Nederland kent een rijke eetcultuur vol tradities, van stamppot tot stroopwafels en van beschuit met muisjes tot haring met uitjes.
Maar niet alles blijft even populair. Terwijl sushi en bubble tea het straatbeeld domineren, raken sommige echte Hollandse klassiekers langzaam in de vergetelheid. Jongeren herkennen ze vaak niet eens meer, en ouderen zien hoe hun favorieten verdwijnen uit de schappen.
Hieronder vijf typisch Nederlandse lekkernijen die steeds minder vaak gegeten worden. Ken jij ze nog allemaal?
1. Haring – van volksfavoriet tot vergeten visje
Haring met uitjes en zuur – jarenlang het symbool van Nederlandse eetcultuur. Wie herinnert zich niet de eerste haringhap op de markt, met je hoofd achterover en de staart in je hand? Voor velen is het pure nostalgie, maar onder jongeren is de rauwe vis een stuk minder geliefd.
De verkoop van haring is de laatste jaren gedaald. Veel jongeren vinden de structuur of geur “vies”, en weten vaak niet eens precies wat haring is. Terwijl oudere generaties het beschouwen als een delicatesse, kiezen jongeren liever voor sushi, poke bowls of andere internationale hapjes.
Ook festivals zoals Vlaggetjesdag trekken steeds minder publiek dan voorheen. De haring leeft nog wel voort bij oudere liefhebbers, maar het ziet ernaar uit dat deze oer-Hollandse snack langzaam aan populariteit verliest.
2. Anijsmelk – vroeger standaard, nu stoffig imago
Anijsmelk was vroeger hét drankje om van op te warmen tijdens koude dagen. Even een blokje anijs oplossen in warme melk, een dekentje erbij en genieten maar. Het werd zelfs gebruikt als huismiddeltje bij slapeloosheid of verkoudheid.
Tegenwoordig is anijsmelk bijna nergens meer te vinden. In veel supermarkten is het anijsblokje uit het assortiment verdwenen. De jeugd kiest nu liever voor chai lattes, matcha of cappuccino’s met havermelk.
Daarnaast wordt warme melk door sommigen geassocieerd met ziekenhuizen of ‘oude mensen’. Het gevolg? Anijsmelk is een vergeten traditie geworden die nog slechts bij enkelen warme herinneringen oproept.
3. Haagse Hopjes – koffiesnoepjes die uit de gratie raken
Ooit lagen ze in elke snoeppot: Haagse Hopjes, het harde koffiesnoepje dat vernoemd is naar baron Hendrik Hop. Het snoepje was jarenlang een exportproduct en lag in menig oma’s keukenkastje.
Tegenwoordig is het lastig om ze nog in reguliere winkels te vinden. Kinderen kiezen liever voor zure matten of kauwgomballen, terwijl volwassenen vaker naar chocolade of gezondere alternatieven grijpen.
Hopjes hebben een ouderwets imago en zijn qua smaak en uitstraling simpelweg niet ’trendy’ meer. Fabrikanten produceren ze nog in kleine oplages, maar het lijkt een kwestie van tijd voor ze helemaal verdwijnen.
4. Boerenjongens en boerenmeisjes – vergeten alcoholische zoetigheid
Boerenjongens en boerenmeisjes waren jarenlang een populaire traktatie tijdens familiefeestjes of bij speciale gelegenheden. De combinatie van rozijnen (of abrikozen) op alcohol werd vaak geserveerd in kleine glaasjes bij de koffie.
Maar die tijden zijn voorbij. De meeste jongeren hebben er nog nooit van gehoord, laat staan geproefd. In supermarkten is het aanbod sterk geslonken en ook op verjaardagen of bruiloften zie je deze lekkernij nauwelijks meer terug.
De smaak is voor velen te zoet, de alcohol te scherp, en het imago… tja, dat roept vooral herinneringen op aan een antieke buffetkast bij opa en oma thuis.
Hoewel sommige ambachtelijke winkels het nog aanbieden, is het duidelijk dat deze Hollandse traktatie z’n beste tijd gehad heeft.
5. Suikerbrood – meer dan een kraamcadeautje
Suikerbrood, vooral bekend uit Friesland, was ooit een geliefde traktatie bij de geboorte van een kind of gewoon als lekkernij bij de koffie. Het zachte brood, gevuld met stukjes parelsuiker en kaneel, is een ware smaaksensatie voor wie ervan houdt.
Maar ook dit brood raakt uit beeld. Bakkers merken dat er minder vraag naar is, en grote supermarkten nemen het minder vaak op in hun assortiment.
Veel mensen vinden het “te zoet” of kiezen liever voor croissants of gezonde bananenbrood-varianten. De opkomst van gezondere alternatieven en koolhydraatarme diëten helpt ook niet bepaald mee aan de populariteit van suikerbrood.
Wat ooit een feestelijk brood was, is nu een zeldzame verschijning geworden.
Traditie versus trends
Wat deze vijf lekkernijen gemeen hebben? Ze zijn allemaal diepgeworteld in de Nederlandse eetcultuur, maar raken langzaam op de achtergrond. De oorzaak ligt deels bij veranderende smaken, internationale invloeden en een nieuwe generatie die minder waarde hecht aan traditie.
Bovendien spelen gezondheid en duurzaamheid tegenwoordig een grote rol. Haring is misschien nog wel gezond, maar anijsmelk en suikerbrood passen niet in het huidige “bewuste” eetpatroon. En waar vroeger opa’s en oma’s zorgden voor de overdracht van eetgewoonten, zijn die verbindingen nu minder sterk.
Verdwijnen ze echt? Of is er nog hoop?
Sommige van deze producten blijven bestaan in nichevorm: bij een speciaalzaak, een nostalgisch festival of een ouderwets restaurant. Toch is het duidelijk dat hun plek in het dagelijkse leven kleiner wordt.
Misschien is het tijd om deze lekkernijen opnieuw onder de aandacht te brengen. Niet als iets oubolligs, maar als waardevol cultureel erfgoed dat het verdient om bewaard te blijven. Want zeg nou zelf: een haring met uitjes, dat is toch puur Hollands genieten?