Vakbond FNV heeft bevestigd dat het grondpersoneel van KLM tot na de zomervakantie niet zal staken. De dreiging van grootschalige acties op Schiphol leek even reëel, maar na een gerechtelijke uitspraak én overweging van de impact op reizigers is besloten de stakingen tijdelijk op te schorten.
Toch blijft de situatie tussen KLM en de vakbonden gespannen en lijkt het slechts een kwestie van tijd voor het conflict weer oplaait.
Geen staking tijdens drukste reisperiode van het jaar
Voor veel vakantiegangers is het een opluchting: het grondpersoneel van KLM zal tijdens de zomervakantie niet het werk neerleggen.
Dat heeft FNV naar buiten gebracht na overleg binnen de vakbond én na een uitspraak van de rechter. Volgens FNV-bestuurder John van Dorland vindt de rechter dat acties in deze periode te veel schade zouden aanrichten voor reizigers, en dat staken tijdens de zomer daarom niet acceptabel is.
Hoewel FNV zich niet in dat oordeel kan vinden, kiest de vakbond er toch voor om het besluit te respecteren. De bond zegt dit deels te doen uit respect voor reizigers, die anders geconfronteerd zouden worden met grootschalige vertragingen, geannuleerde vluchten en logistieke chaos op Schiphol.
Cao-onderhandelingen blijven muurvast zitten
De reden achter de dreigende stakingen is nog steeds actueel: het grondpersoneel is ontevreden over de arbeidsvoorwaarden en met name het loon. FNV en CNV zitten al langere tijd in een patstelling met KLM. De onderhandelingen over een nieuwe cao verlopen moeizaam en hebben tot dusver weinig opgeleverd.
Begin juli deed KLM een poging om het conflict te sussen door een eenmalige uitkering van 1.000 euro per werknemer aan te bieden, naast een voorgestelde structurele loonsverhoging van 2,5 procent vanaf juli 2026. De vakbonden waren echter niet onder de indruk van dit aanbod en weigerden opnieuw om aan tafel te gaan.
Volgens FNV is de ontevredenheid onder het personeel juist verder toegenomen door het uitblijven van concrete verbeteringen. De beloning zou volgens hen niet in verhouding staan tot het werk dat medewerkers verrichten op en rond het vliegveld, zeker gezien de drukte en werkdruk in de zomermaanden.
Actiebereidheid onder personeel blijft groot
Hoewel de stakingen zijn uitgesteld, benadrukt FNV dat dit geen signaal is van afzwakkende strijdlust. Integendeel, de vakbond stelt dat de actiebereidheid onder het KLM-grondpersoneel nog steeds bijzonder hoog is. Veel medewerkers voelen zich niet serieus genomen door de werkgever en vinden dat hun inspanningen niet worden beloond.
De verwachting is dan ook dat er direct na de zomervakantie alsnog acties zullen volgen, als er tegen die tijd geen nieuw akkoord is bereikt. Wat die acties precies zullen inhouden, is nog niet duidelijk, maar de vakbond sluit stakingen of andere werkonderbrekingen zeker niet uit.
Waarom stakingen in de zomer zoveel impact hebben
Staken tijdens de zomervakantie is een gevoelig onderwerp, vooral in de luchtvaartsector. De maanden juli en augustus zijn traditioneel de drukste reismaanden van het jaar. Schiphol draait dan op volle toeren, met duizenden vluchten en honderdduizenden reizigers per dag.
Wanneer grondpersoneel – zoals medewerkers bij check-in, bagageafhandeling en onderhoud – het werk neerlegt, heeft dat direct gevolgen. Vluchten kunnen vertraging oplopen of zelfs worden geannuleerd.
Wachttijden op de luchthaven lopen op, koffers blijven achter en reizigers missen aansluitingen of vakanties. De economische schade voor luchtvaartmaatschappijen en de imagoschade voor KLM kunnen in dat geval fors oplopen.
Juist daarom oordeelde de rechter dat het belang van reizigers zwaarder weegt dan het stakingsrecht tijdens deze specifieke periode. Voor FNV is dat een bittere pil, maar de bond lijkt de strategie nu te verleggen naar een hervatting van acties na de piekperiode.
KLM blijft hopen op dialoog, maar stelt harde grenzen
Vanuit KLM is te horen dat het bedrijf openstaat voor verdere gesprekken, maar niet zonder voorwaarden. Het aanbod dat begin juli werd gepresenteerd wordt gezien als redelijk en marktconform. Volgens KLM zijn de financiële middelen beperkt en moet het bedrijf ook rekening houden met internationale concurrentie en stijgende kosten.
KLM geeft aan waardering te hebben voor het personeel, maar benadrukt dat extra loonruimte alleen mogelijk is binnen de grenzen van een financieel gezond beleid. Extra eisen vanuit de vakbond zouden volgens de directie de bedrijfsvoering onder druk zetten.
De komende maanden worden bepalend
Nu de acties zijn opgeschort, lijkt het even rustig rondom de cao-onderhandelingen, maar achter de schermen wordt er nog volop gepraat. De komende maanden zullen bepalend zijn voor de relatie tussen de bonden en KLM. Als er geen doorbraak komt, kunnen er vanaf september nieuwe stakingen op Schiphol plaatsvinden.
Vakbond FNV heeft aangegeven niet van plan te zijn om zich opnieuw neer te leggen bij het huidige loonvoorstel.
Ze roepen KLM op om terug te komen aan de onderhandelingstafel met een nieuw, beter voorstel. Zo niet, dan zal het personeel het werk alsnog neerleggen zodra de juridische beperkingen dat toelaten.
Conclusie: voorlopig luchtvaart op adem, maar spanningen blijven
Hoewel reizigers deze zomer opgelucht adem kunnen halen, blijft het conflict tussen KLM en het grondpersoneel sluimeren. De tijdelijke rust is te danken aan een gerechtelijke uitspraak en de keuze van FNV om de druk van de ketel te halen in het belang van het publiek. Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost.
De vraag is niet of, maar wanneer de onvrede opnieuw tot acties leidt. Met een actiebereid personeelsbestand, falende cao-onderhandelingen en een werkgever die krap bij kas zit, lijkt een volgende confrontatie onvermijdelijk. Reizigers en luchtvaartpersoneel kunnen zich dus maar beter voorbereiden op een roerige herfst.