Een camper betekent vrijheid, avontuur en vakantiegevoel wanneer je maar wilt. Maar aan dat gevoel hangt ook een prijskaartje – en dat wordt vanaf 2026 waarschijnlijk een stukje zwaarder. In deze blog lees je precies hoe het zit met de wegenbelasting voor campers in 2025, welke voordelen er nog zijn en wat er daarna verandert. Zeker als je plannen hebt om een camper te kopen, is het goed om dit op je radar te hebben.
Wat betaal je nu aan wegenbelasting voor een camper?
De meeste camperbezitters betalen momenteel een verlaagd tarief: het zogenaamde kampeerautotarief. In plaats van het volledige wegenbelastingtarief betaal je slechts 25 procent daarvan. Dat scheelt flink in de portemonnee, vooral als je een zwaardere camper hebt.
Dit kwarttarief is er niet zomaar voor iedereen. Je camper moet wel voldoen aan specifieke inrichtingseisen, zoals een vast bed, kookgelegenheid, tafel en opbergmogelijkheden.
Deze voorwaarden worden streng gecontroleerd. Heb je een busje dat alleen wat stoelen en een matras achterin heeft, dan val je buiten de regeling.
Wat verandert er in 2026?
Tot en met 2025 blijft het kwarttarief in stand. Maar vanaf 1 januari 2026 verandert dat. Dan wordt het kwarttarief omgezet naar een halftarief: je gaat dus 50 procent van het normale wegenbelastingtarief betalen. Dat betekent dat je wegenbelastingkosten verdubbelen als je camper nog steeds aan de voorwaarden voldoet.
Voor veel camperaars is dat een bittere pil. Zeker wie zijn camper slechts af en toe gebruikt, zal zich afvragen of het nog wel loont om hem te houden. Denk aan eigenaren die hun kampeerauto maar een paar keer per jaar uit de stalling halen: voor hen worden de vaste lasten ineens een stuk hoger.
Elektrische campers: korting nog even, maar niet voor lang
Heb je een elektrische camper? Dan geniet je in 2025 nog van een extra belastingvoordeel: je betaalt slechts 25 procent van het toch al verlaagde tarief. Dat is dus 75 procent korting. Maar let op: dit voordeel verdwijnt per 2026. Vanaf dat moment betaal je, net als bij andere campers, het halftarief.
Dat is opvallend, want elektrische voertuigen worden juist gestimuleerd door de overheid. Maar campers zijn vaak groot en zwaar – ook elektrische.
En hoe zwaarder een voertuig, hoe meer CO₂-uitstoot er normaliter mee gepaard gaat. Daarom lijkt er minder ruimte te zijn voor belastingvoordeel op dit gebied.
Hybride campers: geen extra voordeel
Rijd je een hybride camper? Dan heb je pech: voor deze groep geldt geen aparte regeling. Hybrides worden fiscaal gezien net zo behandeld als benzine- of dieselvoertuigen.
Je valt dus onder hetzelfde (verlaagde) of vanaf 2026 halve tarief, mits je camper aan de eisen voldoet. Er is geen aanvullende korting.
Dat maakt de overstap naar hybride rijden voor camperaars niet direct financieel aantrekkelijk. Zeker als de aanschafprijs van een hybride camper al flink hoger ligt dan een traditioneel aangedreven model.
Oldtimerregeling: hoe zit het met belastingvrije campers?
Er zijn ook nog camperaars die helemaal geen wegenbelasting betalen. Die hebben een camper die ouder is dan veertig jaar. Dan val je namelijk onder de oldtimerregeling en krijg je volledige vrijstelling van wegenbelasting.
Maar let op: dat geldt alleen voor campers met een bouwjaar van vóór 1 januari 1985 (want in 2025 moet een voertuig dus ouder dan veertig jaar zijn). En: het moet gaan om benzinevoertuigen.
Dieselcampers of LPG-rijders komen meestal niet in aanmerking, tenzij er aanvullende technische aanpassingen zijn gedaan.
Voor campers die gebouwd zijn tussen 1985 en 1988 bestaat er een overgangsregeling, maar ook daar komt vanaf 2026 verandering in. Dan vervalt namelijk ook deze regeling voor campers. Dat betekent dat je als bezitter van een oudere camper straks alsnog moet gaan betalen.
Hoe wordt wegenbelasting voor campers precies berekend?
De wegenbelasting voor een camper wordt bepaald op basis van het gewicht van het voertuig, het type brandstof en de provincie waarin je woont. Hoe zwaarder de camper, hoe hoger de belasting. En woon je in bijvoorbeeld Zuid-Holland of Noord-Brabant, dan betaal je net wat meer dan in Friesland of Groningen.
Je betaalt de wegenbelasting per kwartaal. De Belastingdienst rekent dit automatisch uit en stuurt je een aanslag. Wil je vooraf weten waar je aan toe bent? Dan kun je op de site van de Belastingdienst een rekenhulp gebruiken. Je vult daar het kenteken of de gegevens van je camper in, en ziet direct wat je kwijt bent.
Is een camper straks nog wel betaalbaar?
Voor fanatieke camperaars – die meerdere keren per jaar op pad gaan – blijft een camper vaak het geld waard. Maar gebruik je ‘m slechts één of twee keer per jaar, dan kan de wegenbelasting straks flink gaan knagen aan je vakantiebudget.
Daarom overwegen steeds meer mensen om hun camper te verkopen of te verhuren via platforms als Goboony of Camptoo. Op die manier verdien je de vaste lasten deels terug. Ook stalling en verzekering kunnen behoorlijk in de papieren lopen, dus dat beetje extra inkomsten kan dan uitkomst bieden.
Wat kun je als camperbezitter nu het beste doen?
Als je al een camper bezit: zorg dat je goed op de hoogte bent van de veranderingen per 2026. Je kunt nu nog profiteren van het kwarttarief, en eventueel overwegen om eerder over te stappen op een ander model of je camper tijdelijk te schorsen als je ‘m langere tijd niet gebruikt.
Ben je van plan om binnenkort een camper aan te schaffen? Neem de fiscale aspecten dan zeker mee in je beslissing. De aanschafprijs is één ding, maar vaste lasten zoals belasting en verzekering maken vaak het verschil tussen ‘leuk voor af en toe’ en ‘onbetaalbare hobby’.
Conclusie: camperliefde krijgt een prijskaartje
Rijden met een camper blijft voor veel mensen de ultieme vrijheid. Maar vrijheid is niet gratis. Met de aanstaande veranderingen in de wegenbelasting wordt het voor camperbezitters belangrijker dan ooit om te weten waar ze aan toe zijn.
Blijf op de hoogte, maak slimme keuzes – en geniet vooral zolang het nog kan van het kwarttarief dat 2025 nog te bieden heeft.
Bron: Autogekte.nl