Daniel, 34 jaar oud en al enkele jaren een fervent voorstander van elektrisch rijden, heeft er genoeg van. Steeds vaker ziet hij mensen in zijn omgeving klagen over de hoge brandstofprijzen en de stijgende milieubelastingen, maar hij kan er alleen maar hoofdschuddend naar kijken.
“We leven in een tijd waarin iedereen moet inzien dat de toekomst elektrisch is,” zegt hij vastberaden. “Toch blijven veel mensen vasthouden aan hun vervuilende benzine- en dieselauto’s, en ik vind dat zij daar extra voor zouden moeten betalen.”
De overtuiging van Daniel komt niet zomaar uit de lucht vallen. Hij is zich al jaren bewust van de impact die fossiele brandstoffen hebben op het milieu. “De wetenschappelijke feiten zijn er, en die liegen niet,” legt hij uit.
“Iedere liter benzine of diesel die verbrand wordt, draagt bij aan de opwarming van de aarde. Het idee dat we zomaar door kunnen blijven rijden met auto’s die op fossiele brandstoffen draaien, is echt achterhaald.”
Daniel zelf maakte de overstap naar elektrisch rijden zo’n drie jaar geleden. “In het begin was het even wennen,” geeft hij toe.
“Je moet rekening houden met opladen, en de actieradius was wat beperkter dan ik gewend was. Maar nu ik eraan gewend ben, wil ik nooit meer terug. Niet alleen omdat het beter is voor het milieu, maar ook omdat het financieel veel aantrekkelijker is op de lange termijn.”
Wat hem vooral irriteert, is de houding van mensen die nog steeds vasthouden aan hun benzine- of dieselauto’s.
“Veel van hen klagen over de kosten van brandstof, over de milieutaksen en over hoe ze zich voelen benadeeld ten opzichte van elektrische rijders. Maar ik denk juist dat die mensen het probleem zijn. Ze dragen bij aan de vervuiling van onze lucht en de opwarming van de aarde, en dat heeft gevolgen voor ons allemaal.”
Daniel vindt dan ook dat mensen die blijven rijden in vervuilende voertuigen extra belast zouden moeten worden.
“Het is niet eerlijk dat mensen die bewust kiezen voor schonere, duurzamere opties, zoals elektrische auto’s, op dezelfde manier behandeld worden als degenen die gewoon doorgaan met vervuilen. Ik denk dat een hogere belasting voor benzine- en dieselrijders niet alleen gerechtvaardigd is, maar ook noodzakelijk om hen te motiveren om de overstap te maken naar elektrisch.”
Hij herinnert zich een recente discussie met een vriend die nog steeds in een dieselauto rijdt. “Hij klaagde over de hoge brandstofkosten en vroeg zich af waarom de overheid mensen zoals hij niet meer steunt,” vertelt Daniel met een zucht.
“Maar het is precies andersom! De overheid moet mensen die bijdragen aan de vervuiling juist ontmoedigen. Het is tijd dat we allemaal onze verantwoordelijkheid nemen.”
Voor Daniel is het duidelijk dat er meer gedaan moet worden om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen. “We kunnen niet blijven wachten tot mensen vrijwillig overstappen,” zegt hij resoluut.
“Er moet druk komen vanuit de overheid, en die druk kan in de vorm van extra belastingen voor vervuilende voertuigen. Hoe langer we wachten, hoe groter de schade voor het milieu.”
Wat hem ook stoort, is dat veel benzine- en dieselrijders nog steeds denken dat hun auto’s beter presteren dan elektrische voertuigen. “Er is zoveel misinformatie,” zucht Daniel.
“Mensen denken nog steeds dat elektrisch rijden onhandig is of dat je voortdurend zonder stroom komt te zitten. Maar dat is gewoon niet waar. Elektrische auto’s zijn stil, krachtig en er komen steeds meer laadpunten bij. Het probleem zit niet in de auto’s, het zit in de mentaliteit van de mensen die nog vasthouden aan hun oude gewoonten.”
Daniel gelooft dat extra belastingen op benzine- en dieselrijders niet alleen een kwestie zijn van milieubeleid, maar ook van sociale rechtvaardigheid.
“Waarom zou iemand die actief kiest om de wereld te vervuilen, evenveel betalen als iemand die bewust probeert duurzamer te leven? Dat is niet eerlijk. Mensen die kiezen voor vervuilende opties moeten daarvoor betalen, zodat we die inkomsten kunnen gebruiken om duurzame oplossingen verder te stimuleren.”
Hoewel Daniel begrijpt dat niet iedereen zomaar de overstap kan maken, vindt hij dat er wel meer begrip moet komen voor de urgentie van de situatie. “Het gaat niet alleen om persoonlijke keuzes,” zegt hij.
“Het gaat om de toekomst van onze planeet, en als we daar nu niets aan doen, zullen de gevolgen rampzalig zijn.”
Voor Daniel is de oplossing helder: “Als we willen dat mensen hun gewoonten veranderen, moeten we hen financieel prikkelen. Hogere belastingen voor benzine- en dieselrijders zijn daar een goed begin voor. Het is tijd dat we allemaal ons steentje bijdragen aan een schonere, duurzamere wereld, en als dat betekent dat sommige mensen meer moeten betalen voor hun vervuilende keuzes, dan is dat maar zo.”