Rijbewijzen bieden vrijheid, flexibiliteit, en onafhankelijkheid, wat ze voor veel Nederlanders nog steeds aantrekkelijk maakt. Vooral in tijden waarin het openbaar vervoer vaak hinder ondervindt van stakingen en vertragingen, blijkt het autorijden een aantrekkelijke optie.
Echter, waar een rijbewijs enkele jaren geleden nog relatief betaalbaar was, stijgen de kosten vandaag de dag aanzienlijk. Afhankelijk van de woonplaats in Nederland kunnen de prijzen variëren van 2.000 tot zelfs 3.000 euro of meer.
Dit maakt het voor veel jongeren lastig om de benodigde financiën bij elkaar te krijgen. Maar niet alleen de hoge kosten zijn een probleem. Een groeiend aantal rijschoolleerlingen slaagt er niet in om de theoretische toets met succes af te leggen, en ook de praktijkexamens blijven een uitdaging.
Het afgelopen jaar werd een nieuw record gevestigd in het aantal kandidaten dat niet slaagde voor het theorie-examen. Volgens recente gegevens was in 2023 het percentage kandidaten dat niet slaagde nog nooit zo hoog.
Waar in voorgaande jaren het niet-slaagpercentage al rond de 40% lag, bleek in 2023 zelfs 42% van de kandidaten niet in staat om de toets met succes af te leggen. Dit betekent dat bijna de helft van alle kandidaten onvoldoende kennis heeft om veilig aan het verkeer deel te nemen, althans volgens de strenge richtlijnen van het theorie-examen.
Hoewel dit zorgwekkend is, komt de uitdaging niet alleen bij het theorie-examen naar voren. Ook het praktijkexamen blijkt een obstakel. In 2023 slaagde 30% van de kandidaten niet voor het praktijkexamen, wat aangeeft dat veel jongeren niet in één keer slagen en meerdere pogingen nodig hebben.
Een interessant aspect van de huidige slaag- en zakcijfers is dat herhaaldelijk falen steeds vaker voorkomt. Volgens experts in de rijexamenbranche is „meerdere keren zakken eerder de regel dan de uitzondering.“
Zo zakte 54% van de kandidaten opnieuw voor het theorie-examen bij een tweede poging, en ook bij het praktijkexamen bleek een tweede kans niet altijd succesvol, met een zakpercentage van 40%.
Dit herhaaldelijk falen legt niet alleen een zware druk op de kandidaten zelf, maar heeft ook gevolgen voor de rijscholen en het examensysteem. Elke niet-geslaagde kandidaat moet opnieuw examen doen, wat leidt tot een stijging in de werkdruk en wachttijden voor nieuwe kandidaten.
Het niet halen van het rijexamen heeft niet alleen invloed op de tijdsplanning, maar zorgt ook voor een aanzienlijke financiële en mentale belasting bij kandidaten. Het inschrijven voor zowel theorie- als praktijkexamens brengt kosten met zich mee, en iedere keer dat een kandidaat opnieuw examen moet doen, stijgen de totale kosten van het rijbewijs verder.
Voor veel jongeren, die vaak nog studeren of net beginnen met werken, kan deze financiële druk problematisch zijn. Daarnaast weegt het emotioneel zwaar om na maanden van rijlessen en studeren alsnog te falen op het examen. Dit heeft gevolgen voor het zelfvertrouwen en de motivatie om door te gaan met rijlessen.
De oorzaken van het hoge zakpercentage bij zowel theorie- als praktijkexamens zijn uiteenlopend. Ten eerste lijkt het niveau van het theorie-examen in de afgelopen jaren moeilijker te zijn geworden. De nadruk ligt meer op verkeersinzicht en het kunnen anticiperen op complexe verkeerssituaties, in plaats van simpelweg de verkeersregels uit het hoofd te leren.
Daarnaast speelt de invloed van afleiding en technologie een rol: jongeren besteden tegenwoordig veel tijd op smartphones en andere apparaten, waardoor geconcentreerd studeren soms een uitdaging kan zijn.
Bij het praktijkexamen speelt mee dat verkeerssituaties in veel Nederlandse steden complexer zijn geworden, met meer fietsers, elektrische voertuigen en andere verkeersdeelnemers die snel kunnen veranderen. Hierdoor wordt van kandidaten niet alleen verwacht dat ze de auto goed kunnen besturen, maar ook dat ze verkeersinzicht hebben en snel kunnen reageren op onverwachte situaties.
Om de dalende slaagpercentages tegen te gaan, pleiten experts voor een aantal verbeteringen in het rijopleidingstraject. Ten eerste wordt benadrukt dat de kwaliteit van de rijopleiding omhoog moet.
Dit kan door moderne leermethoden toe te passen, zoals digitale leermiddelen en online oefenprogramma’s die leerlingen helpen zich beter voor te bereiden op het theorie-examen. Daarnaast wordt geadviseerd om op scholen meer aandacht te besteden aan verkeers- en mobiliteitseducatie.
Een andere suggestie is het verlengen van de tijd die kandidaten besteden aan rijlessen in verschillende verkeersomstandigheden. Bijvoorbeeld door extra aandacht te geven aan complexe verkeerssituaties, zoals rijden in de stad, in het donker, en op drukke snelwegen. Dit geeft kandidaten een bredere ervaring en verhoogt de kans om met succes door het praktijkexamen te komen.
Tot slot kan ook een betere voorbereiding op het emotionele aspect van het examen bijdragen. Het leren omgaan met examenstress en het ontwikkelen van zelfvertrouwen zijn belangrijke onderdelen van een succesvolle rijopleiding.
De uitdagingen rondom de rijexamens vragen om een verandering in de aanpak. Als deze trend zich blijft voortzetten, zullen rijexamens niet alleen duurder en tijdrovender worden voor de kandidaten, maar zal ook de druk op het examensysteem verder toenemen.
Door te investeren in een hogere kwaliteit van rijopleidingen en het invoeren van vernieuwende leerstrategieën, kan de slaagkans voor kandidaten verhoogd worden. Uiteindelijk is het doel dat jongeren met meer vertrouwen, kennis en ervaring de weg op kunnen – en dat komt niet alleen hen, maar ook de algehele verkeersveiligheid ten goede.