Een snelle hap halen bij de FEBO? Dat lijkt steeds minder een budgetoptie te zijn. Waar je vroeger met een tientje een flink bord vol had, ben je nu zomaar het dubbele kwijt. Maar hoeveel betaal je nu écht als je gewoon een simpele bestelling doet? We rekenden het uit en de uitkomst zal je doen schrikken.
Even snacken loopt flink in de papieren
Laten we een normale bestelling nemen: twee porties friet, twee kroketten, twee frikandellen en twee milkshakes.
Een simpele, klassieke bestelling waar je een paar jaar geleden zonder problemen mee wegkwam voor een schappelijk bedrag. Maar vandaag de dag? Houd je portemonnee maar vast.
De prijzen bij de FEBO zien er momenteel als volgt uit:
- Rundvleeskroket – €3,30
- Frikandel Speciaal – €4,15
- Friet Middel – €3,95
- Milkshake Middel – €4,00
Stel dat je met z’n tweeën een snelle snack bestelt, dan loopt het bedrag snel op. Twee kroketten (€6,60), twee frikandellen speciaal (€8,30), twee porties middelgrote friet (€7,90) en twee milkshakes (€8,00). Totaalbedrag? Maar liefst €30,80!
Van budgetsnack naar luxe-uitgave
Een bezoekje aan de snackbar was vroeger een goedkope manier om even snel iets te eten, maar dat is tegenwoordig wel anders.
Meer dan 30 euro betalen voor een paar snacks is een bedrag waar je vroeger gewoon een heel menu in een restaurant voor kreeg.
En als je kijkt naar de prijsverhogingen van de afgelopen jaren, is het niet moeilijk te begrijpen waarom steeds meer mensen klagen over de kosten van fastfood.
Waarom is snacken zo duur geworden?
De prijsstijgingen in de snackbar zijn geen toeval. Net als in de supermarkt zijn de kosten voor ingrediënten, energie en personeel enorm gestegen.
Olie en aardappelen zijn duurder geworden, de lonen in de horeca zijn omhooggegaan en ook de energiekosten van horecazaken zijn torenhoog.
FEBO en andere snackbars moeten deze stijgingen ergens compenseren, en dat doen ze door de prijzen op de kaart flink te verhogen.
Daarnaast is er nog iets anders aan de hand: de marges op fastfood waren vroeger lager, maar met de inflatie van de afgelopen jaren grijpen bedrijven hun kans om de prijzen structureel hoger te houden. En zolang mensen blijven kopen, zullen de prijzen hoog blijven.
FEBO is niet de enige
Hoewel FEBO vaak als voorbeeld wordt genoemd, zijn zij zeker niet de enige snackketen die hun prijzen omhoog hebben gegooid. Ook McDonald’s, KFC en Burger King hebben hun menu’s flink duurder gemaakt.
Een simpel menu met een hamburger, friet en frisdrank kost al gauw meer dan 10 euro. En als je dan nog extra’s zoals een milkshake of snacks erbij neemt, ben je zomaar het dubbele kwijt.
Is het nog wel waard?
Voor veel mensen begint de vraag te rijzen of een bezoek aan de snackbar nog wel de moeite waard is.
Natuurlijk, de FEBO heeft heerlijke snacks en een unieke formule met de automatiek, maar 30 euro neertellen voor een simpele bestelling is voor veel huishoudens geen optie meer.
Steeds meer mensen kiezen er daarom voor om thuis hun snacks te maken. Een zak friet uit de supermarkt, wat kroketten of frikandellen uit de vriezer en een fles mayonaise: met een beetje moeite kun je dezelfde bestelling maken voor een fractie van de prijs.
Toekomst van fastfood in Nederland
De grote vraag is: blijven deze prijzen zo hoog? Of komt er een moment waarop snackbars hun prijzen moeten verlagen omdat klanten afhaken?
Voorlopig lijken de ketens nog weg te komen met hun prijsverhogingen, maar er zit een grens aan wat mensen bereid zijn te betalen.
Als de kosten blijven stijgen, zou het zomaar kunnen dat de snackbar steeds minder een vaste stop wordt en mensen op zoek gaan naar goedkopere alternatieven.
Voor nu blijft het een dure grap om even snel een kroketje en frietje te scoren.