Elektrisch rijden heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen, maar het brengt ook unieke uitdagingen met zich mee. Een van de meest besproken onderwerpen in deze transitie is het gewicht van elektrische voertuigen, vooral als het gaat om elektrische busjes en zware SUV’s zoals de Mercedes G-klasse. Het klinkt misschien raar: een voertuig met een koppel van 1.164 Nm, zoals de elektrische G-klasse, lijkt alles aan te kunnen.
Maar verrassend genoeg is een trekhaak niet eens een optie. Het gewicht van elektrische voertuigen speelt daarbij een cruciale rol.
Het probleem met het gewicht begint bij de batterijen. Elektrische voertuigen hebben zware batterijen nodig om voldoende actieradius en kracht te leveren. Voor een robuuste auto zoals de G-klasse betekent dat dat het voertuig al zwaar is voordat je ook maar iets hebt toegevoegd.
Voeg daar een aanhanger of extra lading aan toe, en je zit al snel aan het maximale gewicht dat is toegestaan met een normaal B-rijbewijs.
Voor busjes is dit probleem misschien nog nijpender. Veel ondernemers kiezen voor elektrische busjes vanwege duurzaamheidsdoelen en subsidies, maar lopen tegen dezelfde beperkingen aan. Een elektrische bus is al snel een paar honderd kilo zwaarder dan zijn dieseltegenhanger.
Dat betekent minder laadvermogen voordat je de grens van 3.500 kilo bereikt – het maximale gewicht waarvoor je met een B-rijbewijs mag rijden.
Momenteel geldt er een tijdelijk gedoogbeleid dat elektrische busjes tot 4.250 kilo toestaat, zelfs met een B-rijbewijs. Maar deze regeling loopt af op 1 juli 2025. Daarna veranderen de regels. Het blijft mogelijk om met een zwaardere elektrische bus te rijden, maar alleen als je een speciale cursus hebt gevolgd.
Dit geldt niet alleen voor volledig beladen bussen, maar zelfs als je altijd leeg rijdt. Het gaat namelijk om het maximale toelaatbare gewicht van het voertuig, niet om wat er daadwerkelijk in zit.
De cursus is bedoeld om bestuurders bewust te maken van de extra uitdagingen die een zwaarder voertuig met zich meebrengt. Denk aan een langere remweg of het feit dat je je moet houden aan verkeersregels die normaal voor vrachtwagens gelden.
Tijdens de cursus krijg je zowel theorie- als praktijklessen, maar goed nieuws: er komt geen examen bij kijken. Het gaat puur om het leren omgaan met de nieuwe eisen en verantwoordelijkheden.
Hoewel dit een stap in de goede richting lijkt voor verkeersveiligheid, roept het wel vragen op bij ondernemers en bestuurders. Voor veel mensen voelt het als een extra obstakel in de transitie naar elektrisch rijden.
Als je bedenkt dat elektrische voertuigen vaak duurder zijn in aanschaf en al gepaard gaan met andere uitdagingen, zoals het vinden van voldoende laadpunten, kan zo’n extra cursus als een drempel worden ervaren.
Tegelijkertijd benadrukt de overheid dat deze maatregel niet bedoeld is om elektrisch rijden moeilijker te maken, maar om veiligheid te waarborgen. Een zwaarder voertuig brengt nu eenmaal meer risico’s met zich mee, zoals een langere remweg of andere rijomstandigheden.
De cursus is dus een manier om bestuurders goed voor te bereiden, zodat ze veilig de weg op kunnen.
Voor voertuigen zoals de Mercedes G-klasse of elektrische busjes betekent dit dat bestuurders na 1 juli 2025 bewuster moeten omgaan met hun keuzes. Het kopen van een elektrische auto of bus gaat niet alleen over duurzaamheid, maar ook over het begrijpen van de praktische beperkingen en regels.
Voor ondernemers wordt het belangrijk om na te denken over hoe ze hun wagenpark inrichten en of de extra inspanningen en kosten de overstap naar elektrisch waard maken.
De nieuwe regels benadrukken nog maar eens hoe complex de overgang naar elektrisch rijden kan zijn. Het is een stap vooruit in de strijd tegen klimaatverandering, maar het brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee die we niet over het hoofd kunnen zien.
Of je nu een ondernemer bent die een elektrische bus overweegt, of een particulier die droomt van een krachtige elektrische SUV, het is belangrijk om goed op de hoogte te zijn van wat deze veranderingen betekenen.
Met deze regels wil de overheid een balans vinden tussen duurzaamheid en veiligheid. Het zal spannend zijn om te zien hoe deze aanpak in de praktijk werkt en of het bestuurders helpt om de overstap naar elektrisch rijden met vertrouwen te maken.
Eén ding is zeker: elektrisch rijden blijft evolueren, en zowel de technologie als de regelgeving zullen zich blijven aanpassen aan de behoeften van bestuurders en de samenleving.