Waarom 130 km/u niet mogelijk is
Momenteel is er geen enkel stuk snelweg in Nederland waar de verhoging naar 130 kilometer per uur doorgevoerd kan worden zonder negatieve gevolgen voor de Natura 2000-gebieden. Dit komt door een regel van de Raad van State die stelt dat snelwegen binnen een straal van 25 kilometer van een overbelast Natura 2000-gebied geen extra stikstofuitstoot mogen veroorzaken. Alle snelwegen in Nederland vallen binnen deze straal.
Een enige uitzondering?
Er zijn enkele gebieden die niet overbelast of stikstofgevoelig zijn, maar zelfs daar blijft de 25 kilometerregel een probleem. Bijvoorbeeld, de weg tussen Enkhuizen en Lelystad zou in theorie geschikt kunnen zijn voor een snelheid van 130 kilometer per uur, maar dit is geen snelweg, maar een N-weg, waar de maximumsnelheid nu 100 kilometer per uur is.
Wat moet er gebeuren?
Om de snelheidsverhoging toch mogelijk te maken, zou de coalitie de regels in Brussel moeten aanpassen. Dit zou betekenen dat de regels voor Natura 2000-gebieden versoepeld moeten worden, iets waar Brussel pas aan wil meewerken als de stikstofuitstoot in Nederland significant daalt.
Een alternatieve optie die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan de coalitiepartijen heeft voorgesteld, is het vrijwillig stoppen van activiteiten door tientallen ondernemers om zo ruimte te maken voor de extra stikstofuitstoot. Dit zou echter aanzienlijke kosten met zich meebrengen, naar schatting enkele tientallen miljoenen euro’s, vergelijkbaar met eerdere projecten zoals de uitbreiding van de snelwegen A15 en A27.
De verhoging van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur lijkt voorlopig een verre droom te blijven door de huidige stikstofproblematiek. Wil de coalitie dit realiseren, dan zijn er drastische maatregelen en significante investeringen nodig. Blijf onze blog volgen voor de laatste updates over deze en andere belangrijke verkeers- en milieukwesties.
Bron: RTL Nieuws