Mercedes-Benz heeft de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de overstap naar elektrische mobiliteit, maar komt nu tot de conclusie dat die overgang langzamer gaat dan gedacht. De vraag naar elektrische voertuigen blijkt achter te blijven bij eerdere verwachtingen, en dat wordt niet alleen gevoeld bij Mercedes.
Grote verhuurbedrijven zoals Hertz en Sixt hebben al stappen teruggezet door een groot deel van hun elektrische vloot af te stoten, vanwege tegenvallende vraag en hoge onderhoudskosten. Bovendien wijzen recente onderzoeken uit dat 91 procent van de Duitse autodealers voor 2024 een daling in de vraag naar elektrische voertuigen verwacht.
Dit werpt nieuwe vragen op over de toekomst van EV’s, en de realiteit is dat die omslag wellicht niet zo snel gaat als eerder voorspeld.
Mercedes-Benz lijkt zich bewust te zijn van deze ontwikkeling en wil zich niet blindstaren op een volledige focus op elektrisch. CEO Ola Källenius heeft aangegeven dat er misschien sprake was van te veel optimisme rond de vraag naar elektrische auto’s.
Als reactie hierop kiest Mercedes ervoor om bepaalde modellen met verbrandingsmotoren langer op de markt te houden dan oorspronkelijk gepland, zodat klanten keuzevrijheid behouden. Dat betekent dat er nog steeds geïnvesteerd zal worden in de verdere ontwikkeling van zowel benzine- als dieselmotoren.
Volgens Källenius blijft Mercedes opties aanbieden, en laat het aan de klant om te beslissen welke aandrijving het beste past bij hun levensstijl en behoeften.
Opmerkelijk is de keuze van Mercedes om niet alleen benzinemotoren verder te ontwikkelen, maar ook dieselmodellen in het aanbod te houden. Dieselvoertuigen blijven namelijk een grote rol spelen in Duitsland, waar de vraag naar dieselhybrides nog steeds hoog is.
Mercedes wil in deze behoefte voorzien en blijft investeren in de modernisering van dieselmodellen zolang er interesse voor blijft. Dieselhybrides bieden een aantrekkelijk alternatief voor bestuurders die graag lange afstanden afleggen, maar niet volledig willen overstappen op elektrische aandrijving.
Voor Mercedes is het belangrijk om in te spelen op deze klantvoorkeuren, zeker in de Duitse markt waar diesel nog veel populairder is dan in andere Europese landen.
Terwijl sommige premium automerken, zoals Audi, vasthouden aan ambitieuze doelen voor volledig elektrische mobiliteit, kiest Mercedes-Benz voor een meer pragmatische benadering. Audi heeft al aangekondigd dat het vanaf 2026 geen nieuwe modellen met verbrandingsmotoren meer zal lanceren en vanaf 2033 alleen nog elektrische auto’s wil verkopen.
Mercedes ziet het anders en richt zich op flexibiliteit door verschillende aandrijfsystemen aan te blijven bieden. Deze benadering biedt het merk meer mogelijkheden om in te spelen op de vraag van de klant en zich aan te passen aan een veranderende markt.
Op deze manier kunnen consumenten in Duitsland en elders kiezen voor een aandrijving die bij hun rijgedrag en verwachtingen past, zonder dat ze worden gedwongen om de overstap naar elektrisch te maken.
De keuze voor diversiteit in aandrijving heeft voordelen, vooral in een tijd waarin de toekomst van elektrische mobiliteit niet volledig zeker is. Mercedes kan blijven inspelen op de voorkeuren van klanten, terwijl het de tijd krijgt om EV-technologie verder te ontwikkelen en uitdagingen zoals laadinfrastructuur en hoge productiekosten beter aan te pakken.
Hoewel elektrisch rijden voordelen heeft zoals minder uitstoot, zijn er voor veel klanten nog bezwaren, vooral op het gebied van aanschafprijs en de praktische beperkingen van het huidige laadnetwerk.
De strategie van Mercedes laat ruimte om die bezwaren weg te nemen, terwijl ze hun traditionele klanten behouden en de overstap naar volledig elektrisch rijden op een geleidelijkere manier faciliteren.
De keuze van Mercedes om diesel en benzine in hun aanbod te houden is niet alleen een reactie op de Duitse markt, maar ook op de bredere realiteit van autogebruik wereldwijd.
In veel regio’s blijft elektrisch rijden minder aantrekkelijk vanwege de beperkte laadinfrastructuur en hoge kosten, terwijl traditionele aandrijvingssystemen robuust en betrouwbaar blijken voor dagelijks gebruik.
Mercedes beseft dat flexibiliteit hierin een sterke positie kan bieden op zowel de binnenlandse als de internationale markt. Het merk kan zich op deze manier aanpassen aan de voorkeuren van verschillende markten en tegelijk werken aan de optimalisatie van EV’s en infrastructuur, zodat klanten uiteindelijk gemakkelijker kunnen kiezen voor duurzaam vervoer.
Door deze strategie kan Mercedes de klant de ruimte bieden om zelf de beste keuze te maken, zonder dat het bedrijf vastzit aan één type aandrijving. De toekomst van mobiliteit blijft namelijk in beweging, en Mercedes houdt de opties open om in te spelen op ontwikkelingen in de markt en technologische vooruitgang.
Dit biedt hen de mogelijkheid om te voldoen aan de behoeften van een breed klantenbestand en tegelijkertijd te werken aan een geleidelijke, maar haalbare transitie naar duurzame mobiliteit.