De interesse in elektrisch rijden neemt af. Voor het eerst sinds 2017 is de groep die niet van plan is elektrisch te rijden groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is.
De betaalbaarheid van elektrische auto’s en het niet privé kunnen laden vormen de grootste barrières, meldt de ANWB.
Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer.
Dit heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto’s. Er is minder vraag naar op de tweedehandsmarkt. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto’s nog te prijzig.
Volgens de ANWB vindt 72 procent van de Nederlanders elektrische auto’s te duur.
Het verschil tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven is groot. Een elektrische auto kost gemiddeld 45.850 euro, terwijl kopers bereid zijn 31.699 euro te betalen.
Het grootste deel van het opladen gebeurt thuis en op privélocaties.
Afgelopen jaar reden er in Nederland ruim 442.000 elektrische personenauto’s rond. Daarmee is 5 procent van het totale aantal personenauto’s nu elektrisch.
Deze auto’s worden voor een belangrijk deel thuis en op privélocaties geladen. Onderweg en in de openbare ruimte worden deze auto’s ondersteund door een openbaar laadnetwerk.
Eind vorig jaar waren er ruim 144.000 openbare laadpunten en ruim 3.600 snelladers.
Met één openbaar laadpunt per 3,1 elektrische auto’s is Nederland koploper als het gaat om het laadnetwerk.
(Bron: NU.NL)