Waarom hogere snelheden levensgevaarlijk zijn
In een podcast van BNR legt Henk Stipdonk, directeur van het KiM, uit dat hogere snelheden leiden tot kleinere reactietijden en grotere impactkrachten bij een botsing. Hierdoor rijden automobilisten dichter op obstakels zoals vangrails, bomen of andere voertuigen, waardoor de kans op een dodelijk ongeluk aanzienlijk toeneemt. Volgens het KiM stijgt het risico op een ongeval met 6 Ã 7 procent voor elke kilometer per uur die harder wordt gereden.
Andere gevolgen van verhoogde Snelheid
Naast het verhoogde risico op dodelijke ongevallen onderzocht het KiM ook de impact van hogere snelheden op CO2-uitstoot, reistijd, geluidshinder en algemene verkeersveiligheid. Hoewel een hogere maximumsnelheid de reistijd kan verkorten, gaan de CO2-uitstoot en geluidshinder omhoog. Deze stijging is echter minder significant in vergelijking met de toename van het risico op dodelijke ongevallen. Vooral de toename in geluidshinder blijkt relatief beperkt te zijn.
Terugblik op de snelheidslimiet
In Nederland was de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur al eerder ingevoerd, maar werd in 2020 teruggeschroefd naar 100 kilometer per uur op bepaalde tijden om de stikstofuitstoot te verminderen. De verwachte effecten hiervan vielen echter tegen. De recente bevindingen van het KiM bieden nu een extra reden om terughoudend te zijn met het opnieuw invoeren van de hogere snelheidslimiet.
Bron: Bright