Autoverhuurbedrijf Sixt heeft besloten het aanbod van elektrische voertuigen (EV’s) te verminderen vanwege de tegenvallende vraag van klanten. Ondanks de toenemende populariteit van elektrische auto’s op de consumentenmarkt, lijkt de verhuurbranche een andere kant op te bewegen.
Sixt, met een vloot van 170.000 voertuigen, waarvan ongeveer 10.000 elektrische auto’s, gaat een aanzienlijk deel van deze EV’s verkopen. Dit besluit komt voort uit de beperkte interesse van klanten in het huren van elektrische auto’s. “We passen ons aandeel EV’s aan op basis van de vraag van de klant en kunnen snel schakelen wanneer deze verandert,” aldus Sixt in een verklaring aan Bloomberg.
Hoewel elektrische voertuigen (EV’s) steeds populairder worden onder particuliere autobezitters, blijkt dit niet het geval te zijn bij autoverhuurders. Veel klanten geven nog steeds de voorkeur aan traditionele auto’s met verbrandingsmotoren vanwege de langere actieradius, het gemakkelijke tanken en de vertrouwdheid met de technologie. Elektrische auto’s hebben vaak een beperkte actieradius en vereisen langere oplaadtijden, wat voor veel huurders een nadeel is tijdens een kort verblijf of vakantie.
Daarnaast blijkt dat klanten zich zorgen maken over de beschikbaarheid van laadstations en de oplaadtijd die EV’s met zich meebrengen. Dit maakt EV’s minder aantrekkelijk voor mensen die snel en flexibel willen reizen. Voor verhuurbedrijven als Sixt wordt het dan ook steeds lastiger om EV’s in hun aanbod te houden als er weinig vraag naar is.
Sixt is niet het enige verhuurbedrijf dat zijn EV-vloot verkleint. In april kondigde Hertz, een grote concurrent van Sixt, al aan dat het bedrijf een aanzienlijk aantal elektrische voertuigen uit zijn aanbod zou verwijderen. De redenen hiervoor zijn vergelijkbaar: hoge onderhoudskosten en de tegenvallende vraag van klanten.
Een ander probleem dat zowel Hertz als Sixt tegenkomt, is de dalende restwaarde van elektrische auto’s, met name van Tesla’s. Tesla heeft de afgelopen tijd de prijzen van hun voertuigen aanzienlijk verlaagd, wat de verkoopwaarde van tweedehands Tesla’s heeft doen dalen.
Dit is een probleem voor verhuurbedrijven, omdat de verkoopwaarde van een auto vaak een cruciale factor is bij het maken van winst op de lange termijn. Als de restwaarde van elektrische voertuigen sneller daalt dan die van voertuigen met een verbrandingsmotor, wordt het voor bedrijven moeilijker om hun investeringen in EV’s rendabel te maken.
Een van de andere redenen waarom verhuurbedrijven zoals Sixt minder elektrische auto’s aanbieden, zijn de hogere onderhoudskosten die gepaard gaan met EV’s.
Hoewel elektrische auto’s bekend staan om hun lagere brandstofkosten en minder bewegende onderdelen, zijn er andere onderhoudsproblemen die duur kunnen zijn. Denk hierbij aan het vervangen van batterijen, problemen met de software, of de complexiteit van het werken aan elektrische motoren en systemen. Bovendien moeten sommige verhuurbedrijven hun werkplaatsen aanpassen voor het onderhoud van EV’s, wat extra kosten met zich meebrengt.
Daarnaast zijn de reparatiekosten bij schade aan EV’s vaak hoger dan bij traditionele auto’s. Bijvoorbeeld, het vervangen van een beschadigde batterij kan duizenden euro’s kosten. Voor een verhuurbedrijf met een grote vloot voertuigen kan dit snel oplopen.
Een andere belangrijke factor in het besluit van Sixt om minder elektrische auto’s aan te bieden, is het prijsbeleid van Tesla. Tesla heeft in de afgelopen maanden de prijzen van hun modellen meerdere keren verlaagd. Hoewel dit voor consumenten voordelig kan zijn, heeft het voor verhuurbedrijven een nadelig effect. De lagere nieuwprijzen drukken de restwaarde van tweedehands Tesla’s, wat betekent dat bedrijven minder geld krijgen wanneer ze hun elektrische auto’s doorverkopen.
Deze combinatie van factoren – hoge onderhoudskosten, dalende restwaarden en een beperkte klantvraag – heeft verhuurbedrijven zoals Sixt en Hertz gedwongen om hun strategie met betrekking tot elektrische voertuigen te herzien.
Volgens Sixt worden de meeste elektrische voertuigen die uit hun vloot worden gehaald terugverkocht aan de fabrikanten. Dit geeft aan dat de markt voor tweedehands elektrische voertuigen wellicht nog niet volledig is ontwikkeld. Terwijl consumenten in toenemende mate interesse tonen in de aankoop van nieuwe elektrische voertuigen, is de tweedehandsmarkt voor EV’s nog in opkomst.
Fabrikanten zijn vaak bereid om teruggekochte elektrische voertuigen opnieuw in de markt te brengen of ze te gebruiken voor andere doeleinden, zoals het doorverkopen aan specifieke markten of het inzetten van de auto’s voor mobiliteitsoplossingen zoals deelauto’s.
Het besluit van Sixt om zijn aanbod van elektrische voertuigen te verkleinen, laat zien dat de verhuurmarkt niet altijd synchroon loopt met de bredere ontwikkelingen in de autowereld. Terwijl de verkoop van elektrische auto’s aan particuliere consumenten blijft toenemen, worstelen verhuurbedrijven met de rendabiliteit van EV’s. De hoge onderhoudskosten, de dalende verkoopwaarde en de beperkte vraag maken het voor bedrijven zoals Sixt en Hertz lastig om elektrische voertuigen in hun vloot te houden.
Toch blijft de vraag of deze trend in de toekomst zal veranderen. Naarmate de infrastructuur voor elektrische voertuigen verbetert en de technologie zich verder ontwikkelt, zou de vraag naar EV’s in de verhuurmarkt kunnen toenemen. Tot die tijd zullen bedrijven als Sixt echter pragmatisch blijven en hun aanbod aanpassen aan de directe vraag van hun klanten.