vrachtwagen, trapte op de rem, deed het nog eens, en nog eens. Tot het misging.
De vrachtwagen kon op een gegeven moment niet meer op tijd remmen en botste achterop de Alfa. Gevolg? Totale schade. De auto van 55.000 euro was rijp voor de sloop, zijn rijbewijs werd direct ingevorderd en als klap op de vuurpijl raakte hij waarschijnlijk ook zijn baan kwijt. En dat alles om ‘een punt te maken’ in het verkeer.
Waarom lesauto’s vaker het doelwit zijn
Lesauto’s krijgen in het verkeer vaak te maken met ongeduldige weggebruikers. Mensen die het zat zijn om achter een leerling te rijden, beginnen te bumperkleven, te seinen of zelfs gevaarlijk in te halen.
Soms wordt het nog erger, zoals in het geval van een automobilist die over een doorgetrokken streep een lesauto inhaalde – puur uit frustratie omdat het te langzaam ging. Niet alleen levensgevaarlijk, maar ook strafbaar.
Het is belangrijk om te beseffen dat elke bestuurder ooit leerling is geweest. Achter dat stuur zit vaak iemand die net begint met autorijden, die de regels nog aan het leren is en wiens motoriek in het verkeer nog in ontwikkeling is. Wat je dan nodig hebt, is begrip – geen agressie.
Geduld is geen zwakte, maar kracht
In het verkeer komt het vaak aan op geduld. Niet iedereen rijdt even vlot, niet elke verkeerssituatie verloopt volgens jouw planning. Maar dat is geen reden om over te gaan op gevaarlijk gedrag.
Brake checken, inhalen waar het niet mag, afsnijden of opzettelijk bumperkleven: het zijn allemaal acties die eerder escaleren dan iets oplossen.
En laten we eerlijk zijn: het risico dat je neemt is het niet waard. Niet voor je verzekering, niet voor je rijbewijs en zeker niet voor je veiligheid. Bovendien kan het iemand anders ernstig verwonden of zelfs erger.
Gevolgen van roekeloos rijgedrag
Wat veel mensen vergeten, is dat roekeloos gedrag op de weg juridisch zwaar kan worden aangepakt. Het uitvoeren van een brake check wordt in sommige gevallen beschouwd als poging tot mishandeling of zelfs poging tot doodslag, afhankelijk van de ernst van de situatie. En ja, dat komt met een strafblad, forse boetes en soms zelfs gevangenisstraf.
In het geval van de Alfa Romeo-bestuurder werd het rijbewijs meteen ingenomen en kwamen de financiële gevolgen er als bonus bij. Los van de schade aan zijn eigen voertuig moest hij mogelijk ook opdraaien voor schade aan de vrachtwagen, eventuele verkeersboetes en juridische kosten.
De rol van dashcams: je bent niet alleen meer op de weg
Tegenwoordig rijden veel voertuigen rond met dashcams. En dat betekent dat aso-rijgedrag bijna altijd wel wordt vastgelegd. In het geval van deze remtest waren de beelden glashelder: de bestuurder remde opzettelijk zonder reden, meerdere keren. Dankzij de dashcambeelden was de schuldvraag snel beantwoord en kon de politie meteen ingrijpen.
We leven in een tijd waarin je gedrag op de weg letterlijk door de camera wordt gevolgd – en dat is maar goed ook. Want het maakt de wegen net iets veiliger, en de pakkans voor gevaarlijke bestuurders groter.
Een goede bestuurder blijft kalm
Wat maakt iemand een goede bestuurder? Niet alleen hoe goed je je voertuig onder controle hebt, maar vooral hoe je reageert onder druk. Het is makkelijk om boos te worden als iemand langzaam rijdt of een fout maakt. Maar de kunst is om je hoofd koel te houden, ook als het verkeer tegenzit.
Door kalm te blijven vermijd je niet alleen gevaarlijke situaties, maar geef je ook het goede voorbeeld aan andere weggebruikers – waaronder beginnende bestuurders. En dat maakt jou niet alleen veiliger, maar ook verantwoordelijker.
Lesauto’s verdienen ruimte, geen stress
Elke leerling op de weg is bezig met een proces: leren autorijden. Daar horen fouten bij, onzekerheid en soms ook onhandige manoeuvres. Door als medeweggebruiker ruimte te geven, help je niet alleen iemand om beter te worden, maar voorkom je ook dat die persoon nog zenuwachtiger wordt.
Een beetje geduld kan net het verschil maken tussen een veilige leerervaring en een paniekmoment. En wie weet – misschien is die leerling over een paar jaar wel degene die jou helpt als je met pech langs de kant staat. Alles komt ooit terug.
Laat je emoties niet je gaspedaal besturen
Verkeer draait niet alleen om gas geven en sturen – het draait ook om empathie, inschattingsvermogen en zelfbeheersing. Brake checken, bumperkleven of provoceren lost niets op. Sterker nog, het leidt vrijwel altijd tot meer ellende dan het waard is.
Wees dus die bestuurder die wél het verschil maakt. Die even knippert om aan te geven dat iemand mag invoegen. Die gas loslaat voor een lesauto in plaats van z’n claxon indrukt. Want dat soort gedrag maakt de weg echt veiliger – voor iedereen.
Bekijk de beelden hier:
Bron: Autogekte.nl