Elektrisch rijden klinkt in theorie veelbelovend, maar in de praktijk blijkt de gemiddelde Nederlander er weinig interesse in te hebben.
Uit een recent onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Marktplaats onder meer dan duizend Nederlanders, komt naar voren dat een significant deel van de consumenten geen behoefte heeft aan een elektrische auto, en al helemaal niet aan een tweedehands exemplaar. Hoewel elektrische occasions steeds betaalbaarder worden, blijft de vraag naar deze voertuigen laag. Waarom is dat het geval?
Volgens het onderzoek zegt bijna de helft van de ondervraagden dat de kans zeer klein is dat ze de komende vijf jaar een elektrische auto zullen aanschaffen.
Zelfs als geld geen rol zou spelen, geeft slechts 36% van de respondenten aan dat ze voor een elektrische auto zouden kiezen. Dit wijst erop dat er meer speelt dan alleen de prijs, ook al is dat wel een belangrijke factor. Het gaat vooral om praktische bezwaren en een gevoel van ongemak rondom elektrisch rijden.
Een van de meest gehoorde klachten is het gedoe rondom het opladen van elektrische voertuigen. Neem bijvoorbeeld een rit van Amsterdam naar Assen of Groningen; de meeste elektrische auto’s kunnen die afstand niet zonder onderweg op te laden.
Dit betekent dat je tijdens de rit moet stoppen om de batterij weer op te laden, wat vaak minimaal een half uur in beslag neemt. Dit staat in schril contrast met het gemak van tanken: binnen een paar minuten is de tank vol en kun je je reis vervolgen.
Bovendien is de infrastructuur voor laadpalen nog lang niet overal op peil. In grote steden zoals Amsterdam kan het soms lastig zijn een beschikbare laadpaal te vinden, maar in landelijke gebieden, zoals sommige dorpen in Friesland, is het probleem nog groter.
Daar is de kans dat je struikelt over een laadpaal nihil. Dit zorgt ervoor dat mensen die op afgelegen locaties wonen elektrisch rijden als onpraktisch beschouwen. Je kunt immers niet altijd rekenen op de beschikbaarheid van een laadpunt.
Een ander praktisch bezwaar is het risico dat je je auto niet tijdig oplaadt. Iedereen heeft wel eens een drukke dag waarop hij of zij vergeet de stekker in de auto te steken. In zo’n geval sta je de volgende ochtend met een lege accu.
Dit kan leiden tot grote frustratie, zeker als je bijvoorbeeld op tijd op je werk moet zijn of belangrijke afspraken hebt. Benzine- of dieselrijders hoeven zich hier geen zorgen over te maken: zolang er brandstof in de tank zit, kan de reis probleemloos worden voortgezet.
Ondanks de toenemende beschikbaarheid van tweedehands elektrische auto’s, blijven de kosten voor veel Nederlanders een struikelblok.
Volgens Marktplaats kost een gemiddelde elektrische occasion momenteel zo’n 37.000 euro, een daling van 47.000 euro in eerdere jaren. Toch is dit bedrag nog steeds veel hoger dan wat de gemiddelde consument bereid is te betalen voor een tweedehandsauto.
Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer de helft van de Nederlanders een prijs tussen de 10.000 en 20.000 euro acceptabel vindt voor een tweedehandsauto. Een derde van de ondervraagden zegt zelfs dat 10.000 euro de bovengrens is.
Slechts 15 procent van de respondenten is bereid tussen de 20.000 en 30.000 euro neer te leggen voor een auto. Dit maakt duidelijk dat elektrische auto’s, zelfs als occasions, voor veel Nederlanders simpelweg te duur blijven.
Naast de kosten en de laadperikelen speelt ook de voorkeur voor traditionele benzineauto’s een rol. Nederlanders waarderen het gemak van tanken: je rijdt naar het tankstation, vult de auto binnen een paar minuten, betaalt, en gaat weer verder.
Dit gebruiksgemak is een belangrijk argument voor veel mensen om voorlopig nog niet over te stappen op elektrisch rijden.
Daarnaast worden elektrische auto’s vaak als technisch complex ervaren. Veel mensen vinden het idee van opladen, rijbereik en batterijonderhoud verwarrend en zien op tegen de leercurve die gepaard gaat met elektrisch rijden.
Traditionele brandstofauto’s bieden een vertrouwde en bewezen technologie zonder de extra zorgen die bij elektrische voertuigen komen kijken.
Hoewel elektrische auto’s langzaam goedkoper worden, zijn er nog genoeg obstakels die de populariteit ervan in de weg staan.
Of het nu gaat om het ongemak van opladen, de hoge aanschafprijs, of de technische complexiteit, veel Nederlanders zijn nog niet klaar voor de overstap naar elektrisch rijden, vooral niet als het om tweedehands elektrische auto’s gaat. Zolang de prijs niet verder daalt en de laadmogelijkheden niet verbeteren, zal de vraag naar elektrische auto’s in Nederland waarschijnlijk laag blijven.
Met deze factoren in gedachten, is het duidelijk waarom de gemiddelde Nederlandse consument liever vasthoudt aan een traditionele brandstofauto. Het gemak, de lagere kosten en de vertrouwdheid van benzine- en dieselauto’s wegen voor velen nog zwaarder dan de voordelen van elektrisch rijden.