Veel leraren kiezen daarom ervoor om het helemaal niet over politiek te hebben. Begrijpelijk, maar hierdoor leren leerlingen niets. Andere leraren omarmen een soort pluralisme, waarbij jongeren leren om meningen uit te wisselen zonder daarover verantwoording af te leggen. Deze benadering negeert echter het belang van rede en bewijs, omdat leerlingen hun standpunten niet hoeven te verdedigen. Het risico is dat jongeren uit minderheidsgroepen hun negatieve ervaringen zien worden gereduceerd tot ‘persoonlijke meningen’.
Een andere strategie die leraren hanteren is om hun eigen standpunt als het juiste voor te stellen. Dit leidt vaak onbedoeld tot indoctrinatie. Leerlingen nemen het standpunt van de leraar, die zij als autoriteit beschouwen, sneller aan zonder zelf na te denken. Minder populaire standpunten worden zo niet gehoord of zelfs tot zwijgen gebracht.
De oplossing: verlaag de stemgerechtigde leeftijd en verbeter het burgerschapsonderwijs
Het is duidelijk dat er een betere aanpak nodig is. Door de stemgerechtigde leeftijd te verlagen en tegelijkertijd te investeren in beter burgerschapsonderwijs, kunnen we jongeren leren hoe ze verantwoord moeten stemmen. Dit onderwijs moet zich richten op hoe je stemt en niet op waarop je stemt, zodat jongeren leren om geĆÆnformeerde beslissingen te nemen zonder beĆÆnvloeding van de persoonlijke meningen van leraren.
Door jongeren de kans te geven om te stemmen, terwijl we hen tegelijkertijd leren hoe ze dit verantwoord kunnen doen, kunnen we een meer betrokken en geĆÆnformeerde toekomstige generatie kiezers creĆ«ren. Dit is niet alleen goed voor de democratie, maar ook voor de samenleving als geheel.
Conclusie
Het is tijd om jongeren onder de achttien stemrecht te geven, maar hen eerst te leren hoe ze verantwoord kunnen stemmen. Dit vereist een herziening van het burgerschapsonderwijs, waarbij de focus ligt op het proces van stemmen en niet op de inhoud van politieke meningen. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat elke stem een geĆÆnformeerde bijdrage levert aan het algemeen belang.