Onlangs publiceerde Autoweek een opmerkelijk artikel dat opviel in de binnenlandse nieuwsberichten. Het artikel gaat over een recent Amerikaans onderzoek dat bevestigt dat hybride voertuigen een groter risico op brand vormen dan elektrische voertuigen.
Dit onderzoek, uitgevoerd door AutoInsuranceEZ, heeft aangetoond dat hybrides aanzienlijk vaker in brand vliegen dan zowel volledig elektrische auto’s als traditionele voertuigen met een verbrandingsmotor.
Het onderzoek van AutoInsuranceEZ heeft gegevens vergeleken van de National Transportation Safety Board en de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Association met verkoopcijfers per type voertuig. Wat uit deze analyse naar voren komt, is bijzonder opvallend.
De studie wijst uit dat hybride voertuigen in de Verenigde Staten veel vaker betrokken zijn bij branden dan andere voertuigtypes. Per 100.000 verkochte hybride auto’s werden er maar liefst 3.475 branden geregistreerd.
Ter vergelijking: benzineauto’s, die ook veelvuldig op de wegen te vinden zijn, kwamen uit op 1.530 branden per 100.000 voertuigen. Elektrische voertuigen daarentegen vertoonden een opvallend lager aantal branden: slechts 25 per 100.000 voertuigen.
Deze bevindingen roepen de vraag op waarom hybride voertuigen zo vaak in brand raken. Hoewel er nog geen definitieve verklaring is voor dit fenomeen, zijn er enkele mogelijke oorzaken die worden onderzocht.
Een mogelijke verklaring is dat de accu’s in plug-in hybrides onder zware belasting staan, vooral tijdens de eerste kilometers wanneer de benzinemotor nog niet in werking is.
Als de software die het accubeheer regelt niet goed functioneert, kan dit leiden tot oververhitting van de accu. In dergelijke gevallen kan de accu warmte in plaats van energie opslaan tijdens het opladen, wat een verhoogd risico op brand met zich meebrengt.
Hoewel elektrische voertuigen statistisch gezien minder vaak in brand vliegen, betekent dit niet dat het risico volledig afwezig is. Een recent incident in Nijmegen illustreert dat elektrische voertuigen nog steeds brandrisico’s met zich meebrengen.
Tijdens het opladen van een elektrische auto in Nijmegen vatte de wagen vlam. De brand verspreidde zich snel naar een nabijgelegen bedrijfspand, wat leidde tot een grootschalige inzet van de brandweer om de brand te bestrijden.
Gelukkig wist de brandweer te voorkomen dat het vuur zich verder verspreidde, maar het bedrijfspand liep aanzienlijke schade op. Dit voorval onderstreept dat hoewel elektrische voertuigen over het algemeen als veiliger worden beschouwd, de impact van een brand in zulke gevallen nog steeds aanzienlijk kan zijn.
De statistieken en incidenten brengen een belangrijk onderwerp onder de aandacht voor autobezitters en de autobezitindustrie.
De veiligheid van voertuigen, vooral in verband met brandrisico’s, blijft een cruciale overweging bij het kiezen van een auto.
Terwijl hybride voertuigen mogelijk hogere brandrisico’s met zich meebrengen, blijkt uit het onderzoek ook dat elektrische voertuigen, hoewel minder vatbaar voor brand, niet volledig zonder risico zijn.
Bij de keuze tussen een hybride en een volledig elektrische auto kunnen consumenten overwegen hoe de statistieken en veiligheidsfactoren van elk type voertuig hun beslissing beïnvloeden.
Het is belangrijk voor autobezitters om op de hoogte te zijn van de mogelijke risico’s en om voorzorgsmaatregelen te treffen, zoals het zorgvuldig volgen van de onderhoudsinstructies van de fabrikant en het zorgen voor veilige oplaadomstandigheden.
De voortdurende ontwikkeling en verbetering van batterijtechnologieën en voertuigveiligheidsystemen zullen naar verwachting bijdragen aan het verminderen van brandrisico’s in zowel hybride als elektrische voertuigen.
Tot die tijd blijft het essentieel voor autobezitters om bewust te zijn van de potentiële risico’s en om geïnformeerde beslissingen te nemen over hun voertuigen.
Het artikel van Autoweek benadrukt een belangrijk aspect van moderne voertuigen en biedt waardevolle inzichten voor iedereen die overweegt een hybride of elektrische auto aan te schaffen.
Het toont aan dat, ondanks de statistische voordelen van elektrische voertuigen, er nog steeds aandacht nodig is voor veiligheid en risico’s.
Door deze informatie te delen, hoopt men dat autobezitters beter voorbereid en geïnformeerd kunnen zijn over de keuze van hun voertuig en de bijbehorende veiligheidsaspecten.