Lisanne, een 34-jarige moeder, voelt de dagelijkse strijd met haar zoon Noëll, die met zijn boze buien en sociale problemen haar leven aanzienlijk bemoeilijkt. Op school en in de speeltuin is het voor Noëll vaak een uitdaging om met zijn leeftijdsgenootjes om te gaan.
“Noëll is altijd zo boos,” zegt Lisanne, terwijl ze haar handen door haar haren haalt. “Het lijkt wel of hij de hele wereld niet begrijpt. Zelfs op de kleuterschool kan hij niet met andere kinderen spelen zonder dat er een conflict ontstaat.”
Het gedrag van Noëll kan als uitdagend worden ervaren. Hij lijkt voortdurend gefrustreerd, en de redenen daarvoor blijven voor Lisanne soms onduidelijk. “Soms kan ik gewoon niet begrijpen waarom hij zo reageert. Een klein iets kan hem al van zijn stuk brengen. Het is alsof hij de emotionele gereedschapskist mist om met zijn gevoelens om te gaan.”
De boze uitbarstingen van Noëll zijn niet alleen pijnlijk voor hemzelf, maar ook voor Lisanne, die zich vaak machteloos voelt. “Ik probeer er altijd voor hem te zijn, maar het voelt soms alsof ik tegen een muur praat. Hij verstaat me niet.”
Een van de grootste uitdagingen is de eetproblematiek van Noëll. “Bij alles wat ik hem geef, houdt hij zijn lippen stijf op elkaar of draait hij weg. Soms kijkt hij me zelfs vol afkeer aan, alsof ik hem iets vreselijks aandoe door hem een hap broccoli aan te bieden,” legt Lisanne uit.
Het is voor haar niet alleen een kwestie van voeding, maar ook van de strijd om hem iets te laten eten. “Als hij zijn groente niet eet, krijg hij pannekoeken. Ik wil gewoon dat hij iets binnenkrijgt, ook al is het niet wat ik voor ogen heb. Maar zelfs dat lijkt een strijd op zich.”
De dilemma’s stapelen zich op. Het feit dat Noëll met andere kinderen moeilijk om kan gaan, maakt het voor Lisanne extra zwaar. “Ik zie hem graag spelen met andere kinderen, maar vaak trekt hij zich terug. Hij lijkt te twijfelen of hij wel kan meedoen.”
Soms wordt hij boos als een ander kind hem negeert of als de regels van een spel hem niet aanstaan. “Het breekt mijn hart om hem zo te zien. Hij verdient het om gelukkig te zijn, maar het lijkt alsof hij het leven als een constante uitdaging ervaart.”
Lisanne zoekt naar manieren om Noëll te helpen. Ze heeft geprobeerd hem aan te moedigen om met andere kinderen te spelen, maar dat levert vaak meer frustratie op dan vreugde. “Ik herinner me een keer dat we naar de speeltuin gingen. Noëll zag een groepje kinderen dat speelde, maar in plaats van er naartoe te gaan, ging hij op een schommel zitten en begon te schreeuwen.
Het was zo moeilijk om te zien hoe hij zichzelf buiten sluit.” Het frustreert haar dat de sociale vaardigheden die zo belangrijk zijn voor de ontwikkeling van een kind, zo moeilijk te bereiken zijn voor Noëll.
“Het is een zware weg,” zucht Lisanne. “Maar ik geef niet op. Ik blijf zoeken naar manieren om hem te helpen.” Ze heeft gesprekken gevoerd met de juf op school en zelfs professionele hulp overwogen. “Ik wil weten hoe ik hem beter kan ondersteunen, maar het voelt soms zo overweldigend. Ik wil niet dat hij zich een buitenbeentje voelt.”
Het is niet alleen de boosheid van Noëll die Lisanne bezighoudt, maar ook de vraag hoe ze hem kan begeleiden naar een positievere manier van leven. “Ik wil dat hij leert omgaan met zijn emoties, dat hij zich gehoord voelt. Maar dat lijkt zo moeilijk.”
Met haar moederhart verlangt ze ernaar dat Noëll zich gelukkig voelt, niet alleen thuis, maar ook in sociale situaties. “Ik hoop dat hij op een dag kan genieten van het spelen met anderen zonder dat het gepaard gaat met woede of frustratie.”
Lisanne beseft dat de weg naar verbetering lang kan zijn, maar ze blijft vechten voor de emotionele en sociale ontwikkeling van haar zoon.
“Noëll is zo speciaal voor mij, en ik weet dat hij het kan. Het is gewoon een kwestie van de juiste steun en begeleiding.” Met dat in gedachten blijft ze hopen op een toekomst waarin Noëll vreugde vindt in vriendschappen en zelfvertrouwen.