Marleen (46), directrice van een middelbare school, heeft een opmerkelijke visie die tot discussie leidt binnen de schoolgemeenschap. Ze stelt dat de analoge klok, die decennialang een vast onderdeel van elke schoolmuur is geweest, zijn beste tijd heeft gehad.
Volgens Marleen is het tijd om deze klokken te vervangen door digitale exemplaren. Haar redenering? De meeste leerlingen op haar school kunnen niet meer klok kijken op een analoge klok. Ze zijn volledig afhankelijk geworden van de digitale tijdsaanduidingen op hun smartphones, computers en andere apparaten.
Als schooldirectrice staat Marleen dagelijks in contact met zowel leerlingen als leraren. In de afgelopen jaren is haar iets opgevallen dat haar zorgen baart: veel van haar leerlingen kunnen niet meer goed de tijd aflezen op een analoge klok.
Waar kinderen vroeger op de basisschool leerden om de wijzers van de klok te lezen, lijkt die vaardigheid nu langzaam te verdwijnen. Steeds vaker merkt ze dat leerlingen in de klas nerveus om zich heen kijken als ze gevraagd worden om de tijd op te noemen, simpelweg omdat ze de analoge klok niet kunnen interpreteren.
Marleen ziet dit niet alleen als een teken van de tijd, maar ook als een duidelijke indicatie dat het onderwijs moet evolueren. “De wereld is veranderd,” zegt ze.
“Kinderen zijn opgegroeid in een digitale omgeving waar bijna alles wordt weergegeven in cijfers. Het is niet meer dan logisch dat ze moeite hebben met analoge klokken, simpelweg omdat ze er minder vaak mee in aanraking komen.”
De directrice stelt voor om alle analoge klokken op haar school te vervangen door digitale klokken. Voor haar gaat het om meer dan alleen gemak. Het is een kwestie van efficiëntie en relevantie.
“Als leerlingen steeds afhankelijker worden van digitale tijdsaanduidingen, waarom zouden we dan blijven vasthouden aan iets dat voor hen verouderd is?” vraagt ze zich af. “Waarom zouden we niet meegaan met de tijd en onze leerlingen voorzien van middelen die hen helpen om succesvol te zijn in de moderne wereld?”
Niet iedereen is het eens met Marleens standpunt. Sommige leraren en ouders vinden dat het kunnen aflezen van een analoge klok een basisvaardigheid is die kinderen moeten blijven leren.
Ze zien het als een manier om gevoel voor tijd te ontwikkelen en om een verbinding te behouden met tradities en vaardigheden die generaties lang zijn doorgegeven. Bovendien maken ze zich zorgen dat het schrappen van de analoge klok weer een stap is richting het verlies van essentiële vaardigheden door digitalisering.
Marleen begrijpt deze zorgen, maar is van mening dat de voordelen van het overschakelen naar digitale klokken opwegen tegen de nadelen. Ze wijst erop dat de meeste moderne banen en dagelijkse taken afhankelijk zijn van digitale apparaten, en dat het belangrijk is dat leerlingen worden voorbereid op de realiteit van de huidige wereld.
“We moeten onze leerlingen niet vast laten houden aan tradities alleen maar omdat het altijd zo geweest is,” zegt ze. “We moeten nadenken over wat het beste is voor hun toekomst, en dat betekent soms dat we oude gewoonten los moeten laten.”
Marleen heeft al enkele stappen ondernomen om haar visie werkelijkheid te laten worden. Ze heeft de analoge klokken in enkele klaslokalen vervangen door digitale exemplaren, en de reacties zijn gemengd. Terwijl sommige leerlingen opgelucht zijn dat ze nu zonder problemen de tijd kunnen aflezen, missen anderen het vertrouwde beeld van de wijzers die langzaam tikken.
Ook onder de leraren zijn de meningen verdeeld. Sommigen omarmen de verandering en zien het als een stap vooruit, terwijl anderen vinden dat een belangrijke leermogelijkheid verloren gaat.
Toch blijft Marleen standvastig in haar overtuiging. Voor haar is het geen kwestie van traditie, maar van vooruitgang. “Het onderwijs moet meegroeien met de samenleving,” stelt ze. “Als we blijven vasthouden aan methoden en hulpmiddelen die hun relevantie verliezen, doen we onze leerlingen tekort.
Het is onze taak als onderwijsinstelling om hen voor te bereiden op de wereld van morgen, en dat betekent soms dat we afscheid moeten nemen van het verleden.”
De discussie over de toekomst van de analoge klok op Marleens school is nog lang niet voorbij. Maar één ding is zeker: Marleen is vastbesloten om haar school voorop te laten lopen in de digitalisering van het onderwijs.
Voor haar is het duidelijk dat de tijd van de analoge klok voorbij is, en dat het tijd is om de digitale klok volledig te omarmen. Of haar visie breed wordt gedeeld, zal de tijd leren.