De tweedehandswaarde van elektrische auto’s blijkt aanzienlijk lager dan wat leasingmaatschappijen aanvankelijk hadden ingeschat. Dit zorgt voor flinke uitdagingen in de sector, zoals blijkt uit de woorden van Tim Albertsen, CEO van Ayvens, een van de grootste leasingmaatschappijen in Europa.
Volgens Albertsen kan de druk om volledig over te schakelen naar elektrische auto’s ertoe leiden dat bedrijven zich uit de markt terugtrekken. De reden hiervoor ligt in de onzekere restwaarde van elektrische voertuigen, wat het financieel risico vergroot.
Leasingmaatschappijen, waaronder Ayvens, moeten het hoofd bieden aan de onverwacht lage restwaardes van hun elektrische wagenparken. Ayvens bezit momenteel 3,4 miljoen voertuigen in Europa, waarvan 10 procent elektrisch is. De restwaarde is cruciaal binnen de leasingsector omdat deze waarde aan het einde van het contract bepaalt hoeveel kapitaal moet worden afgelost.
Een hogere restwaarde leidt tot lagere maandelijkse kosten, wat belangrijk is voor de betaalbaarheid van leasecontracten. Bij traditionele benzine- en dieselwagens is de restwaarde vaak goed voorspelbaar, wat ze aantrekkelijk maakt voor leasing.
De inschattingen over elektrische auto’s bleken te optimistisch. In het begin verwachtte de sector dat elektrische auto’s, vanwege hun beperkte slijtage, een hogere restwaarde zouden hebben dan voertuigen met verbrandingsmotoren. Dit vertrouwen werd versterkt door de sterke prestaties van de eerste Tesla-modellen, die hoge prijzen behaalden op de tweedehandsmarkt.
Maar de markt voor elektrische voertuigen is veranderd. Nieuwe, goedkopere modellen uit onder andere China en technologische ontwikkelingen hebben de vraag naar oudere, tweedehands elektrische auto’s doen afnemen.
Inmiddels moeten de eerste generatie elektrische bedrijfswagens, die nu vier jaar oud zijn, verkocht worden op de tweedehandsmarkt. De opbrengst valt echter tegen, met prijzen die 35 tot 40 procent lager liggen dan verwacht. Dit is niet omdat de auto’s technisch in slechte staat zijn, maar omdat potentiële kopers niet bereid zijn hoge prijzen te betalen. Zij verkiezen nieuwe, geavanceerdere modellen boven oudere voertuigen die als verouderd worden gezien.
Hoewel de situatie in België nog niet kritiek is, voelen leasingmaatschappijen wereldwijd de impact van deze lage restwaardes. Hertz, een bekende autoverhuurder, heeft bijvoorbeeld 150 miljoen dollar moeten afschrijven vanwege overschatte restwaardes van 20.000 elektrische auto’s. Ook Sixt, een andere grote speler in de branche, zag zich genoodzaakt tot een afwaardering van 40 miljoen euro op hun wagenpark.
Om de verliezen te compenseren, verhogen leasingmaatschappijen nu hun prijzen voor elektrische voertuigen. In Duitsland zijn de maandelijkse kosten voor het leasen van een elektrische auto bijna verdubbeld sinds 2021, terwijl de prijzen voor benzine- en dieselwagens stabiel zijn gebleven.
In België worden ook prijsstijgingen gemeld, wat bedrijven ertoe dwingt hun keuzes voor bedrijfswagens te heroverwegen. Zo zijn elektrische modellen, zoals de BMW X3, die voorheen binnen het budget van een kaderlid vielen, nu alleen nog betaalbaar voor directieleden.
Tesla, ooit een populaire keuze als bedrijfswagen, wordt steeds vaker geschrapt door leasingmaatschappijen. De grote schommelingen in de verkoopprijs van Tesla’s maken het lastig om de restwaarde nauwkeurig in te schatten.
Bovendien zorgen klachten over de service van Tesla en de politieke betrokkenheid van CEO Elon Musk voor terughoudendheid bij bedrijven die duurzaamheid en reputatie hoog in het vaandel hebben.
Stijn Blanckaert, algemeen directeur van Renta, de Belgische koepelorganisatie voor de leasingsector, benadrukt dat de leasingindustrie zich niet moet laten ontmoedigen door de huidige uitdagingen. Hoewel sommige grote leasingmaatschappijen pleiten voor een vertraging van de elektrificatie, wijst Blanckaert erop dat de Europese Commissie vastbesloten is om de Green Deal voort te zetten. Hij verwacht dat de markt voor elektrische voertuigen zich zal stabiliseren naarmate meer data beschikbaar komt en de technologie verder rijpt. Dit zou moeten leiden tot betere voorspellingen van de restwaardes, waardoor het risico voor leasingmaatschappijen afneemt.
Leasingmaatschappijen zullen blijven zoeken naar manieren om zich aan te passen aan de veranderende markt. Voor bedrijven blijft werken met leasingmaatschappijen aantrekkelijk, omdat deze het risico op de restwaarde volledig overnemen. Dit fungeert als een soort verzekering tegen de onvoorspelbaarheid van de markt. Hoewel de elektrische auto’s momenteel zorgen baren, blijft de verwachting dat de situatie op termijn zal verbeteren.
(Bron: De Standaard)