Eline, een alleenstaande moeder van 38 jaar, zit in de keuken met een kop koffie in de hand. Haar zoon, Joris, is 9 jaar oud en is de zon in haar leven. Toch is er een schaduw die over hun leven hangt: “School heeft aan de bel getrokken,” zegt Eline, haar stem doordrenkt met bezorgdheid.
Joris is geen gewoon kind; hij heeft een bijzonder talent voor manipulatie. Het gedrag dat hij vertoont, heeft zowel Eline als zijn leraren in de war en soms zelfs in de frustratie gedreven.
Het begon allemaal toen Joris naar de bovenbouw van de basisschool ging. “In het begin merkte ik niets bijzonders. Hij was gewoon een normaal, energiek kind dat graag met zijn vrienden speelde,” herinnert Eline zich.
Maar naarmate de weken verstreken, kwamen er signalen van de school die Eline niet kon negeren. “De leraar kwam naar me toe en zei dat Joris zijn klasgenoten vaak tegen elkaar opzet. Hij weet precies wat hij moet zeggen om ze tegen elkaar uit te spelen.” Eline knikt terwijl ze verder praat. “Dat was een enorme schok voor me. Ik had geen idee dat hij zo’n invloed had op zijn vrienden.”
De leraren gaven aan dat Joris vaak een slachtofferrol aanneemt en zijn gedrag gebruikt om dingen voor elkaar te krijgen. “Hij speelt het zo goed dat hij zelfs met een onschuldig gezicht kan zeggen dat hij het niet zo bedoelde,” legt Eline uit.
“Het is ongelooflijk hoe hij mensen om zijn vinger windt. Hij lijkt te begrijpen hoe hij anderen kan manipuleren om zijn zin te krijgen.” Eline voelt zich machteloos. “Het is alsof hij een soort superkracht heeft. Hij kan in een ogenblik de sfeer veranderen en anderen zover krijgen dat ze voor hem opkomen, zelfs als hij in de fout is.”
De impact van Joris’ manipulatieve gedrag op zijn relaties met andere kinderen is moeilijk te negeren. Eline herinnert zich een incident dat op school plaatsvond. “Een klasgenootje vertelde me dat Joris had gezegd dat zij niet met anderen mocht spelen, omdat hij dat niet leuk vond,” zegt ze.
“Het raakt me, want ik wil niet dat mijn zoon anderen pijn doet. Ik wil dat hij vrienden maakt en leert samen te werken.” Het lijkt erop dat Joris zijn vrienden als pionnen op een schaakbord beschouwt, waarbij hij altijd probeert te winnen zonder rekening te houden met hun gevoelens.
Eline heeft ook gemerkt dat Joris zijn talent voor manipulatie niet alleen op school gebruikt, maar ook thuis. “Er zijn dagen dat ik ‘nee’ zeg tegen iets wat hij wil, en dan verandert hij in een soort drama-queen,” vertelt ze.
“Hij kan echt wanhopig overkomen, alsof ik de enige ben die hem kan helpen. Het is alsof hij een hele act opvoert om mij te laten twijfelen aan mijn beslissing.” Dit gedrag zorgt ervoor dat Eline zich schuldig voelt. “Ik wil een goede moeder zijn, maar soms lijkt het alsof hij precies weet hoe hij mij moet raken.”
Ze vertelt over een specifiek voorval. “Een keer zei hij tegen me: ‘Waarom ben jij zo gemeen? Al mijn vrienden mogen dit wel!’ En op dat moment begon ik me echt af te vragen of ik misschien te streng was,” zegt Eline.
“Ik wil dat hij leert dat niet alles altijd kan, maar het is zo moeilijk als hij dat soort dingen zegt.” Het is een mentale strijd voor Eline, die probeert haar grenzen te stellen terwijl ze ook de liefde en steun wil bieden die haar zoon nodig heeft.
De gesprekken met de school zijn ook emotioneel belastend. “De leraar zei dat Joris heel slim is, maar dat hij ook niet bang is om anderen te manipuleren om zijn doelen te bereiken,” vertelt Eline, terwijl ze haar handen in elkaar vouwt.
“Ik voelde me zo overweldigd. Wat moet ik doen? Ik wil niet dat mijn kind als een kleine dictator opgroeit.” De zorgen van de school hebben haar doen beseffen dat het probleem groter is dan ze dacht. Joris’ gedrag heeft niet alleen invloed op zijn eigen leven, maar ook op dat van zijn klasgenoten en zijn toekomst.
De psychologische impact van deze situaties is niet te onderschatten. “Ik heb zelfs overwogen om hulp in te schakelen, misschien een kinderpsycholoog of zo. Maar het idee dat mijn zoon hulp nodig heeft, voelt als een falen van mij als moeder,” zegt Eline.
“Ik heb het gevoel dat ik iets verkeerd heb gedaan, dat ik hem niet goed genoeg heb opgevoed. Maar aan de andere kant weet ik dat ik hem niet alleen kan laten worstelen.” Dit conflict maakt het voor Eline nog moeilijker om de juiste beslissing te nemen.
Het gedrag van Joris heeft ook invloed op hun thuisleven. “Er zijn momenten dat hij zo manipulatief is dat zelfs ik niet meer weet waar ik aan toe ben,” zegt Eline met een zucht. “Hij kan zo charmant zijn, maar tegelijkertijd zo dreigend.
Het is verwarrend, want als moeder wil je hem beschermen, maar soms weet ik niet of ik de juiste aanpak heb.” De dagelijkse strijd om hem te disciplineren en tegelijkertijd zijn zelfvertrouwen te behouden, begint zijn tol te eisen. Eline vraagt zich vaak af: “Wat als ik niet de juiste keuzes maak? Wat als ik hem niet kan helpen?”
Er zijn dagen waarop Eline twijfelt aan haar vaardigheden als moeder. “Ik vraag me af of het gedrag van Joris ooit zal veranderen. Ik hoop dat hij in staat zal zijn om zijn talenten op een positieve manier te gebruiken als hij ouder wordt,” zegt ze.
“Ik wil dat hij leert dat oprechtheid en vriendelijkheid belangrijker zijn dan manipulatie en controle.” Het is een reis vol uitdagingen, en Eline beseft dat ze misschien niet alleen kan zijn in deze strijd.
“Het is moeilijk om het idee los te laten dat ik mijn zoon misschien niet kan beschermen tegen zichzelf,” zegt Eline, haar ogen glinsteren met emoties. “Maar ik ben vastbesloten om de juiste hulp te zoeken en de lessen te leren die we allebei nodig hebben.”
Terwijl ze naar buiten kijkt, beseft ze dat ze niet alleen deze uitdaging aangaat. Joris’ verhaal is een verhaal dat veel ouders aanspreekt, en de hoop is dat ze samen de weg naar een betere toekomst kunnen vinden.