• Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Over ons
  • Privacy & Cookies Beleid
  • Trending Vandaag
  • Trendy Vandaag
Trendy Vandaag
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech
No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech
No Result
View All Result
Trendy Vandaag
No Result
View All Result
Home Actueel

Lerarentekort opgelost? kabinet wil statushouders en Oekraïeners voor de klas

Sophie de Jong door Sophie de Jong
1 maand geleden
in Actueel

Het lerarentekort in Nederland blijft een groot probleem. Ondanks verschillende maatregelen blijft het moeilijk om voldoende gekwalificeerde leraren te vinden voor het basis- en voortgezet onderwijs.

Om dit probleem aan te pakken, heeft het kabinet besloten om statushouders en Oekraïners te gaan opleiden tot leraar. Het doel is om binnen twee jaar zo’n 250 nieuwe leraren voor de klas te hebben. Deze groep mensen heeft vaak al onderwijservaring uit hun eigen land, waardoor de overstap naar het Nederlandse onderwijs makkelijker kan verlopen.

Een nieuwe kans voor Oekraïners en statushouders

Het kabinet wil deze groep niet alleen zien als hulpbron voor het onderwijs, maar ook als mensen die graag willen integreren en een bijdrage willen leveren aan de samenleving.

Voor veel statushouders en Oekraïners die al een lesbevoegdheid hebben, biedt dit plan een kans om hun carrière in het onderwijs voort te zetten. Zo kunnen ze hun talenten inzetten en tegelijkertijd de Nederlandse taal en cultuur beter leren kennen.

De Oekraïense Olga Mykoliuk (47) is een van de eerste deelnemers aan dit traject. Drie jaar geleden kwam ze naar Nederland, waar ze opnieuw moest beginnen.

In Oekraïne werkte ze jarenlang als docent Duits en droomde ervan om die passie in Nederland voort te zetten. Via een speciaal traject, gefinancierd door de overheid, kreeg Olga de kans om zich om te scholen tot leraar in Nederland.

De opleiding en praktijkervaring

Olga vertelt dat de opleiding intensief was. Ze moest opnieuw de schoolbanken in en kreeg vakken over de Nederlandse taal, pedagogiek en het onderwijssysteem.

Vooral de Nederlandse taal bleek een uitdaging. ‘De eerste keer voor de klas staan en in het Nederlands lesgeven was spannend,’ vertelt Olga. Inmiddels werkt ze een paar dagen per week als leraar Duits op een middelbare school in Bilthoven. ‘Ik ben onwijs trots dat ik dit bereikt heb.’

De opleiding duurt maximaal twee jaar en bestaat uit verschillende modules, waaronder Nederlands en vakkennis. Er is per deelnemer 10.000 euro beschikbaar.

Naast theorie volgen de toekomstige leraren ook praktijkstages om ervaring op te doen binnen het Nederlandse onderwijs. Ze leren hoe de klassenstructuur werkt, hoe ze met leerlingen omgaan en hoe ze de lesstof effectief kunnen overbrengen.

Schoolbesturen enthousiast

Schoolbesturen reageren positief op het initiatief. Veel scholen kampen al jaren met een tekort aan goede docenten, en de komst van gemotiveerde mensen zoals Olga biedt een welkome oplossing. Oliver Greiner, schoolopleider bij de scholengemeenschap in Bilthoven, is enthousiast over het programma.

Hij ziet in Olga een betrokken en capabele lerares die veel waarde toevoegt aan het team. Hoewel haar Nederlands nog niet perfect is, ziet hij dat niet als een probleem. ‘Ze leert elke dag bij, en haar enthousiasme werkt aanstekelijk op de leerlingen,’ vertelt Greiner.

Niet de enige oplossing, maar wel een stap in de goede richting

De staatssecretaris van Onderwijs, Mariëlle Paul, geeft toe dat deze maatregel het lerarentekort niet volledig zal oplossen. Toch is het volgens haar een belangrijke stap. ‘We moeten echt alle opties aangrijpen,’ zegt ze. ‘Er is zoveel enthousiasme onder deze mensen om weer voor de klas te staan. Dat moeten we benutten.’

Naast dit programma blijft het kabinet ook inzetten op andere maatregelen om het onderwijs aantrekkelijker te maken.

Het verhogen van salarissen, het verlagen van de werkdruk en het aanbieden van zijinstroomtrajecten zijn hier voorbeelden van. Toch benadrukt de staatssecretaris dat dit nieuwe initiatief uniek is door de specifieke focus op statushouders en Oekraïners met onderwijservaring.

Een uitdagende maar waardevolle weg

Voor Olga was de weg naar het leraarschap in Nederland niet zonder obstakels. Naast de taalbarrière was ook het wennen aan de cultuur een proces.

‘Nederlandse leerlingen zijn veel mondiger dan in Oekraïne,’ vertelt ze lachend. ‘Ze durven te zeggen wat ze denken. Dat vond ik in het begin lastig, maar inmiddels geniet ik ervan. Het houdt me scherp en zorgt voor levendige lessen.’

Ondanks de uitdagingen voelt Olga zich inmiddels helemaal thuis voor de klas. ‘Ik voel me gelukkig tussen de leerlingen. Ze zijn nieuwsgierig naar mijn achtergrond en dat geeft mooie gesprekken.’ De steun van collega’s en leerlingen heeft haar enorm geholpen om zich thuis te voelen in het Nederlandse onderwijssysteem.

Oplossing voor het lerarentekort?

Critici vragen zich af of dit programma meer is dan een druppel op de gloeiende plaat. Het tekort aan leraren blijft immers groot, met ruim 11.500 fulltime posities die momenteel onvervuld zijn. Toch geloven veel scholen dat elk initiatief welkom is, vooral als het gemotiveerde leraren oplevert. Voor veel statushouders betekent deze kans bovendien niet alleen een baan, maar ook een nieuwe start in een vreemd land.

Door statushouders en Oekraïners op deze manier te ondersteunen, hoopt het kabinet een win-winsituatie te creëren: een stap richting het oplossen van het lerarentekort én de integratie van nieuwkomers in de samenleving.

Met een gedegen opleidingstraject en praktijkervaring krijgen de toekomstige leraren de kans om hun vak opnieuw uit te oefenen, dit keer in Nederland.

De vraag blijft echter of er genoeg animo is voor het traject en of de nieuwe leraren daadwerkelijk de druk kunnen verlichten. Voor Olga en haar collega’s is het echter duidelijk: elke dag voor de klas is een stap naar een beter onderwijs én een betere toekomst.

Bron: RTL

Sophie de Jong

Sophie de Jong

Sophie is een enthousiaste blogger die zich richt op het delen van verhalen en nieuwsartikelen die de moeite waard zijn om gelezen te worden. Met een talent voor het ontdekken van intrigerende verhalen en actuele gebeurtenissen, brengt ze haar lezers informatieve en boeiende content.

Waarschuwing! Steeds meer mensen maken deze fout met hun airfryer

Waarschuwing! Steeds meer mensen maken deze fout met hun airfryer

Jonge vader laat 200 tatoeages verwijderen voor zijn dochtertje: “Wat een verschil!”

Jonge vader laat 200 tatoeages verwijderen voor zijn dochtertje: “Wat een verschil!”

Politie is het zat en neemt fatbikes in beslag: “Het kan niet langer zo doorgaan”

Politie is het zat en neemt fatbikes in beslag: “Het kan niet langer zo doorgaan”

Ophef na politievideo: “Wat bezielt hem om zó te doen tegen haar?”

Ophef na politievideo: “Wat bezielt hem om zó te doen tegen haar?”

Word jij ook vaak wakker rond 3 of 4 uur ’s nachts? Je lichaam probeert je iets belangrijks te vertellen

Word jij ook vaak wakker rond 3 of 4 uur ’s nachts? Je lichaam probeert je iets belangrijks te vertellen

Let op als je het vliegtuig neemt: dit mag niet meer in je bagage

Let op als je het vliegtuig neemt: dit mag niet meer in je bagage

  • Over ons
  • Contact Ons
  • Intellectueel Eigendom
  • Privacy & Cookies Beleid

Copyright © TrendyVandaag.nl

No Result
View All Result
  • Actueel
  • Showbizz
  • Opmerkelijk
  • Opinie
  • Tips
  • Auto
  • Dieren
  • Weer
  • Raadsels
  • Meer
    • Werk & Geld
    • Ouderschap
    • Gezondheid
    • Nostalgie
    • Besparen
    • Relaties
    • Wonen
    • Reizen
    • Deals
    • Tech

Copyright © TrendyVandaag.nl